P-vakter får varning för långa fikapauser

Bevakning. P-bolaget Apcoa parking varnar sex anställda som påstås ha tagit för långa pauser. Parkeringsvakterna kopplar åtgärden till den gps-övervakning som kunden, Stockholms stad, kräver att få göra av all personal på Apcoa.

– Varningarna har skapat oro. P-vakterna frågar sig om de vågar gå på toaletten, säger Olivera Pobra, regionalt skyddsombud (RSO) på Transports Stockholmsavdelning.

Apcoa utför parkeringsövervakning åt Stockholms stad. I avtalet som parterna skrivit ingår att Apcoa måste avkräva all sin personal en fullmakt som ger staden rätt till långtgående gps-övervakning. Även i realtid.

I fullmakten står det: ”Positionsangivelsen från handdator/mobiltelefonen kommer att kunna användas i realtid för att lokalisera enskilda vakter anonymt, i syfte att effektivisera parkeringsövervakningen.”

Ordet anonymt har inte lugnat p-vakterna. Tillsammans kan staden och Apcoa enkelt räkna ut vilken p-vakt som har vilken handdator. RSO Olivera Pobra har talat med kvinnliga Apcoa-anställda som inte längre vågar följas åt till toaletten under arbetspassen.

– I stället väntar en person på gatan. Ensam. Det är inte alls bra, av säkerhetsskäl. Vakterna ska alltid jobba två och två. Många är faktiskt jätteoroliga nu. Det är en yrkesgrupp där många har invandrarbakgrund och är nya på arbetsmarknaden.

Transport kritiserar fullmakten som Stockholms stads trafikkontor har snickrat ihop. Förbundets arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig säger:

– Vår uppfattning är att den strider mot Datainspektionens direktiv. Gps-övervakning kan vara okej om det handlar om exempelvis fordon. Vilken taxibil som finns närmast en kund som beställt en resa.

– Men här vill Stockholm stad kunna övervaka hur effektivt personalen arbetar, hur och när man tar pauser. Det är ett stort intrång i den personliga integriteten.

Martin Miljteig anser att fullmakten är ett hopkok av olika krav. Förutom positioneringsdata vill Trafikkontoret upprätta ett register med personuppgifter.

Alla parkeringsvakter uppmanas nu av Apcoa att skriva under på att man ”samtycker” till integritetsintrången. Transport kontrar med att uppmana medlemmarna att avvakta och begära rådrum – innan de skriver på formuläret.

Just ordet samtycke finns på Datainspektions hemsida. Där skriver myndigheten att arbetsgivaren i regel inte kan stödja sig på samtycken vid användning av positioneringssystem. Orsaken är att anställda normalt befinner sig i en beroendeställning och därför inte kan lämna sådana frivilliga samtycken som lagen kräver.

En stor fråga är de skriftliga varningarna som sex p-vakter fått. Hur visste Apcoa vilka personer som tagit paus? Gps-data hanteras av Stockholms stad. Kom uppgifterna därifrån?

Nej, säger Fredrik Westergård, driftschef på Apcoa parking.

– Uppgifterna kom från en medborgare som sett p-vakterna sitta länge och som undrade om det var det här som skattepengarna skulle gå till. Vår personal har rätt att ta pauser, men det är inte bra om man rutinmässigt samlas i grupper för att ta långa fikapauser.

Fredrik Westergård hävdar bestämt att Stockholm stad inte får tillgång till vilka individer som har en viss utrustning. Han förnekar också att Apcoa kommer att realtidsövervaka personalen.

– Vi har inte tillgång till utrustningen och vi får heller inte göra det, annat än efter överenskommelse med facket.

Vad händer med dem som vägrar skriva under samtyckesformuläret?

– Det har inte hänt än. Vi har ett avtal med Stockholms stad där kravet finns med. Skulle frågan aktualiseras får vi ta ställning till det då.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Stockholms stads trafikkontor, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Crister:
    3 september, 2023

    Funderade just på på den frågan härom veckan när jag beställde från matsmart och fick en länk till en sida där jag kunde i realtid se var transporten var.

  2. M. Henriksson:
    13 november, 2020

    Finns fler företag i denna bransch som håller koll på sin personal. Dom vet exakt vilka som gör vad. Har själv sett det..
    Dom loggar in på gps och ser över sin personal men det heter ju att dom ser över så bästa bevakningen ligger ute hos kund. Helt enkelt kontrollerar dom sin personal..

  3. Orolig:
    28 april, 2019

    Oroligt !

  4. Johan Öster:
    18 april, 2019

    Bra att ni tar upp frågan!

Lästips:

Parkeringsvakt. Foto: John Antonsson

P-vakter måste använda bank-id

Bevakning. I Stockholm måste parkeringsvakterna som jobbar för staden använda bank-id på sina privata telefoner när bilar ska forslas bort. Transportklubben på Avarn Security söker en lösning.

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Varför söka sitt eget jobb på nytt vart femte år!?

Insändare. Sedan 2009 har jag varit inom parkeringsvaktsyrket, sett många fina människor komma och gå.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.