Close
Nya regler för yrkeskompetensbevis kan försvåra för chaufförer att växla mellan gods- och busstrafik.
Close

”Nya YKB-regler gör det svårare att rekrytera chaufförer”

Åkeri. Nya regler för yrkeskompetensbevis (YKB) gör det svårare för chaufförer att växla mellan att köra lastbil och buss. Det kommer att bli ännu knepigare att få tag i chaufförer, varnar branschorganisationen Teknikföretagen. Lastbilschauffören Conny Hård instämmer.

Transportföretagens företrädare blev tagna på sängen av det nya regelverket för YKB. I ett pressmeddelande uttrycker organisationen sin förvåning över att Transportstyrelsen inte informerade på förhand om vad som var på gång.

I stora drag innebär nyordningen att chaufförer med så kallad hävdvunnen rätt att köra både gods- och persontransporter och går en fortbildning för godstransporter bara kommer att få ett yrkeskompetensbevis som gäller för godstransporter.

Alltså inte längre för bägge trafikslagen.

Det samma gäller om du som bussförare går en fortbildning för persontransporter.

Hävdvunnen rätt innebär att du tagit ut ett YKB, som krävs för att få köra yrkesmässig trafik.

– Förändringen är inte välkommen. Vi såg särskilt under pandemin att förare kan behöva växla mellan olika förarroller, säger Caj Luoma som är chef för Transportföretagens kompetensförsörjning i ett pressmeddelande.

Kombinerad trafik, där chaufförer kör både lastbil och buss, finns på olika håll i landet. De nya bestämmelserna kommer att försvåra både för enskilda förare och hela branschen, framhåller han. Med hänvisning till att chaufförsbrist råder sedan många år.

– Vi får nu undersöka ärendet närmare och se om och vad som kan göras, säger Caj Luoma.

Transportstyrelsen tolkar nyordningen så här:

  • Förare som har YKB (och hävdvunnen rätt) kommer i fortsättningen (i stället för grundutbildning och prov) att få gå en fortbildning för att få kompetensbevis.
  • Den som går fortbildning för godstransporter får YKB enbart för godstrafik.
  • Den som går fortbildning för persontransporter får bara YKB för persontrafik.
  • Regeländringen träder i kraft först när tiden löper ut för förarens nuvarande bevis. Då väljer chauffören vilken fortbildning hen vill gå. Giltighetstiden på yrkesbeviset är lika lång för både gods och buss, fem år.

Förare som inte redan har YKB får gå en grundutbildning med prov. Vill de senare utvidga sitt bevis för att få köra både lastbil och buss får de gå en grundutbildning på 35 eller 70 timmar och skriva prov. Den som vill kan också gå en hel grundutbildning.

Undantag från de nya reglerna

Men det finns undantag från de nya reglerna, som Transportföretagen tolkar så här:

  • Chaufförer som tidigare har utnyttjat sin hävdvunna rätt och är behöriga att köra fordon som kräver C- och D-behörighet berörs inte av förändringen. De får i fortsättningen behålla sitt YKB för både lastbil och buss genom att gå en fortbildningskurs på 35 timmar.
  • Förare som har tagit körkort efter 2008 och genomgått en grundkurs i YKB för både gods- och persontrafik berörs inte heller av ändringen. För att behålla sin behörighet för bägge trafikslagen räcker det med att de går en fortbildningskurs på 35 timmar under en femårsperiod.
Lastbilschaufför Conny Hård från Stockholm. Privat.

Lastbilsföraren Conny Hård gick nyligen YKB-kurs nummer tre och tycker det är ”väldigt dumt” att särskilja buss- och lastbilschaufförer i olika kurser.

– Det är nog fler än man tror som växlar mellan att köra lastbil och buss. Ska de nu tvingas välja bara ett trafikslag? Några delar skiljer sig mellan gods- och bussutbildningen, men någon extra delkurs borde väl räcka i stället för en hel fortbildningskurs?

– Sverige och hela Europa skriker ju efter förare, så vi ska svara rädda om de vi har. På det här sättet riskerar vi att förlora en viktig kugge i transportbranschen, säger Conny Hård.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Raki:
    12 februari, 2025

    Finns det någon annan bransch som blir så luggad på pengar?

  2. Daniel:
    6 augusti, 2024

    Ja det är väl för att mjölka oss på pengar som staten och EU gör det här. Vi dödliga gynnar inte staten tillräckligt och sen är det säkert någon företag som vill hålla kvar sin personal med detta tvång.

  3. Peter Jansson:
    18 mars, 2023

    YKB var en av anledningar till att jag slutade arbeta redan 2018 när jag var 52 år.Jag gick en 35 timmars YKB-utbildning för att få fortsätta köra lastbil, men samtidigt gjorde detta kravet att jag valde att sluta arbeta i förtid istället för att behöva förnya det igen efter 5 år då jag inte lärde mig någonting som jag inte redan kunde under dessa 35 timmar.YKB är något som man kan utbildas i när man tar körkort för tunga fordon, men låt bli att ställa krav på att vara närvarande på repetitionskurser var 5:e år och särskilt för de som har kört i yrkestrafik i 20-30 år eller mer som redan har kunskap om hur det fungerar i trafiken och i transportvärlden.Jag anser att YKB är onödigt och gör det svårt och krångligt att få tag i arbetskraft för en bransch med stort behov av personal.För egen del skulle jag mycket väl kunna köra extra då jag är en frisk pensionär på 56 år, men aldrig att jag kommer att ställa upp på de villkoren som gäller nu med att förnya mitt YKB var 5:e år.Att begära ett YKB bevis för lastbilar och ett annat YKB bevis för bussar visar bara hur inkompetenta beslutsfattarna är när det gäller att få ungdomar att välja att arbeta i transportbranschen och för de som vill arbeta med att omväxlande köra buss och lastbil.

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Transportarbetarens logga

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.