Jätten Vist med Visingsö i sina händer. Konstnären Calle Örnemark (1933–2015) uppförde träskulpturen i Huskvarna i början av 1970-talet. Foto: Lilly Hallberg
Close
Jätten Vist med Visingsö i sina händer. Konstnären Calle Örnemark (1933–2015) uppförde träskulpturen i Huskvarna i början av 1970-talet.
Close
Vägsträckan

På väg med svindlande utsikt

Vätterleden. Den har kallats Sveriges vackraste väg, också före namnbytet till E4 och innan epitetet ”motor” lades till – leden som sträcker sig utmed Vätterns djupa vatten. Häromåret firade första delen av Vätterleden 60 år.

Plötsligt öppnar sig landskapet och blicken når långt, fritt över det stora vattnet till kullarna och städerna på andra sidan sjön.

– När man ser Vättern är det fortfarande wow, fast jag kört sträckan många gånger. Och hela vägen ned mot Jönköping är det jättefint, säger lastbilschauffören Evelina Månsson, som stannat vid Rasta.

Hon är anställd på ett Jönköpingsåkeri, och kör alkohol till systembolag och krogar. Släpet är helt vitt.

– Jag kör mycket på Höglandet, men gillar att vara här uppe.

Här uppe är Ödeshög. Och här börjar Vätterleden för den som kommer norrifrån. Men vägens omtalade skönhet blir slående först lite senare. Det är också möjligt att ta en avstickare ned till den gamla landsvägen, Riksettan, som i stort sett går parallellt med E4:an på sträckan. Lika rak här, men närmare sjön.

Klassiskt motell 1: Motell Vida Vättern, utmed gamla Riksettan, är nedlagt och ska rivas. Än står byggnaden och lusthuset kvar, men de nya ägarna planerar för sommarhus med permanent standard.
Klassiskt motell 1: Motell Vida Vättern, utmed gamla Riksettan, är nedlagt och ska rivas.
Klassiskt motell 1: Motell Vida Vättern, utmed gamla Riksettan, är nedlagt och ska rivas. Än står byggnaden och lusthuset kvar, men de nya ägarna planerar för sommarhus med permanent standard. Foto: Lilly Hallberg
Än står byggnaden och lusthuset kvar, men de nya ägarna planerar för sommarhus med permanent standard. Foto: Lilly Hallberg

Ikoniskt motell

Från motorvägen är det också skyltat ned till Vida Vättern – ikoniskt motell och rastplats, med panoramautsikt, där det tidigare låg en populär restaurang. Expressen kunde i april 1954 berätta om att Sverige skulle få sitt andra motorhotell, artikeln andas framtidsoptimism och en tro på bilismen som modernismens grund.

På Vida Vättern spelades också scener till Ingmar Bergmans film Smultronstället (1957) in. Sällskapet med professor Isak Borg (Victor Sjöström) i spetsen stannar på väg ned till doktorspromovering i Lund.

I dag är det flera år sedan det drevs verksamhet på motellet. Neonskylten är sedan länge nedtagen.

Klas Pantzar driver bensinstationen intill nedlagda Motell Vida Vättern. Han tycker att det är lite sorgligt att motellepoken gått i graven. Under många år drev hans far restaurangen. Foto: Lilly Hallberg
Klas Pantzar driver bensinstationen intill nedlagda Motell Vida Vättern. Han tycker att det är lite sorgligt att motellepoken gått i graven. Under många år drev hans far restaurangen. Foto: Lilly Hallberg

Ska rivas

Efter några år som flyktingförläggning i den intilliggande stugbyn har nya ägare tagit över. Planer finns att riva anläggningen och i stället bygga sommarhus eller villor.

– Det är lite synd, det är något av en epok som går i graven, säger Klas Pantzar.

Han driver den lilla bensinmacken intill motellet. Klas far skötte under många år ruljangsen på motellets restaurang, och efter honom tog Klas bror över.

– När de drev den var det alltid öppet, året runt. På sommaren från 7 på morgonen till elva på kvällen. Men senare ägare var inte så intresserade av långa öppettider, säger Klas Pantzar.

Tidningen Riksettan med artikeln om Motell Vilda Vättern. Foto: Lilly Hallberg
Tidningen Riksettan med artikeln om Motell Vilda Vättern. Foto: Lilly Hallberg

Han visar tidningen Riksettans reportage från 2012, med rubriken ”Det våras för Vida Vättern”. Här finns också en bild som Klas tagit i början av 1980-talet, på ett tjejgäng som parkerat sina amerikanare intill motellet och själva sitter i grönskan en solig sommardag.

– Men macken är kvar, även om det ju inte är så mycket trafik här i februari, säger Klas Pantzar.

