Öppning för tillfälliga svenska YKB-regler i pandemin

(UPPDATERAD) Åkeri. Förslag från EU om dispens kring yrkeskompetensbevis (YKB) på grund av pandemin dröjer. Nu gläntar infrastrukturdepartementet på dörren till att införa tillfälliga svenska regler för yrkesförarna, som går i väntans tider.

Förslaget som departementet nu skickat ut på remiss innebär att giltighetstiden för YKB förlängs i Sverige. Den typen av undantag infördes för alla EU:s chaufförer i våras, men löpte ut den 2 december. Nu knåpar EU-Kommissionen på ett nytt förslag, men det är bråttom påpekar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) som lyft frågan vid möte med unionens transportministrar.

Eneroths förstahandsval är gemensamma EU-regler.

– Det är alltid bättre har jag framhållit för både EU-kommissionen och transportkommissionären. Men eftersom EU dröjer med besked om förlängning av dispensen har departementet lagt fram ett nationellt förslag, säger han.

– Vi är beredda att gå fram med nationella regler om EU inte agerar. Jag har inte tid att vänta, det här är viktiga besked för enskilda chaufförer.

Förslaget innebär att bevis som skulle ha löpt ut under tiden 1 februari – 31 juli 2021 förlängs med sex månader. YKB som upphör under perioden 1 november – 31 januari 2021 undantas också från kravet på utbildning ett halvår framåt.

Samtidigt ska hela  fortbildningen kunna ske på distans – fram till den 1 augusti nästa år. I dag tillåts högst tolv timmars digital undervisning, enligt EU:s regler.

I december löper bevisen ut för cirka 2 600 chaufförer. Genomförs de nationella lagändringarna så planeras de träda i kraft den 1 februari 2021, och upphöra att gälla den 1 augusti nästa år.

Hur långt har EU-kommissionen kommit? När kan ett förslag på dispensregler komma? Frågorna går till EU-parlamentariker Johan Danielsson (S) som tryckt på för snabbare beslut.

–  Vi har fått besked att Kommissionen fortfarande jobbar på förslaget utifrån den information de samlat in från medlemsländerna. Signaler vi fått är dock att de inte kommer att hinna presentera något före årsskiftet. Det är beklagligt. Men nu räknar jag med att det kommer direkt i januari, säger han.

Det återstår alltså att se om svenska eller europeiska undantagsregler införs.

Fotnot: EU:s nuvarande bestämmelser för YKB gäller EU-medborgare som kör gods eller passagerare. Det vill säga transporter som kräver körkortsbehörigheterna C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D eller DE – med vissa undantag för förare av vissa fordon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Björn Jönsson:
    6 januari, 2021

    Kom till ett beslut om dispens nu. Och godkänn distansutbildning på hela kursen omedelbart.
    Björn Jönsson 61 år chaufför i 40 år.

Lästips:

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Bromma kan läggas ned 2025

Flyg. Det är fullt möjligt att avveckla Bromma flygplats redan om fyra år. Det enligt utredningen som på tisdagen lämnades över till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Men många frågor återstår.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.