Den italienske kungen inviger den första motorvägen med en tur i sin Lancia Trikappa. I bilen sitter också vägens skapare Piero Puricelli.
Close
Den italienske kungen inviger den första motorvägen med en tur i sin Lancia Trikappa. I bilen sitter också vägens skapare Piero Puricelli.
Close

Nu fyller motorvägen 100 år

Årsdagar. Kanske borde man ändra alla hastighetsskyltar till ”100” för en enda dag. Nu fyller nämligen världens första motorväg 100 år. Men när bilisterna i Milano körde de 4 milen till Varese så fanns inte ordet motorväg, då hette det autostrada.

En av betalstationerna på den nya motorvägen. En tur- och returresa kostade 30 lire.
Motorvägen gick från Milano till Varese och är i dag en del av A8:an.
Hastighetsskylt 100
Nu fyller motorvägen 100 år.

Den 21 september 1924 skedde en av de största revolutionerna i vägarnas mångtusenåriga historia. Då invigdes ”Autostrada dei Laghi” som gick från Milano till flera populära sjöar, bland annat Comosjön.

Den första bilen på nya betalvägen var den italienske kungen Viktor Emanuel III. Det är inte så underligt att det gick att köra rätt fort på den 43 kilometer långa betongvägen.

Ingenjören som låg bakom projektet hette Piero Puricelli och hade 1922 skapat racerbanan Monza. Autostradan som var så nyskapande skulle inte vara så imponerande i dag. Den var bara 11-14 meter bred och de två filerna skildes bara åt med en vitmålad mittlinje.

Faksimil DN Artikel om första motorvägen i Dagens Nyheter i september 1926.
Artikel om första motorvägen i Dagens Nyheter i september 1926.

Men för dåtidens bilister var vägen en enorm förbättring. Det var också helt nytt med en väg där de slapp trängas med vare sig hästar, fotgängare, cyklar eller motorcyklar. Så här beskrivs den italienska nyheten i svenska Dagens nyheter:

”Denna autostrada är en väganläggning uteslutande avsedd för biltrafik och driven ungefär som en järnväg. Hela anläggningen är inhägnad. Här och där finnas stationer med stationsvakter.”

Succén med den första autostradan gjorde att man snabbt byggde flera nya sträckor i Italien. Världens andra motorväg var den 4 mil långa Southern State Parkway på Long Island i New York. I Tyskland började man bygga sin första autobahn mellan Bonn och Köln 1929. Den första svenska motorvägen dröjde till 1953 då sträckan Lund-Malmö stod klar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    24 september, 2024

    Många tycker det är tråkigt att köra på motorvägar, men jag älskade att köra långtradare på motorvägar då det var tryggt och lätt att utföra mitt arbete som chaufför.Vi behöver ha fler motorvägar då de är väldigt viktiga som "blodomloppet" i samhället med alla transporter av gods och människor på våra vägar runt om i vårt land.Motorväg borde vara standard när man bygger nya vägar så vi minskar antalet smala vägar med mötande trafik.

Lästips:

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

E20 – en resa bland rövare och kungar

Örebro–Skara Genom de djupa skogarna i Tiveden och vidare ut på den öppna Västgötaslätten, förbi tusenåriga rastplatser och klassiska motell från bilismens guldålder. Med sitt strategiska läge är det här ett av landets viktigaste godsstråk och har varit det länge, även långt innan det blev motorväg. Följ med på en resa längs E20 – från Örebro till Skara.

Jätten Vist med Visingsö i sina händer. Konstnären Calle Örnemark (1933–2015) uppförde träskulpturen i Huskvarna i början av 1970-talet. Foto: Lilly Hallberg

På väg med svindlande utsikt

Vätterleden. Den har kallats Sveriges vackraste väg, också före namnbytet till E4 och innan epitetet ”motor” lades till – leden som sträcker sig utmed Vätterns djupa vatten. Häromåret firade första delen av Vätterleden 60 år.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.