Close
Nya ellastbilen för stadstrafik visas mitt i snöyran.
Close

Ny ellastbil för distribution på väg

Åkeri. Kompakt, med lågt insteg och förarplatsen centrerad i hytten. Mitt i värsta snöyran visade företaget Volta trucks upp sin nya ellastbil, framtagen speciellt för distribution i stadstrafik. Planen är att den ska rulla ut på svenska marknaden andra kvartalet 2023.

Ellastbilen Volta Zero
Volta Trucks visar sin nya elbil för stadsdistribution.

Snön föll och föll på den svartvita bussliknande distributionsbilen, Volta Zero, framkörd i ett industriområde i västra Stockholm för att visas upp för inbjudna transportintressenter.

Stora tillverkare av ellastbilar som Volvo och Scania finns redan. Varför ska ett åkeri satsa på en ny okänd uppstickare?

– De etablerade företagen använder sig främst av bilar som redan finns och konverterar dem till ellastbilar. Det är inget fel med det men vi har utvecklat en helt ny ellastbil där säkerhet och arbetsmiljö står i centrum, säger Per Haugland på Volta trucks.

– Vi har en ny lösning när det gäller placeringen av motorn och kan därför sänka hytten. Den är integrerad i bakaxeln och mycket mindre än en dieselmotor. Vårt batteripack ligger under lastplanet och är centrerat för att få bästa viktfördelning. Men oavsett modell och tillverkare är ju målet det samma, att vi ska få renare luft.

Höga insteg

För fem, sex år sedan när ellastbilen bara fanns på ritbordet besökte Volta trucks grundare Carl-Magnus Norden och trafikutvecklingskonsult Per Haugland. Transportarbetareförbundets ledning. De ville få respons på sin ritning. Dagens lastbilar med höga insteg kom på tal – och chaufförer som hoppar ner fast de inte ska – och får onda knän och leder. Lösningen blev ett lågt insteg, jämförbart med att kliva av en buss för att minska arbetsskadorna.

Skjutdörrarna, på bägge sidor, öppnas med ett knapptryck så att man kan stiga ut på den säkraste sidan. Tanken är att inte kollidera med gående och cyklister, som också trängs om utrymmet i stadsmiljön och riskerar att träffas av uppslängda bildörrar.

Det som kanske sticker allra mest i ögonen är rattens och förarens placering, inte till höger eller vänster utan mitt i hytten. Varför då?

– På så sätt får du mycket bättre sikt över den omgivande trafiken och kan stiga ur på både höger och vänster sida. Du behöver inte beställa höger- eller vänsterstyrning, svarar Per Haugland.

Att förarplatsen är placerad på en betydligt lägre nivå än i traditionella lastbilar underlättar också ögonkontakt med gående och cyklister, tillägger han.

Men det tar bort charmen och känslan av att sitta högt?

– Det fungerar för fjärrtransporter men inte i stressig stadstrafik. I den här lastbilen sitter du med 1,70 meters ögonhöjd och har lätt att få ögonkontakt med gående och cyklister.

Vad säger chaufförer om mittplaceringen?

– Volta Zero har testats i trafik i London och Paris och där uppskattade förarna att de får mycket bättre sikt. Det finns säkert de som inte gillar det. Men jag har själv kört lastbil och min inställning är: Pröva först innan du säger vad du tycker, säger Per Haugland.

Han trycker på att Volta trucks är ett svenskt företag och att lastbilen är svensk, fast den utvecklats i England och ska tillverkas på en fabrik i Österrike. De första ellastbilarna ska börja rulla under andra kvartalet 2023, berättar företagets grundare Carl-Magnus Roden. Så en beställning nu ska kunna resultera i en lastbil näst år.

– Vår plan är att tillverka 2 000 bilar 2023.

Volta trucks siktar först på de större europeiska städerna och längre fram på USA, berättar han.

Elpriserna rakar i höjden och elbrist hotar. Är det rätt tid att lansera en ellastbil?

– Ja, det tycker jag, dieselpriserna rakar ju också i höjden. Ellastbilar ska vara på rätt ställen, i städer där man satsar på bättre miljö. Volta Zero går tyst så både chaufförer och stadsbor kommer att må mycket bättre, säger Per Haugland. Han tillägger:

– Lastbilar i dag ser ut som de gjort i många många år. Det är dags att tänka nytt och på vad nästa generation av lastbilsförare och företag vill ha. Jag tror vi kommer fortsätta mot en ännu mer teknisk miljö. E-handeln växer och alla vill ha mer och mer transporter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lee Ljungberg har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika hudtillstånd, till följd av den utmanande arbetsmiljön i luften. Foto: Maria Lund

Livet i luften – en utmaning för huden

Kabinpersonal. Livet i luften utmanar hudens status. En dränerande cocktail av nattflygningar, stress och arbete genom tidszoner fick flygvärdinnan Lee Ljungbergs hud att slå bakut.

