Transports avtalssekreterare Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Transports avtalssekreterare Peter Winstén.
Close
Höjt inkomstkrav slår hårt

”Bäst vore behovsprövad arbetskraftsinvandring”

Migrantarbetare. Transport ser höjningen av inkomstkravet som rimlig: Arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad. Men beklagar samtidigt att den nya nivån införts utan övergångsperiod. Konsekvensen blir att tusentals som redan bor och arbetar i landet drabbas.

– Det är ingen som klarar sig på 13 000 kronor i månaden, som kravet tidigare låg på. Så på så vis är det rätt att höja nivån för vad som är en acceptabel nivå för att kunna försörja sig. Men vi hade önskat att arbetskraftinvandringen mer gjordes utifrån behovsprövning, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.

Han framhåller att behovsprövning inte är något kontroversiellt: Arbetskraftsinvandring har också tidigare reglerats genom att den sker inom de yrken och branscher där det råder arbetskraftbrist i landet. Men sedan 2008 har arbetsgivare fritt kunnat rekrytera från tredje land, oavsett yrke eller hur arbetslösheten sett ut i Sverige.

– Det har lett till att folk kommit hit och utnyttjats och det gäller i flera branscher, som hotell- och restaurang och byggbranschen, säger Winstén.

Men höjningen är väl ingen garanti för att det upphör?

– Nej, risken kvarstår men den minskar. Färre personer numerärt löper risken att råka ut för den sortens oseriösa arbetsgivare, säger Peter Winstén.

Transports avtalssekreterare uttrycker samtidigt förståelse för att de nya kraven gör det svårt för dem som redan är inne i systemet, bor och arbetar i landet. Men också för många arbetsgivare som tvingas avsluta anställningar som fungerat väl. Eftersom arbetstillstånd ges för två år är kommer konsekvensernas omfattning först nästa år bli helt klara.

”Rimligt med övergångsperiod”

Migrationsverket räknar med att ungefär en av fyra som förra året fick arbetstillstånd har en månadslön under det nya inkomstkravet.

– Det bästa vore behovsprövad arbetskraftsinvandring. Det vore också rimligt med en övergångsperiod, säger Winstén.

Men några övergångsregler finns inte. Det nya inkomstkravet gäller både vid en första ansökan och för den som redan bor och arbetar i Sverige men behöver förlänga arbetstillståndet.

Bland de yrkesgrupper som Transport organiserar ser det nya kravet ut att hårdast slå mot taxiförare, flyttarbetare och terminalarbetare. Det utifrån det antal yttranden som facket lämnat inför Migrationsverkets prövning av arbetstillstånd.

Allra hårdast ser tidningsbuden ut att drabbas.

– Det är inget problem vid heltid, kollektivavtalets lön ligger över med rätt god marginal, säger Peter Winstén.

Problemet är att den stora majoriteten av landets tidningsbud inte arbetar heltid. Arbetsgivare och fack har i många fall samma syn på saken när det gäller det omöjliga i att exempelvis höja sysselsättningsgrad för dem som inte uppnår inkomstkravet på grund av att de inte har heltidsjobb.

De allra flesta kollektivavtal som Transport tecknar har tarifflöner som ligger över det nya försörjningskravet, men några avtals tariffer ligger under nivån. Det gäller exempelvis vissa budbilsförare med ingångslön.

Finns inga enkla lösningar

Hur ska då facket agera när medlemmar riskerar att drabbas, både av att förlora sitt arbete och att utvisas? Några enkla lösningar som fungerar överallt finns inte, konstaterar Peter Winstén.

Transport kan driva tvister om att även medlemmar som blivit av med arbetstillstånd, och anställning, ska få lön utbetald men inte att de ska få rätt till arbete.

På distributionsbolaget Svensk Hemleverans (SHLV) filial i Linköping har ett tiotal tidningsbud slutat sedan det tidigare i år blev klart med att ett nytt inkomstkrav skulle införas. Sju av dem har valt att flytta till Skellefteå för heltidsarbete på Northvolts batterianläggning, tre har funnit andra jobb i gamla hemtrakten.

SHVL har för ett av tidningsbuden ökat sysselsättningsgraden så att han nu har nästan 100 procents tjänst. Men osäkerheten är fortfarande stor. Företagsledningen tror att sju eller åtta personer nästa år riskerar att drabbas av det nya kravet. Och någon möjlighet att ge alla heltid finns inte hos företaget, som bland annat distribuerar Östgöta Correspondenten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.