Lunch med utsikt. Brahehus. Foto: Lilly Hallberg
Polislunch med utsikt på rastplats Brahehus. Foto: Lilly Hallberg

Lunch med utsikt. Trafikpoliserna Tomas Bonn och Anneli Ruuska från Eskilstuna intar medhavd mat på rastplats Brahehus. Foto: Lilly Hallberg
Trafikpoliserna Tomas Bonn och Anneli Ruuska från Eskilstuna intar medhavd mat på rastplats Brahehus. Foto: Lilly Hallberg

Lunchtid

På rastplats Brahehus är det mer folk i lunchtid. Bland andra flera poliser från trafikenheter inom Polisregion Öst, på väg ned till gemensam utbildning i Jönköping. Tomas Bonn och Anneli Ruuska, från Eskilstuna, har med sig matlådor.

– Vi njuter av maten, bättre än på många ställen utmed vägen. Och det är fin utsikt!

Här är vägdragningen som högst. Brahehus ligger 180 meter över Vättern, och sluttningen ned mot sjön stupar brant. Vilket orsakade problem på 1600-talet när byggmaterialet skulle forslas upp till höjden där adelsmannen Per Brahe ville uppföra ett slott med utsikt över Vättern och Visingsö.

Knappt 60 år efter att slottet stod färdigt brann det ned till grunden, år 1708, och har sedan dess stått ruin.

Per Brahe själv hade utsikt över Gränna under sin livstid, men den som vill besöka polkagrisstaden måste ta av från motorvägen. Vätterledens sista etapp, klar för 50 år sedan, drogs utanför staden.

Klassiskt motell 2: Motell Vätterleden i Ölmstad, nära Gränna, lockar med vacker Vätternvy. Foto: Lilly Hallberg
Klassiskt motell 2: Motell Vätterleden i Ölmstad, nära Gränna, lockar med vacker Vätternvy. Foto: Lilly Hallberg

Lågsäsong

På ett annat klassiskt motell, Vätterleden, råder lågsäsong. Dörrarna till soldäcket på övervåningens restaurang är låsta.

– Nej, det är inte så tätt med besökare, nej. Februari är absolut botten, säger en av de anställda i motellets reception som delar lokal med bensinstationens butik.

Kommenterar alla besökare utsikten?

– Ja, i princip. Men ibland ser vi inte ens sjön om det är dimma. Om Vättern fryser? Ja, det händer typ var tionde år. I år blir det inte.

Det är den tionde februari och Sveriges näst största insjö ligger djupblå och isfri. Mörka moln tornar upp sig, det ser ut att vara kraftiga regnskurar på andra sidan land. Trakten är känd för snabba väderomkast och Vättern för att det snabbt kan blåsa upp till storm. Mest omtalad är kanske den stormiga novembernatt 1918 då ångaren Per Brahe förliste utanför Hästholmen vid Ödeshög. Samtliga 24 ombord omkom, bland dem konstnären John Bauer, hans hustru och lille son.

Klassiskt motell 2: Motell Vätterleden i Ölmstad, nära Gränna, lockar med vacker Vätternvy.
Klassiskt motell 2: Motell Vätterleden i Ölmstad, nära Gränna, lockar med vacker Vätternvy. Foto: Lilly Hallberg

Äter i hytten

På parkeringen intill Vätterledens motell står ett tiotal långtradare. Bara en är svenskregistrerad.

– Ja, det brukar vara så. Jag byter här, säger Nick Lundberg, som kommer från Stockholm och kör svetsbil.

Han har med sig lunch i termos, och äter i hytten. Det brukar han göra här.

– Vacker utsikt? Nej, det tänker jag inte på längre. Jag har blivit hemmablind, säger Nick.

Sjönära. Vätterledens äldsta del, i söder, löper nära vattnet som här vid trafikplats Vista Kulle. Ett medvetet val för att öka ledens skönhetsvärde. Foto: Lilly Hallberg
Sjönära. Vätterledens äldsta del, i söder, löper nära vattnet som här vid trafikplats Vista Kulle. Ett medvetet val för att öka ledens skönhetsvärde. Foto: Lilly Hallberg

60-årsjubileum

År 2020 firade den första sträckan av leden 60 år. Etappen från Jönköping upp mot Gränna invigdes högtidligt på Luciadagen, den 13 december, 1960. Då var sträckan Brunstorp – Vättersmålen färdigställd.

Bygget av motorvägen hade startat 1958 och innebar stora utmaningar. Den branta sluttningen gjorde att vägbanorna ligger i olika nivå, med dagens norrgående körfält högre upp. Kraftiga metallnät spänner över berget, för att förhindra sten från att rulla ned där vägen sprängts fram.

Utmed långa partier stryker motorvägen utmed sjöns strandkant, till exempel vid rastplats Vista Kulle. Det är ett medvetet estetiskt val, för att de som körde på vägen skulle hänföras av landskapets skönhet.

Jätten Vist är ett av Sveriges mest kända landmärken.
Jätten Vist är ett av Sveriges mest kända landmärken. Foto: Lilly Hallberg

Jätten Vist

Lite yngre än leden är trollet som står vid vägkanten intill Vätterns ”högra hörn”: Jätten Vist som håller Visingsö i sina händer. Konstnären Calle Örnemarks träskulptur kom på plats på 1970-talet, vid Strandvägen i Huskvarna.

