corona

Nya protester i krisdrabbade taxibranschen

Taxi. På onsdagen körde hundratals taxibilar i konvoj runt riksdagshuset i Stockholm. Protesten riktas mot statens hjälpinsatser, som anses otillräckliga under coronakrisen. Många taxiåkare är också kritiska mot uteblivet stöd från den egna koncernen, Cabonline Group. Se vår film.

– Många förare kommer att bli utan lön på fredag. Åkarna har inga pengar att betala med, säger Timo Stamblewski, vice ordförande i åkarnas transportörsförening i Sverigetaxi. Ett av bolagen som ingår i Cabonline.

Strax före klockan elva rullar taxibil efter taxibil förbi rikdagshuset. Över 30 av chaufförerna har kört ända från Göteborg för att delta i manifestationen.

En stor grupp poliser är utposterade och ser noga till att inga taxibilar stannar, utan måste köra varv efter varv runt Helgeandsholmen.

– Man har inte sökt demonstrationstillstånd, säger en polisman som förklaring.

En chaufför från Taxi Kurir (som också ingår i Cabonline) trotsar polisens påbud. Han bromsar in, vevar ner rutan och viftar med en utprintad taxameterrapport.

– Titta här! Titta här! Nästan ingenting. Sedan jag började klockan sex i morse har jag bara haft en enda körning. Det går inte, det kommer att sluta med konkurs.

Lite längre bort, på en bänk sitter åkarnas talesman Timo Stamblewski. Han sorterar flygblad som riksdagspolitikerna förhoppningsvis ska ta emot och läsa.

– Manifestationen kom till efter ett initiativ från åkare i Göteborg. Vi hängde på, säger Stamblewski och beskriver en näring som är hårt drabbad av pandemin. Taxiåkarna i Cabonline är extra utsatta, anser han:

– 70 procent av oss kör det vi kallar för välfärdsresor, gamla och sjuka. De körningarna har tills stor del försvunnit. Men trots att vi nästan inte får in några intäkter kräver Cabonline in de fasta avgifterna på 9 200 kronor per bil och månad.

Är frustrationen större på Cabonline, än i andra beställningscentraler med anslutna åkare?

– Ja, det kan man nog säga. Cabonline har inte tillmötesgått åkarna på något sätt. Åkarna hamnar i skuld till bolaget och kan inte betala räkningar och få fram mat på bordet till familjen.

Vilken åtgärderna skulle behövas just nu, för åkare och förare?

– Det skulle vara ett stöd som kopplas till omsättningen, som politikerna pratat om. Möjligheten till korttidspermittering hjälper inte. En taxiförare sitter i bilen tio, tolv timmar om dagen.

– Man kan diskutera arbetstiden hit och dit, men går man ner till 60 procent i tid blir det fortfarande sex timmar i bilen. De flesta åkarna i Cabonline tillämpar procentlön, 37 procent på inkört belopp. I dag kör förarna in runt 600-700 kronor om dagen. Det blir nästan ingenting.

På fredag är det löneutbetalning, vad händer då?

– Många åkare kommer inte att kunna betala. Vi vet redan att åkare blivit fysiskt hotade.

Både åkare och anställda förare är hårt drabbade. Vilken råd ger du till anställda chaufförer som inte får sin lön.

– De ska begära taxibolaget i konkurs. Förhoppningsvis är de också medlemmar i en a-kassa. Facklig anslutning är en sak, men a-kassan bör man absolut tillhöra.

Transportörsföreningen i Sverigetaxi har efterlyst flera förändringar från Cabonlines sida.

Bland annat att den fasta anslutningsavgiften sänks. I dag kan åkare få nedsatt avgift två månader, men pengarna ska betalas tillbaka senare. Stödet är också villkorat. Enligt uppgift måste åkarna samtidigt skriva på nya transportörsavtal – med lägre bindningstid och personlig borgen.

Ren utpressning, säger en besviken åkare.

Transportörsföreningen vill också ha kortare uppsägningstider för åkare som tillfälligt vill ställa av bilar.

Alla förslag har avisats, skriver åkarna i flygbladet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ann-charlotte Dowlatschahi:
    1 maj, 2020

    Kanske inte rätt forum för min kommentar men jag tänker: för att få folk att åka mera taxi, vilket många skulle föredra framför kollektivtrafik, varför inte sätta in det skydd av plexiglas mellan förare o kund som jag minns fanns förr i världen. Det var tvådelat o vid betalning kunde den ena sidan skjutas isär. Om det fanns ett sådant skydd skulle många fler åka taxi o det är väl det vi vill åstadkomma för att rädda taxinäringen.

  2. Carl Svensson:
    29 april, 2020

    Cabonline struntar precis som Fågelviksgruppen gjorde i hur de åkare som betalar för deras varumärke.
    Det går ut över de anställda förarna.
    Enbart ett fåtal åkerier har kollektivavtal. Fackligt aktiva riskerar att drabbas konsekvenser när de använder sina rättigheter.
    Kommuner, regioner, landsting betalar bitvis ganska bra ersättningar för de sk samhällsbetalda transporterna. Ersättning till bilen blir oftast betydligt lägre, mellanskillnaden som inte alls är skälig kommer Cabonline tillhanda.
    Cabonline är, precis som fd Fågelviksgruppen var, ökända för sina avtal.
    Det är hög tid att kommuner, landsting och regioner ställer krav på åtminstone kollektivavtalsliknande avtal vid kommande offentliga upphandlingar. Förarna måste få betalt när de befinner sig i arbetet, dvs är tillgängliga för arbete alltså även när den inte utför en transport.
    Det måste också ställas krav på att beställningcentralen (tex Taxi 020, Taxi Kurir, Taxi Stockholm 150000 AB) har ett juridiskt ansvar för att anslutna åkerier följer avtalen. D

  3. Max Myrs Cöster:
    26 april, 2020

    jag förstår cabonline att dom gör det förarna gör är fel

  4. Ibrahim.m:
    26 april, 2020

    Jag tycker att regeringen måste ta hand om åkarna och förarna i 6 månader Tillfället .

  5. Elisabeth Lundblad:
    25 april, 2020

    Hoppas att politikerna fattar allvaret att låta Riskkapitalbolag lägga anbud vid nästa upphandling. Man kan skylla på Corona idag men faktura är att många åkare gått på knäna i många år. Åkaren får alltid ta ansvar men Cabonline skiter fullständigt i sitt ansvar.

  6. Ronny Svedman:
    22 april, 2020

    Om de som gör upphandlingar av samhällsresor hade krävt kollektivavtal för att få utföra transporter hade ingen chaufför blivit utan mat nu. Många bolag hade kanske ändå konkursat men de anställda skulle ha rätt till garantilön enligt kollektivavtalet, och de skulle inte heller tvingats jobba 60 timmarsveckor vilket har varit norm i kurir koncernen sedan 20 år tillbaka.

Lästips:

Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet

Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.

Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Skolskjutsar är en viktig del av den upphandlade trafiken.

Vägen till säkrare upphandlingar

Servicetrafik. Myndigheter riskerar att bidra till lönedumpning och dåliga arbetsvillkor genom att inte ställa arbetsrättsliga krav vid upphandling, visar Riksrevisionens granskning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.