Close
Nya ellastbilen för stadstrafik visas mitt i snöyran.
Close

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Ellastbilen Volta Zero
Volta Trucks visar sin nya elbil för stadsdistribution.

Snön föll och föll på den svartvita bussliknande distributionsbilen, Volta Zero, framkörd i ett industriområde i västra Stockholm för att visas upp för inbjudna transportintressenter.

Stora tillverkare av ellastbilar som Volvo och Scania finns redan. Varför ska ett åkeri satsa på en ny okänd uppstickare?

– De etablerade företagen använder sig främst av bilar som redan finns och konverterar dem till ellastbilar. Det är inget fel med det men vi har utvecklat en helt ny ellastbil där säkerhet och arbetsmiljö står i centrum, säger Per Haugland på Volta trucks.

– Vi har en ny lösning när det gäller placeringen av motorn och kan därför sänka hytten. Den är integrerad i bakaxeln och mycket mindre än en dieselmotor. Vårt batteripack ligger under lastplanet och är centrerat för att få bästa viktfördelning. Men oavsett modell och tillverkare är ju målet det samma, att vi ska få renare luft.

Höga insteg

För fem, sex år sedan när ellastbilen bara fanns på ritbordet besökte Volta trucks grundare Carl-Magnus Norden och trafikutvecklingskonsult Per Haugland. Transportarbetareförbundets ledning. De ville få respons på sin ritning. Dagens lastbilar med höga insteg kom på tal – och chaufförer som hoppar ner fast de inte ska – och får onda knän och leder. Lösningen blev ett lågt insteg, jämförbart med att kliva av en buss för att minska arbetsskadorna.

Skjutdörrarna, på bägge sidor, öppnas med ett knapptryck så att man kan stiga ut på den säkraste sidan. Tanken är att inte kollidera med gående och cyklister, som också trängs om utrymmet i stadsmiljön och riskerar att träffas av uppslängda bildörrar.

Det som kanske sticker allra mest i ögonen är rattens och förarens placering, inte till höger eller vänster utan mitt i hytten. Varför då?

– På så sätt får du mycket bättre sikt över den omgivande trafiken och kan stiga ur på både höger och vänster sida. Du behöver inte beställa höger- eller vänsterstyrning, svarar Per Haugland.

Att förarplatsen är placerad på en betydligt lägre nivå än i traditionella lastbilar underlättar också ögonkontakt med gående och cyklister, tillägger han.

Men det tar bort charmen och känslan av att sitta högt?

– Det fungerar för fjärrtransporter men inte i stressig stadstrafik. I den här lastbilen sitter du med 1,70 meters ögonhöjd och har lätt att få ögonkontakt med gående och cyklister.

Vad säger chaufförer om mittplaceringen?

– Volta Zero har testats i trafik i London och Paris och där uppskattade förarna att de får mycket bättre sikt. Det finns säkert de som inte gillar det. Men jag har själv kört lastbil och min inställning är: Pröva först innan du säger vad du tycker, säger Per Haugland.

Han trycker på att Volta trucks är ett svenskt företag och att lastbilen är svensk, fast den utvecklats i England och ska tillverkas på en fabrik i Österrike. De första ellastbilarna ska börja rulla under andra kvartalet 2023, berättar företagets grundare Carl-Magnus Roden. Så en beställning nu ska kunna resultera i en lastbil näst år.

– Vår plan är att tillverka 2 000 bilar 2023.

Volta trucks siktar först på de större europeiska städerna och längre fram på USA, berättar han.

Elpriserna rakar i höjden och elbrist hotar. Är det rätt tid att lansera en ellastbil?

– Ja, det tycker jag, dieselpriserna rakar ju också i höjden. Ellastbilar ska vara på rätt ställen, i städer där man satsar på bättre miljö. Volta Zero går tyst så både chaufförer och stadsbor kommer att må mycket bättre, säger Per Haugland. Han tillägger:

– Lastbilar i dag ser ut som de gjort i många många år. Det är dags att tänka nytt och på vad nästa generation av lastbilsförare och företag vill ha. Jag tror vi kommer fortsätta mot en ännu mer teknisk miljö. E-handeln växer och alla vill ha mer och mer transporter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Johan Kanmert. Foto: Privat

Sjukare, skadligare och dödligare

Debatt. Trots en omfattande skyddslagstiftning i form av den samlade arbetsmiljölagstiftningen med arbetsmiljölagen som ramlag kompletterad av arbetsmiljöförordningen och preciserad av Arbetsmiljöverkets föreskrifter skyddas inte människor på svenska arbetsplatser.

