Close
Nya ellastbilen för stadstrafik visas mitt i snöyran.
Close

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Ellastbilen Volta Zero
Volta Trucks visar sin nya elbil för stadsdistribution.

Snön föll och föll på den svartvita bussliknande distributionsbilen, Volta Zero, framkörd i ett industriområde i västra Stockholm för att visas upp för inbjudna transportintressenter.

Stora tillverkare av ellastbilar som Volvo och Scania finns redan. Varför ska ett åkeri satsa på en ny okänd uppstickare?

– De etablerade företagen använder sig främst av bilar som redan finns och konverterar dem till ellastbilar. Det är inget fel med det men vi har utvecklat en helt ny ellastbil där säkerhet och arbetsmiljö står i centrum, säger Per Haugland på Volta trucks.

– Vi har en ny lösning när det gäller placeringen av motorn och kan därför sänka hytten. Den är integrerad i bakaxeln och mycket mindre än en dieselmotor. Vårt batteripack ligger under lastplanet och är centrerat för att få bästa viktfördelning. Men oavsett modell och tillverkare är ju målet det samma, att vi ska få renare luft.

Höga insteg

För fem, sex år sedan när ellastbilen bara fanns på ritbordet besökte Volta trucks grundare Carl-Magnus Norden och trafikutvecklingskonsult Per Haugland. Transportarbetareförbundets ledning. De ville få respons på sin ritning. Dagens lastbilar med höga insteg kom på tal – och chaufförer som hoppar ner fast de inte ska – och får onda knän och leder. Lösningen blev ett lågt insteg, jämförbart med att kliva av en buss för att minska arbetsskadorna.

Skjutdörrarna, på bägge sidor, öppnas med ett knapptryck så att man kan stiga ut på den säkraste sidan. Tanken är att inte kollidera med gående och cyklister, som också trängs om utrymmet i stadsmiljön och riskerar att träffas av uppslängda bildörrar.

Det som kanske sticker allra mest i ögonen är rattens och förarens placering, inte till höger eller vänster utan mitt i hytten. Varför då?

– På så sätt får du mycket bättre sikt över den omgivande trafiken och kan stiga ur på både höger och vänster sida. Du behöver inte beställa höger- eller vänsterstyrning, svarar Per Haugland.

Att förarplatsen är placerad på en betydligt lägre nivå än i traditionella lastbilar underlättar också ögonkontakt med gående och cyklister, tillägger han.

Men det tar bort charmen och känslan av att sitta högt?

– Det fungerar för fjärrtransporter men inte i stressig stadstrafik. I den här lastbilen sitter du med 1,70 meters ögonhöjd och har lätt att få ögonkontakt med gående och cyklister.

Vad säger chaufförer om mittplaceringen?

– Volta Zero har testats i trafik i London och Paris och där uppskattade förarna att de får mycket bättre sikt. Det finns säkert de som inte gillar det. Men jag har själv kört lastbil och min inställning är: Pröva först innan du säger vad du tycker, säger Per Haugland.

Han trycker på att Volta trucks är ett svenskt företag och att lastbilen är svensk, fast den utvecklats i England och ska tillverkas på en fabrik i Österrike. De första ellastbilarna ska börja rulla under andra kvartalet 2023, berättar företagets grundare Carl-Magnus Roden. Så en beställning nu ska kunna resultera i en lastbil näst år.

– Vår plan är att tillverka 2 000 bilar 2023.

Volta trucks siktar först på de större europeiska städerna och längre fram på USA, berättar han.

Elpriserna rakar i höjden och elbrist hotar. Är det rätt tid att lansera en ellastbil?

– Ja, det tycker jag, dieselpriserna rakar ju också i höjden. Ellastbilar ska vara på rätt ställen, i städer där man satsar på bättre miljö. Volta Zero går tyst så både chaufförer och stadsbor kommer att må mycket bättre, säger Per Haugland. Han tillägger:

– Lastbilar i dag ser ut som de gjort i många många år. Det är dags att tänka nytt och på vad nästa generation av lastbilsförare och företag vill ha. Jag tror vi kommer fortsätta mot en ännu mer teknisk miljö. E-handeln växer och alla vill ha mer och mer transporter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Sundvall foto Maria Mäki

Men våra villkor då?

Debatt. Läste i senaste numret av Transportarbetaren om Andres som fick gå efter att han drack energidryck på sin mack. Eftersom jag själv är stationsanställd så fick det mig att tänka på några saker.

Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Rastplats

700 krav från Arbetsmiljöverket efter inspektioner

Åkeri. Arbetsmiljöverket har genomfört en stor granskning av åkeribranschen. 400 företag har granskats och tre fjärdedelar av dem behövde komma med åtgärder.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.