Close
Ringduve taxi är ett stort taxibolag som haft avtal med flera Skånekommuner och med Skånetrafiken om färdtjänst, sjukresor och skolskjuts.
Close

Oroliga förare på Ringduve taxi gick gemensamt till facket

Taxi. Ett 20-tal upprörda förare på Ringduve taxi samlades på Transports Malmöavdelning på måndagsmorgonen. Förarna har fortfarande inte fått januarilönen och de får inga besked om framtiden från företaget. Transport påbörjar nu en process som kan sluta med att Ringduve taxi begärs i konkurs.

– Tyvärr kan det bli utdraget. Vi måste först sammanställa lönekraven och gå till tingsrätten med en betalninganmaning. Domstolen måste sedan hitta företrädaren för delgivning, säger Lone Olsson, ombudsman med lång erfarenhet av taxibranschen.

Förarna som spontant sökt sig till Transports kontor var oroliga och frustrerade. Flera beskrev en stark oro över obetalda räkningar.

Många av dem fortsatte att jobba förra veckan – trots att lönen uteblev den 25 januari. I ett mejl hade företaget utlovat löneutbetalning den 28 eller 29 januari, men så blev det inte.

– Får man inte lön har man rätt att frånträda anställningen. Varför fortsatte ni jobba, undrade Lone Olsson.

En förare berättade att han gått till Arbetsförmedlingen för att anmäla sig som arbetslös och söka nytt jobb.

– Jag fick inte anmäla mig. Jag har ju inget arbetsgivarintyg och ingen uppsägning.

– Då har Arbetsförmedlingen gjort fel! Be dem ringa mig om det händer igen, sa Lone Olsson.

Facket befarar att tvisten med Ringeduve taxi kan bli utdragen. Företaget har bytt företrädare – till personer som framstår som målvakter, när man granskar deras tidigare bolagsengagemang.

Bolaget har också utsett en förhandlare, Torbjörn Olsson, som fått fullmakt att företräda Ringduve, bland annat i uppsägningsförhandlingar med Transport. Olsson gick ut med ett långt brev till alla anställda där han lovade att lönerna skulle betalas ut, möjligen någon dag försenade. Han uppgav också att nya investerare var på gång – som skulle rädda det skuldtyngda Ringduve taxi.

I en artikel kallade Transportarbetaren brevet för ett bluffmejl, eftersom inga löner kom.

Tidningen har upprepade gånger försökt nå bolagets olika företrädare, inklusive Torbjörn Olsson – utan att lyckas.

I helgen skickade Olsson ut ett nytt brev. Där skriver han bland annat att Transportarbetaren påstått att Ringduve taxi har fyra miljoner kronor i skatteskulder. Uppgiften är felaktig. Tidningen har aldrig påstått detta.

Här är Torbjörn Olssons brev, som Transportarbetaren fått via chaufförer:

Ni på Transport får så klart skriva vad ni vill. Dock betackar jag mig för inlägg som beskriver min information till bolagets anställda som ’bluffmail’.
För mig är det ett personligt påhopp att ni, på facket, inte respekterar mig och mitt mail. Jag avbryter därför här och nu alla förhandlingar som finns med mig involverad. Ni får hitta en annan part som kan företräda bolaget i era framtida förhandlingar.
Ni som fortfarande arbetar, hör gärna av er, jag hjälper till. Förhandlingarna är inte avslutade för er. Men för er andra, gå till facket, slösa inte min tid, det finns bara tid för er som finns kvar.
Ni som arbetsvägrar eller inte svarar i telefon, ring inte mig igen, maila inte. Förhandla via facket, jag kan inte och vill inte hjälpa er eller företräda er. Kontakta Lone.
Och så du, Jan Lindkvist, du skriver en artikel om bluffmail utan att ens kontakta mig, källan.  Hade du hört av dig hade du haft en scoop-artikel om myndighetsmissbruk. Nu har du istället en anmälan emot dig, om jag nu orkar lägga tid på detta.
Till lojala anställda
Jag försöker hjälpa er och bolaget så gott det går. Jag fortsätter arbeta för er. Det är gratis.
Till illojala anställda
Ni som inte svarar i telefon, ni som stannar hemma utan förklaring. Sluta ring, sluta maijla. Ni har själv bestämt var ni vill vara. Jag är inte anställd av er och ni betalar inte för mitt arbete. Kontakta facket, det är gratis. För er som går själv vidare kostar det 850./h, ja inte för er som är lojala så klart. För er är det gratis.
Till Lone
Tack för den här tiden. Med fackets inställning till mig och min person så kan jag inte längre företräda bolaget. Ni smutskastar mig och min person och kallar mig för en bluff. Om du, personligen, å fackets vägnar tar tillbaka ert påhopp på mig, kan jag överväga att fortsatta förhandlingarna. I annat fall så avslutas alla förhandlingar med mig som ombud här och nu.
Det här är en personlig reaktion från mig, jag uppfattade våra förhandlingar som att de var på en nivå som alla parter kan acceptera. Men, oseriösa artiklar av den här typen skall dementeras av er, i alla fall om jag skall vara ombud.
Till facket.
Ni sprider lögner. Ni kan inte skriva ’bluffmail’ förutom när det är ett bluffmail. Ni kan inte skriva bolaget har 4.000.000 i skatteskulder när ni har svart på vitt att bolaget har en fordran på skatteverket. Ni som är läskunniga kan läsa innantill att vi har en fordran på skatteverket. Ni får så klart skriva vad ni vill, det är ju pressfrihet, men ni måste då också ta konsekvenserna. Ni får förklara för era medlemmar att anledningen till att de inte har sina löner på kontot i morgon är att ni genom ert agerande stoppat mig att i morgon föreslå bolaget att de genom att själv ansöka bolaget i konkurs kan lösa detta alternativt betala ut löner med den inbetalning som förväntas i morgon. Då har alla anställda sin lön omedelbart. Ni motarbetar detta. Förklara er till era medlemmar.
Till ledningen
Ohållbart! Förhandlingarna förs nu via media. Lägg ner detta. Avsluta alla förhandlingar fram tills de förs på ett seriöst sätt. Förhandla inte via pressen. Jag avsäger mig fullmakten att företräda er inför facket.
mvh
Torbjörn

 

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.