Uber och Bolt delar branschen – Taxiunionen manar till enighet
Taxi. Målet är lön som det går att leva på och bättre villkor. På Taxiunionens fullsatt möte blev det uppenbart att förbättringar är angelägna – men också att splittringen är stor i synen på hur det ska göras.
Taxiunionen bildades av åkare och förare för att förändra en utsatt bransch.När föreningen kallade till träff i Folkets hus i Solna på onsdagskvällen den 29 oktober var det fullsatt i stora salen. Många var också med via länk.
Det var första gången som Taxiunionen också välkomnade icke-medlemmar på ett möte: Förare som kör för plattformsföretagen Uber och Bolt, åkare med flera anställda, representanter för mindre taxibolag, arbetskraftsinvandrare som hotas av avvisning med nya inkomstkrav.
Många olika viljor och åsikter kom till uttryck, liksom olika erfarenheter. Något som också speglas i inlägg på sociala medier, vilket Taxiunionens ordförande Nasar Khan talade om inledningsvis:
– Det här är mer ett möte för taxibranschen än ett möte för Taxiunionen, sa Khan.
– Jag har märkt att det drar åt olika håll. Vi kan inte bara skylla på att branschen slits sönder om vi själva är delaktiga i det.
Taxiunionen manar till enighet
Ordföranden Nasar Khan betonade flera gånger vikten av enighet och organisering. Och att politikern Kadir Kasirga (S), som sitter i riksdagens trafikutskott, inte kommit för att stå till svars för läget och utvecklingen i branschen.
– Jag har kommit för att lyssna på er och ta med frågor och funderingar till ansvarigt statsråd i riksdagen, sa Kasirga själv.
– Tack för inbjudan! Jag har tidigare träffat Nasar och kollegor som tar upp problemen som finns i taxibranschen. Det skrivs mycket i media, och jag hör från olika grupper. Då måste politiken agera!
Innan frågor och tal från dem som samlats frågade ordföranden om hur många som känner till EU:s plattformsdirektiv, tänkt att förbättra villkoren för gigarbetare. Det var två av ett femtiotal som räckte upp handen.
– Vi som jobbar för Uber och Bolt jobbar för plattformsföretag. I EU finns 43 miljoner som gigarbetare, med arbetsgivare som försöker runda också svenska arbetsmarknadsregler, sa Nasar Khan.
Han talade också om den svenska modellen, där arbetsmarknadens parter förhandlar fram avtal och regler. Fack och arbetsgivare, inte politiker.
– Vi lever i en partsmodell men vi har ingen motpart.
Många ville komma till tals, här är något av det som sades under mötet som höll på att dra ut över tiden:
”Försörjningskravet gör folk desperata. Folk kör som galna för att dra in pengar, folk har blivit påkörda.”
”Problemet att folk tvingas bli egenföretagare är inte nytt, men ingen brydde sig innan Bolt och Uber kom till Sverige. Taxichaufförer har varit lågavlönade sedan 90-talet, överetableringen är extrem.”
”Allt har förändrats genom Uber och Bolt. Vi blir utskällda hela tiden, av polis och vakter. Platserna där det inte går att stanna blir bara fler.”
”Det kostar för mycket att ansluta till de traditionella bolagen, som Taxi Stockholm.”
”Det finns enorma fördelar med att köra för Bolt och Uber, det är bara att släcka appen så är man fri utan uppsägningstid.”
”Ska man förändra något måste man vara eniga.”
”De bara stängde av min app, jag är chockad. Har inte fått svar på varför riktigt.”
”Sluta köra? Det kan vi inte. Jag måste köra 10, 12 timmar varje dag, 18 timmar ibland, annars har jag inte råd att leva.”
Taxiunionen fick mycket uppmärksamhet då föreningen nyligen startat. Förare som körde för de stora appbolagen demonstrerade ute på Stockholms gator i januari 2021.
Föreningen krävde också att bli accepterade som samtalspart, något som direkt tillbakavisades av Uber.
I dagsläget har Taxiunionen dialog med Transport. Även Transportstyrelsen har hört av sig för möte, berättade Taxiunionens företrädare på höstmötet.