Kongress 2017

Olika åsikter om organisering – framtidsutredningen går vidare

Organisering. Åsikterna är många om Transports särskilda fackliga organiseringsarbete, som startade 2011. Till kongressen kom krav på allt från att lägga ner verksamheten till att satsa ännu mer. Förbundsledningen linje var att organiseringen ska diskuteras i den stora framtidsutredning som kongressen redan beslutat om.

Totalt tio motioner berör det som från början kallades organizerprojektet. Det är en verksamhet där en grupp personer anställts speciellt för att jobba med facklig organisering på utvalda arbetsplatser.

Joakim Borg, från Hälsingland, var först ut när debatten startade:

– Den här frågan behöver verkligen utredas, för det är uppenbart att verksamheten väckt starka känslor och splittrat oss.

Mats Gahrn, Göteborgsavdelningen, tog över mikrofonen:

– I min roll som studieorganisatör har jag sett hur många av våra kursdeltagare som rekryterats via organiseringsprojektet. Jag har också noterat hur mycket mer motiverade deltagarna är nu.

– Och kongresskamrater; har ni sett hur många här inne i salen som är unga? Hur många av dem som kliver upp i talarstolen och håller fantastiska inlägg. Jag har fått kritiska frågor från avdelningar. Man säger: ”Ni skickar unga torpeder hem till oss. Vad ska vi med dem till? Jag frågar: ”Har ni kollat om det finns någon ammunition i dem då?”

Det är de unga som är Transports framtid, fortsatte Mats Gahrn:

– Stötta dem! Gör vi det ser jag ljust på Transports framtid.

Laddad fråga

Johan Eriksson från flygavdelning 46 höll med Gahrn:

– Tänk att organiseringen kunde bli så laddad. Hur kommer det sig att vi glömt bort hur man gör när man bygger facklig verksamhet? En del beror nog på oss själva, men det handlar också om tryck utifrån och ändrade förutsättningar på arbetsmarknaden.

– Vi behöver ta ett samlat grepp, så att vi inte jobbar mot varandra. Det har helt klart förekommit barnsjukdomar i organiseringsprojektet. Vi välkomnar att frågan behandlas i framtidsutredningen.

Michael Stjärnfeldt, från flyget, fyllde i:

– På arbetsplatserna springer vi fortare och fortare. Vi tvingas prestera mer och mer. Som fackliga förtroendemän tar vi fajten för människor som är förbannande. Men vad händer när vi tar upp missförhållandena med ledningen. Det blir tyst på golvet, folk är rädda.

– Hur möter vi det här? Jo, genom att organisera, organisera, organisera!

Mer organisation

Under rubriken organisation finns också några motioner som handlar om förbundets struktur, bland annat den nuvarande indelningen i sex regioner.

Även här ville förbundsstyrelsen hänskjuta frågorna till framtidsutredningen.

Från förbundets minsta avdelning, Gotland, kom krav på att förbundet ska verka för fack med stark lokal anknytning.

Patrik Gardelin från Gotland sa:

– Flera fackförbund har lämnat Gotland för fäfot. Transport måste jobba så lokalt det bara går, skapa närhet till medlemmarna.

Vid omröstningen fick förbundsstyrelsen gehör för sin linje. Både den fackliga organiseringen och förbundets framtida struktur ska behandlas av framtidsutredningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport har tagit fram ett presentationsmaterial som avdelningarna kan använda vid skolinformation.

Fler elever går med i Transport

Organisering. Transport har i dag över 1 500 elevmedlemmar, fler än någonsin tidigare. Framgångskoden bakom lyckad värvning är bland annat snabbt inträde i förbundet tack vare digital teknik.

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.