Pierre Mollestam, Helsingborg
Close
I mitten av juni drar Pierre Mollestam i gång med den nya sophämtningen i Maria Park i Helsingborg. Villaägarna ska dra i reglaget på sändaren på soptunnan när de vill ha hämtning (infällda bilden).
Close

Pierre ska testa nytt sopsystem

Miljöarbetare. 250 villaägare i Helsingborg blir först att testa sophämtning bara när det behövs. Smartare soptunnor och sopgubbar som är beredda att ändra rutten efter kundernas önskemål krävs för försöket.

Pierre Mollestam heter sopgubben som tar hand om hämtningen i Maria Park från och med mitten av juni.

– Jag ska börja med att presentera och sälja in modellen, säger Mollestam som jobbat med sophämtning på kommunala NSR i åtta år. Hur rundan ska se ut lägger jag upp varje morgon.

Om det blir mer eller mindre körande med sopbilen? Om villaägarna blir nöjda med att styra sin hämtning? Om de kommer att sortera och återvinna bättre? Om det ska stinka ruttna räkskal i området? Om tekniken håller måttet? Om modellen går ut över miljöarbetarnas arbetsmiljö – eller tvärt om?

Björn Jacobsson är IT-chef på bolaget och entusiasten som ligger bakom försöket med sophämtning på beställning. Han har inte svaret på någon av frågorna. Besked kommer förhoppningsvis vid de två utvärderingarna som ska göras efter tre respektive sex månader.

– Men jag tror och hoppas att kunderna kommer att sortera bättre, så att de minskar både mängden avfall och hur ofta de behöver hämtning, säger han.

I hans vision ligger också att
villaägarna ska betala per hämtning, men det ingår ännu inte i projektet. En annan av hans tankar är att arbetet ska bli mindre slitsamt:

– Killarna och tjejerna ska göra det de är bäst på, och det är inte att hoppa i och ur sopbilen hela arbetsdagen. De vill ha en teknik som utvecklar jobbet, och den här modellen gör att de inte måste tömma tunnor när det inte behövs.

Tom Johansen, Helsingborg
Tom Johansen. Foto: Lena Blomquist

Tom Johansen är den tredje mannen i projektet. Han är konsult och utvecklare inom avfallshantering, och ligger bakom tekniken i Maria Park-försöket.

– Den här mojängen är en sändare som vi sätter på sopkärlets lock, säger han och visar en dryga decimetern lång detalj som rymmer det datachip som kommunicerar med ett planeringsprogram hos miljöföretaget.

Villaägaren drar själv i reglaget med ett finger när hen vill ha tunnan tömd.

De som bor i Maria Park har två sopkärl, och i vardera tunnan sorterar de fyra olika fraktioner. Det betyder att tunnornas fack fylls med: metall, papper, tidningar, färgat glas, ofärgat glas, plast, matavfall och resten.

När det börjar bli fullt kommer fastighetsägaren alltså att meddela det och samtidigt rulla fram sina tunnor. Då ska en sopbil vara på plats inom 24 timmar.

En förutsättning för projektet är det trådlösa nätverket lora – som via nätet överför meddelandena för en betydligt lägre kostnad än de etablerade alternativen.

Och i en annan del av Helsingborg använder NRS kärl som själva talar om när det är dags att tömmas. Då handlar det om en handfull av de stora nergrävda varianter som finns på flerbostadshusens gårdar. Där mäts nivån i kärlen helt automatiskt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Lena Blomquist, red:
    31 maj, 2018

    Hej NIlla!
    Tack för din kommentar. Det där med "sopgubbe" diskuterar vi återkommande på redaktionen. Många i yrket gillar själva den titeln, och det gäller även ett antal kvinnor som jag har intervjuat. Själv frågar jag alltid den jag ska skriva om hur hen ställer sig till titeln. Ofta blir det miljöarbetare i stället, nackdelen med det är att en miljöarbetaren kan ha alla möjliga olika jobb. Renhållningsarbetare är nästan lika brett.
    Ibland dyker titeln sophämtare upp. Själv tycker jag att det låter som en pryl, men det kanske är den beteckning vi borde börja använda. För jag håller med dig om att sopgubbe känns lite förlegat.
    Vad tycker du och andra läsare?

  2. Nilla:
    31 maj, 2018

    Hej Lena Blomquist! Trevligt skriven artikel om intressant experiment. Men ordet "sopgubbe" känns väldigt förlegat. Snacka om att cementera gamla föreställningar. Killen på bilden är knappast gubbe och dessutom kör ju både killar och tjejer sopor nuförtiden. Har vi inte kommit längre 2018? Som skribent bör en arbeta för ett tidsenligt språk, menar jag.

Lästips:

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

Transportarbetarens logga

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Vice vd Magnus Jonsson visar upp den eldrivna lastbilen som ser ut som vilken ny Volvo som helst. Chassit är detsamma som på en ”vanlig”. Eftersom lastbilen är ett fältprov fick Transportarbetaren inte fotografera motorn.

Eldriven dragbil på Börje Jönssons

Teknik. För några år sedan trodde ingen att det var möjligt. Men nu börjar de komma. Helt batteri­drivna lastbilar som tar sig långt och orkar dra tungt.

Väktare, ryggtavla. Foto: Justina Öster

Fusk med streckkoder kan kosta dig jobbet

Bevakning. Efter några uppdagade fall vill Transports bevakningsombudsman Jerker Nilsson stämma i bäcken. Han varnar väktare och annan bevakningspersonal: – Läs av streckkoderna med din handenhet. På plats. Fusk kan kosta dig jobbet.

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

Skyddsombudens dag

Skyddsombuden räddar liv

Arbetsmiljö. Den här veckan infaller Europeiska arbetsmiljöveckan. Den 27 oktober uppmärksammas särskilt de som har uppdraget att bevaka arbetsmiljön, uppmärksamma brister på jobbet, minska riskerna och rädda liv – de fackliga skyddsombuden.

Faksimil

Skyddsombud stoppas av tystnadsplikt

Bevakning. Transports skyddsombud har länge känt sig motarbetade av Securitas och Microsoft i Gävle. Nu har samtliga valt att lämna sina uppdrag. Fackets regionala skyddsombud får heller inte göra skyddsrond på techjättens serverhallar – omfattande sekretess sätter stopp i grinden.

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.