”Jag vrider hela kroppen i stället för att vrida bara på huvudet när jag kör baklänges”, säger Adam Aliu, skyddsombud vid DB Schenker i Göteborg. Foto: Lars Soold

Här hålls arbetsskadorna i schack

Terminal. Schenker i Göteborg har gått från en bedrövlig arbetsmiljö till ett systematiskt arbetsmiljöarbete. Genom att variera arbetsuppgifter och ändringar i paketflödet har arbetsskador och sjukdagar gått ned för utsatta truckförare.

Så hålls nationaldagsfirandet lugnt

Bevakning/Nöje. Artister, aktiviteter, tivoli, restauranger – firandet den 6 juni på Golfängarna i Sundbyberg har kommit att bli ett av landets största nationaldagsfiranden.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Ny rättegång om kokainsmuggling via hamn

Rättegång. Hamnarbetaren som dömts för inblandning i kokainhärvan i Helsingborg hoppas frias helt i hovrätten. I mitten av juni inleds förhandlingarna i den högre domstolen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Plan för bättre vägunderhåll efter vinterns snökaos

Åkeri. Efter trafikkaoset på bland annat E22 i Skåne i vintras riktade landets yrkeschaufförer och åkerier hård kritik mot bristen på plogning och vägunderhåll. Nu ger regeringen Trafikverket i uppdrag att lägga fram en handlingsplan för bättre väghållning.

Miljözonen körs vidare in i Stockholm

Trafikpolitik. Från och med nyårsafton i år är det stopp för bensin- och dieselbilar i stora delar av Stockholm city. Då införs miljözon klass 3 i en del av centrala Stockholm. Förvaltningsrätten har avslagit Moderaternas begäran om att pausa beslutet.

Tyskarna ville byta till sig amerikanska och brittiska lastbilar som kunde klara vintrarna vid fronten i Ryssland. Foto: Sgt Bill Augustine / U. S. Army

Nazisterna ville byta judar mot lastbilar

Årsdagar. Nu är det 80 år sen en av de mest underliga händelserna under andra världskriget. Nazisterna förde hemliga förhandlingar om att sälja en miljon judar till de allierade västländerna. Priset? 10 000 lastbilar.

Tät Stockholmstrafik, tunga fordon och privatbilister.

”Sänkta dieselpriser hindrar övergång till biodrivmedel”

Klimat. HVO100 är ett förnybart alternativ till diesel och spelar en viktig roll när det gäller att öka användningen av förnybara drivmedel, minska utsläppen och nå upp till Sveriges klimatmål. Men regeringens sänkning av priserna på diesel och bensin hindrar övergången till gröna drivmedel.

En gul Svevia-lastbil.

Riksrevisionen: Missade mål i bildandet av Svevia

Anläggning. Svevia och Infranord bildades för att öka konkurrensen och sänka priserna i anläggningsbranschen. Det lyckades inte helt, enligt en ny granskning från Riksrevisionen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport: Bra att rusta – men inte tillräckligt

Infrastruktur. Transport välkomnar Trafikverkets fokus på att långsiktigt effektivisera och modernisera eftersatt vägunderhåll. Men i sitt remissvar lyfter förbundet också att de planerade satsningarna som föreslås inte är tillräckliga.

Medlare utsedda om kabinavtal

Fackligt arbete. Sedan några månader har Transport börjat registrera nya medlemmar som jobbar som kabinpersonal. Nu har Medlingsinstitutet utsett medlare mellan Transport och Svenska Flygbranschen.

Fängelsedom för smuggling överklagad

Rättsfall. I slutet av april dömdes en hamnarbetare, tillsammans med två andra män, för brott kopplade till kokainsmuggling via Helsingborgs hamn. Alla tre har nu överklagat tingsrättens domar till hovrätten.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Johan Lindholm, ordförande LO. Foto: LO.

Johan Lindholm är ny ordförande för LO

LO-kongress. Byggnads ordförande Johan Lindholm är ny LO-ordförande. Han valdes av enig kongress efter det att valbredningens kandidat drog tillbaka sin kandidatur dagen innan LO-kongressen startade.