Enligt legenden hade jätten Vist tillsammans med sin fru varit på kalas i Västergötland. När de skulle hem till Småland tog han sig själv med ett jättekliv över sjön, men hans hustru var för trött. Då slet Vist upp en stor tuva och kastade ut för henne att kliva på. Och så kom Visingsö till, säger sagan. För den som vill besöka jättetuvan i Vättern går det färja till Visingsö från Gränna, en tur som tar en knapp halvtimme.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Första maj i krigets skugga

Ledare. Kriget fortsätter att rasa i Ukraina och Sverige försöker trycka på för att få ett slut. Svenska Transportarbetareförbundet har varslat om blockad av ryska, ryskflaggade och ryskkontrollerade fartyg från den 1 maj 2022 och demonstrationer anordnas utanför ryska ambassader runt om i världen, så också i Stockholm. Många är vi som vill få slut på Putins krig.

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Första jobbet: Tänk på det här!

Arbetsliv. Har du tagit studenten och ska börja jobba i sommar? Eller går du i gymnasiet och ska sommarjobba för första gången? Då har du säkert många funderingar. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Transports ungdomsforum
Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik. Foto: Kristina Sjöberg

Tre dagar med facket i fokus

Fackligt. Efter två år av restriktioner och inställda fysiska möten kunde ett 30-tal unga transportare i början av maj mötas på kursgården Bommersvik. I dagarna tre diskuteras fackliga frågor blandat med föreläsningar och paneldebatt.

I frågan om övervakning var panelen inte helt överens, de flesta höll upp rött kort. Luf var det enda ungdomsförbundet som enbart visade grönt kort. I panelen från vänster: John Granqvist, Muf, Erik Berg, Luf, Stefan Sarmes, KDU, Oscar Berggren, Cuf, Ava Rudberg, Ung Vänster, och Lisa Nåbo, SSU. Foto: Kristina Sjöberg

Rött kort för övervakning…

Politik. Ungdomsforums andra dag gästades av representanter från Moderaternas, Liberalernas, Kristdemokraternas, Centerns, Vänsterpartiets och Socialdemokraternas ungdomsförbund.

Morgan Finnsiö. Foto: David Lagerlöf/Expo

Expo om SD:s framväxt i Sverige

Politik. Transport har en tydlig hållning mot Sverigedemokraterna. På Ungdomsforum fanns Morgan Finnsiö från Expo på plats för att berätta om ytterhögern, arbetarrörelsen och Sverigedemokraternas framväxt.

Kultur
Dimmornas bro (Waterloo Bridge) med Vivien Leigh och Robert Taylor från 1940. Foto: Mary Evans/AF Archive / TT Nyhetsbyrån

Det våras för nostalgin

Trendig känsla. Från medicinsk diagnos till varma känslor inför anblicken av försvunna glassar på GB:s karta eller Putins dödliga fantasier om ett förlorat imperium. Nostalgi tar sig många uttryck. Under långa perioder ett hånat känslouttryck. Men det verkar våras för nostalgin igen.

Fackligt arbete
Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Transportarbetaren testar
Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag. Foto: Pernilla Ahlsén

Dyraste termosen inte alltid bäst

Test. En bra termos är ett måste för dig som vill ha med dig varm dryck på jobbet. Men vilken ska man välja? Är en dyrare termos nödvändigtvis bättre? Nej, inte alltid, visar vårt termostest. Här guidar vi dig till den bästa termosen utifrån dina behov.

Respekttrappan
Respekttrappan. Illustration: Mattias Käll

Sju steg mot en schystare arbetsplats

Arbetsmiljö. Har ni fördomar på jobbet? Är ni arbetskamrater schysta mot varandra? Det kan alltid bli bättre. Med Respekttrappan är tanken att ni ska ta sju steg mot en mer inkluderande arbetsplats.

Olivera Pobra. Foto: Lilly Hallberg

Det ska inte vara valfritt att följa värdegrunden på arbetsplatsen

Regionala skyddsombudet. Olivera Pobra är regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen. Hon kan tänka sig att arbeta med ett verktyg som Respekttrappan. Och tycker att det är självklart att alla ska delta i sådana aktiviteter om de erbjuds på jobbet.

Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Bya. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Gustaf Järsberg

”Vi använder redan olika modeller i arbetsmiljöarbetet”

Transport. När medlemmar hör av sig till sin avdelning eller sina skyddsombud är arbetsmiljöproblemet ofta redan stort och infekterat. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport och berättar att det finns flera modeller att ta till hjälp.

Kriget i Ukraina
Hryhorij Varunok är chaufför och hjälper till att lasta ur en minivan med förnödenheter från Frankrike. Foto: Tadeusz Rawa

Chaufförerna krigets tysta hjältar

Hjälparbetare. De är de tysta hjältarna i krigets Ukraina. Chaufförer som kör lastbilar, bussar, minivans och personbilar. De ser till att humanitär hjälp kommer fram till krigsdrabbade områden och att flyende människor kan ta sig därifrån. Journalisten Tadeusz Rawa har för Transportarbetaren träffat några av dem.