Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.
Close
Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.
Close
Höjt inkomstkrav slår hårt

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Ombudsman Morgan Sparrenholt på avdelning 20 i Jönköping berättar om en reklamutdelare på Svensk Direktreklam (SDR) som fick höjd lön, för att han skulle nå upp till regeringens försörjningskrav.

– De anställda bladar i och delar ut reklamen. Jag undrar vad företaget gör om det kommer fler reklamutdelare och begär mer sysselsättning och lön? 27 360 kronor är en fördubbling, jämfört med det gamla beloppet. Vi har andra kollektivavtal som har lägre ingångslön än det, säger han.

Sparrenholt ställer sig frågande till att politikerna genom det höjda lönekravet blandar sig i lönebildningen, som enligt den svenska modellen ska skötas av arbetsgivare och fack.

– Visst är det jättebra att lönerna höjs för försörjningskrav, men en höjning i flera steg hade nog varit lättare att förstå.

I praktiken kan förändringen ses som att minimilöner, som finns i andra länder men inte i Sverige, införs bakvägen av Tidöpartierna, resonerar vissa inom Transport.

Oroliga bud

På Transports Stockholmsavdelning 5 har ombudsman Mikael Ladman tagit emot oroliga bud och fackliga ombud.

– En kille som jobbat här i åtta år riskerar nu att åka ut med badvattnet, säger han.

Ombudsman Magnus Kvilén på avdelning 3 i Göteborg berättar om en migrantarbetare på en budbilsfirma. Han körde lastbil och tjänade drygt 28 000 kronor i månaden. När hans arbetstillstånd var på väg att löpa ut meddelade han arbetsgivaren att hans måste åka tillbaka till hemlandet för att söka ett nytt.

När chauffören väl beviljats arbetstillstånd och kom tillbaka placerades han in på en lägre lönenivå, för B-behörighet i stället för C.

– Då hamnar han under 27 360 kronor och företaget kan inte behålla honom. Det han skulle ha gjort var att begära tjänstledighet av företaget. Får man inte den beviljad och lämnar Sverige så upphör anställningskontraktet att gälla, säger Kvilén.

När det gäller UPS i Göteborg uppskattar han att ett tiotal migrantchaufförer riskerar att få lämna Sverige.

– Det är jättehemskt, personliga tragedier för en del som har familj och ordnade förhållanden i Sverige. Företagen förlorar också kompetens och förarna som är kvar får en avsevärt högre arbetsbörda. I en redan stressad situation, säger Magnus Kvilén.

Han tillägger:

– Det vi kan jobba med lokalt är att försöka förhandla upp ingångslönerna med arbetsgivarna.

”Moment 22”

Håkan Norborg är heltidsanställt skyddsombud på distributionsbolaget Premo i Storstockholm.

– I den här frågan samarbetar Transport och Premo och vi är väldigt överens om att agera så rättvist som möjligt. Det är ett slags moment 22. De flesta bud arbetar deltid, 50, 60 procent så det är jättesvårt att rädda någon. Höjer bolaget sysselsättningsgraden och lönen för någon så blir det orättvist för någon annan.

Fackets linje är att LAS-listan ska följas, så att de som arbetat längst tid ska få förtur.

– Vi får förhandla med ledningen, fall för fall. Jag har inget emot att lönerna höjs så att buden slipper åka tillbaka till ursprungsländerna. Men det måste vara rättvist.

Enligt Håkan Norborg skulle problemet lätt kunna åtgärdas genom ändrade regler, så att migranterna får ha två arbetsgivare.

– Nu tillåts de bara ha en för att få arbetstillstånd. De nya försörjningskraven sätter en jättepress på de här stackars människorna.

Med de nya reglerna behöver migrantarbetarna styrka var tredje månad att de har rätt att jobba i Sverige, förklarar Norborg.

– En väldigt knepig situation. Jag får samtal från bud som har problem att få svar från Migrationsverket.

Någon uppsägningstid finns inte. Distributörernas anställning hävs från den ena dagen till den andra om de saknar arbetstillstånd och inte når upp till lönekravet, konstaterar Håkan Norborg.

– Jag hör från buden att de anser att en del arbetsledare behandlar dem orättvist och jag har framfört det till ledningen.

”Kan bara rädda ett fåtal”

Halva arbetsstyrkan bland Premo Storstockholm cirka 1 000 anställda distributörer berörs på något sätt av de nya migrationsreglernas. 100 av dem direkt eftersom de söker arbetstillstånd.

– Vi kommer bara att kunna rädda ett fåtal. Det är oerhört trist, men den här situationen kan varken Premo eller facket lastas för. Det är regeringen och Migrationsverket som bär ansvaret, säger Håkan Norborg.

Ombudsman Magnus Kinnunen på Transports Stockholmsavdelning säger:

– På våra möten med Premo har vi begärt information om vilka som drabbas för att se om vi kan hitta någon lösning. Premo har också sagt att de ska gå efter LAS-listan och inte godtyckligt utöka arbetstiden för vissa utvalda.

– Det vi ser nu verkar vara lugnet före stormen, innan arbetstillstånden löper ut och fler migranter drabbas av Tidöpartiernas nya försörjningskrav, säger ombudsman Magnus Kinnunen.

Fotnot: LAS står för lagen om anställningsskydd.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Kristina Sjöberg. Foto: Petrus Iggström

När folkbildningen dör får lögnen liv

Ledare. Regeringens nedskärningar i folkbildning och civilsamhälle riskerar att lämna demokratin oskyddad. När fria fackförbund pressas tillbaka och kunskap trängs undan får osanningar större spelrum – och då blir den fackliga rörelsen viktigare än någonsin.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.