Öppning för tillfälliga svenska YKB-regler i pandemin

(UPPDATERAD) Åkeri. Förslag från EU om dispens kring yrkeskompetensbevis (YKB) på grund av pandemin dröjer. Nu gläntar infrastrukturdepartementet på dörren till att införa tillfälliga svenska regler för yrkesförarna, som går i väntans tider.

Förslaget som departementet nu skickat ut på remiss innebär att giltighetstiden för YKB förlängs i Sverige. Den typen av undantag infördes för alla EU:s chaufförer i våras, men löpte ut den 2 december. Nu knåpar EU-Kommissionen på ett nytt förslag, men det är bråttom påpekar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som lyft frågan vid möte med unionens transportministrar.

Eneroths förstahandsval är gemensamma EU-regler.

– Det är alltid bättre har jag framhållit för både EU-kommissionen och transportkommissionären. Men eftersom EU dröjer med besked om förlängning av dispensen har departementet lagt fram ett nationellt förslag, säger han.

– Vi är beredda att gå fram med nationella regler om EU inte agerar. Jag har inte tid att vänta, det här är viktiga besked för enskilda chaufförer.

Förslaget innebär att bevis som skulle ha löpt ut under tiden 1 februari – 31 juli 2021 förlängs med sex månader. YKB som upphör under perioden 1 november – 31 januari 2021 undantas också från kravet på utbildning ett halvår framåt.

Samtidigt ska hela  fortbildningen kunna ske på distans – fram till den 1 augusti nästa år. I dag tillåts högst tolv timmars digital undervisning, enligt EU:s regler.

I december löper bevisen ut för cirka 2 600 chaufförer. Genomförs de nationella lagändringarna så planeras de träda i kraft den 1 februari 2021, och upphöra att gälla den 1 augusti nästa år.

Hur långt har EU-kommissionen kommit? När kan ett förslag på dispensregler komma? Frågorna går till EU-parlamentariker Johan Danielsson (S) som tryckt på för snabbare beslut.

–  Vi har fått besked att Kommissionen fortfarande jobbar på förslaget utifrån den information de samlat in från medlemsländerna. Signaler vi fått är dock att de inte kommer att hinna presentera något före årsskiftet. Det är beklagligt. Men nu räknar jag med att det kommer direkt i januari, säger han.

Det återstår alltså att se om svenska eller europeiska undantagsregler införs.

Fotnot: EU:s nuvarande bestämmelser för YKB gäller EU-medborgare som kör gods eller passagerare. Det vill säga transporter som kräver körkortsbehörigheterna C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE – med vissa undantag för förare av vissa fordon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Jönsson:
    6 januari, 2021

    Kom till ett beslut om dispens nu. Och godkänn distansutbildning på hela kursen omedelbart.
    Björn Jönsson 61 år chaufför i 40 år.

Lästips:

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

Livia Spera ETF. Foto: Lilly Hallberg

ETF: Fortsatt hårt arbete för schysta villkor

Kongressen. Det finns inga enkla lösningar på hur mobilitetspaketets intentioner om schysta villkor ska realiseras inom EU. Men den enda vägen framåt går genom fackligt samarbete. Det var budskapet från Europeiska transportfackets generalsekreterare Livia Spera.

”Det behövs en rejäl flugsmälla”

Kongressen. Det var Johan Danielssons (S), bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsministerns, budskap till delegaterna på Transports kongress.

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Rätt sparka för borttagen hastighetsspärr

Åkeri. Chauffören tog bort hastighetsspärren och körde förra året flera gånger i över 130 kilometer i timmen med den tunga lastbilen. Nu slår Lunds tingsrätt fast att åkeriet hade rätt att avskeda mannen.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Är du rädd på jobbet, taxiförare?

Arbetsmiljö. En måndag i början av november ringlar sig kön av taxibilar lång vid Franks gatukök utanför Göteborgs centralstation. Transportarbetaren knackade på några rutor och frågade: Känner du dig säker när du jobbar?

Mikael Bodén. Foto: Privat

Mikael ingrep när lastbil brann

Åkeri. En vanlig dag i början av november. Mikael Bodén ska lasta av lastbilen och plötsligt ser han tjock dimma. Dimman visar sig vara rök från en brinnande lastbil. Och Mikael blir dagens hjälte.

Feeder-båten MSC Amy går med upp till 630 containrar. Foto: Sven Rosell

Oro för lågkonjunktur i containerhamnen

Hamn. Förmiddagsskiftet lossar MSC Amy den här gråmulna tisdagen. Containrarna lyfts ur fartyget och placeras på dragbilar i jämn takt. Amy anlände vid elvatiden i går kväll och lossningen körde i gång direkt. Om allt rullar som det ska lyfts bortåt 35 containrar av i timmen, säger kranföraren Peter Swärdh.

Sida vid sida med Irans kvinnor

Demonstration. På fredagen samlades folk från LO-distriktet utanför Irans ambassad för att visa sitt stöd för den feministiska kampen och de mänskliga rättigheterna i landet. Saied Tagavi, fackligt aktiv i Transport, var en av talarna.

Julhandeln kickar i gång
Eddie Karlsson är Transportombud på sin arbetsplats, DHL Express i Göteborg.

Eddie mådde dåligt inför Black Friday

Terminal. Tidigare år har varit stressiga och tunga. Men i år är Eddie Karlsson på DHL Express i Göteborg inte lika orolig. Nya chefer har lyssnat på personalen och sett till att det är ordentlig bemanning och bra planering till Black Friday.

Skakigt läge för näthandeln

E-handel. Efter flera år av uppgång dalar handeln på nätet. Raketsiffrorna från pandemin är bortblåst och handlarna fruktar att försäljningen ska dala.

Så gör företagen vid arbetstoppar

Enkät. Transportarbetaren har frågat ett flertal transportföretag som levererar varor från e-handeln hur de gör vid arbetstoppar som Black Friday, Cybermåndag och julhandeln.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

”Man får bättre koll på vad som händer runt lastbilen”

Åkeri. – Var ska man ha kaffemuggen? Det får de lägga till, men bilen kan säkert funka riktigt bra inne i stan. Det är mycket glas och när man sitter i mitten får man bättre koll på vad som händer runt omkring, säger Niklas Jussila och Ove Mattson som provsitter i hytten.

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Taxi Härnösand backar efter kritik mot aggressivt mejl till förare

Taxi. De anställda på Taxi Härnösand uppmanades i ett mejl från arbetsgivaren att kämpa för att bli ”svensk på riktigt” och förbjöds att prata med varandra på sitt modersmål inne på taxistationen. Efter Transports kritik backade arbetsgivaren och bad de anställda om ursäkt.