Höjt inkomstkrav slår hårt

Premo: ”Vi vill samverka med facket”

Migrantarbetare. Premo välkomnar att tidningen tar upp de förändrade reglerna för arbetskraftsinvandring. – Tyvärr är det lite för sent eftersom förändringen redan trätt i kraft, säger Premos HR-chef Maria Björnefur och vd Jan Persson.

Ledningen förklarar att bolaget under hela året tillsammans med branschkollegor, arbetsgivarorganisationen Almega och Tidningsutgivarna försökt få till en ändring.

I ett remissvar framförde Premo att lönenivån är alldeles för hög. Bolaget har också varit i kontakt med politiker och bett om ett undantag för distributionsbolagen.

– Tyvärr fick vi inget gehör. Därför kommer distributionsarbetarna att drabbas hårt, konstaterar Maria Björnefur och Jan Persson.

Svårt få förlängt

Cirka hälften, 500 av Premos omkring 1 000 medarbetare, har ett pågående ärende hos Migrationsverket. Deras behov av att vara i Sverige skiljer sig åt. Cirka 100 av de 500 anställda har tillsammans med arbetsgivaren ansökt om arbetstillstånd. De kan nu få svårt att få förlängda arbetstillstånd, förklarar Björnefur och Persson.

– Vi levererar morgontidningar och anses utföra en samhällsviktig tjänst. För många är papperstidningen den främsta nyhetskällan, men nu tappar vi en viktig försörjningsbas, säger Jan Persson.

Enligt kollektivavtalet med Transportarbetareförbundet är dagens ingångslön för heltid 26 475 kronor. Björnefur och Persson har förståelse för att arbetskraftsinvandringen kan behöva regleras hårdare. Men de tycker att det är bekymmersamt att det höjda försörjningskravet är högre än lönenivåerna i avtalet.

Bara en arbetsgivare

Premos ledning lyfter också reglernas begränsning, som innebär att migrantarbetarna inte kan arbeta deltid med tidnings- och paketutbärning och ha ytterligare en anställning hos en annan arbetsgivare. Bara en arbetsgivare tillåts.

– Arbetstiden för vår nattdistribution är begränsad, liksom vår möjlighet att erbjuda heltider. Det är därför våra medarbetare i huvudsak arbetar deltid. Men vi gör nu allt för att behålla dem som påverkas av det höjda försörjningskravet. I de fall det är möjligt kommer vi att utöka arbetstiden och därmed lönen, säger Maria Björnefur.

Både hon och Jan Persson betonar att bolaget vill samverka med facket och att Premo kommer att följa reglerna i lagen om anställningsskydd (LAS).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Upprop mot stålbad för folkbildningen

Politik. – Vi kräver ett omedelbart stopp på nedskärningarna mot studieförbunden! Det deklarerar ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl och Medborgarskolans förbundschef Ann-Sofie Olding i ett press­meddelande.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?