Hudproblem vanliga för flygvärdinnor och lastbilschaufförer. Illustration av Ingrid Fröhlich

Huden mår sämst i hytt och kabin

Hälsa. Huden är inte bara en yta. Den är en bortglömd beskyddare med många fiender. Inom transportarbetarkåren finns några av de yrken som löper störst risk för en hud i kris.

Martin Eriksson spolar ren den nya slambehållaren i källaren på en fastighet. Varmt vatten löser fett bättre än kallt, tipsar han fastighetsägare.

Så sparar du kroppen

Arbetsmiljö. – Ser man en sådan här installation blir man varm i hela själen! Så säger sug- och spolbilsföraren Martin Eriksson. Annat var det förr.

Avtal 2025
Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Tio klubbar inom kabin klara

Kabin. Efter mycket arbete där även inslag av medling förekommit har Transport och Svenska Flygbranschen nu tecknat lokala avtal på tio olika företag. Det preliminära centrala avtalet är därmed permanent.

Avtal 2025
Närbild på ett däckbyte.

Stora förändringar med nytt gummiavtal

Gummiverkstadsavtalet. Schemalagda lördagar, ob, nytt 8-årssteg i lönetrappan – det nya, tvååriga avtalet innehåller flera grundläggande förändringar för anställda på däckverkstäder. Och ger upp till 2 400 kronor mer i lön under perioden.

Långa fängelsestraff i Think Pink-målet

Miljöbrott. Fängelse i sex år. Det blev straffet för den huvudmisstänkta kvinnan i Think Pink-härvan. Ytterligare fem personer döms till fängelse för kriminell avfallshantering med kopplingar till återvinningsbolaget.

Taxiföretag stoppat – levde inte upp till avtal

Servicetrafik. Felaktiga löner och synen på avtalade villkor fick facket att reagera. Nu har Region Gävleborg avslutat avtalet med ett av trafikföretagen som vunnit upphandling av skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.

Avtal 2025
Ordningsvakter i rulltrappa i Stockholms tunnelbana

Hur blev nya bevakningsavtalet?

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Måndagen den 2 juni blev det klart med det nya, tvååriga kollektivavtalet för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Transportarbetaren hörde med några från förhandlingsdelegationen – vad de själva tycker och vilka reaktioner de mött.

”Kamerorna i rondbilarna ska bort!”

Säkerhet. Kamerorna inne i rondbilarna kom som en blixt från klar himmel, berättar en väktare på bevakningsbolaget Securitas. När integritetsskyddsmyndigheten nu granskar övervakningssystemet hoppas han: ”Att Securitas får en redig knäpp på näsan. Kamerorna ska bort!”

Medlare för fyra lokala kabinavtal

Kabinavtalet. Transports klubbar på fyra arbetsplatser och deras arbetsgivare har inte kommit överens om nya lokala avtal. Nu kopplas medlare in.

”Man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden”

Säkerhet. ”Vad är det som försiggår, undrade vi? Vad är övervakningssystemet i rondbilen till för? Det är bara om olyckan skulle vara framme, sa ledningen. Men inte var det så roligt, man vill ju inte ha en kamera i ansiktet hela tiden när man kör”.

”Laglig grund saknas för så ingripande övervakning”

Säkerhet. (UPPDATERAD 25-06-05 och 25-06-09) Företag och andra verksamheter som övervakar med kameror är skyldiga att följa reglerna i dataskyddsförordningen (GDPR) och kamerabevakningslagen. Från och med den 1 april 2025 krävs inte längre tillstånd, däremot är den som vill kamerabevaka nu skyldig att göra en intresseavvägning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Securitas kameraövervakning av anställda granskas av IMY

Säkerhet. Ett 30-tal bevakningsanställda har lämnat in anmälningar till integritetskyddsmyndigheten (IMY). De upplever säkerhetsbolagets installation av kameror i rondbilarna som djupt kränkande. Nu har IMY beslutat granska övervakningen och om den skett enligt bestämmelserna i GDPR.

Avtal 2025

Bevakningsavtalet är i lås

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Transport och Säkerhetsföretagen kom på måndagen överens om nytt, tvåårigt kollektivavtal för närmare 20 000 anställda inom bevakningsbranschen. Löneökningen blir sammanlagt upp till nästan 2 300 kronor, beroende på lönegrupp.

Avtal 2025

Fortsatta förhandlingar för bevakningsavtal

Bevaknings- och säkerhetsavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal återupptogs i veckan – i konstruktiv anda, enligt fackets förhandlare.

Avtal 2025

Avtal klara för alla bensinstationer

Bilvårdsanläggningar. Transport har kommit överens med arbetsgivarorganisationen Fremia om ett nytt kollektivavtal för anställda vid vissa bensinstationer. Avtalet är tvåårigt och ger en sammanlagd löneökning för dem som får mest på 2 300 kronor, fördelat på två år.

Nytt stopp för Stockholms miljözon

Trafikpolitik. Efter flera turer i olika domstolar har förbudet mot diesel- och bensindrivna fordon i en zon åter mött motstånd. Länsstyrelsen säger nu nej till miljözonen i Stockholms innerstad.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.