Nej till ökad befogenhet för skyddsombud

Politik. Det blev som väntat nej från riksdagen. Regeringens förslag att regionala skyddsombud ska få besöka arbetsplatser med kollektivavtal även om facket inte har medlemmar föll i dag.

Partierna hade redan röstat i riksdagens utskott. Så resultatet var förutsägbart. S, MP och V röstade för förslaget. Övriga röstade nej.

Enligt förslag från samtliga nej-röstande partier gjordes ett så kallat tillkännagivande om att de regionala skyddsombuden (RSO) ska utvärderas igen.

Vi tar hela historien från början.

För tre år sedan kom en utredning. Ett förslag var att regionala skyddsombud skulle få ökat tillträde till arbetsplatser. Facket tyckte att det var okej, men ganska tamt. Sedan hände ingenting fram till årsskiftet då förslaget lyftes igen.

I dag, onsdag, föll förslaget och en ny utredning ska tillsättas. Om de regionala skyddsombuden. Utifrån debatten framgår att en majoritet av riksdagens partier anser att det egentliga problemet är att facket utser skyddsombud.

Alla, oavsett partifärg, förfasades över att fler dör på jobbet (egentligen är det svårt eller omöjligt att utläsa trender från tillgänglig statistisk).

Moderaternas Mats Green pratade om att frågan görs till socialdemokratisk internpolitik. Han och flera andra pekade på banden mellan S och LO.

– Vi behöver fokusera på sakfrågan, inte minst i spåren av corona, sa han.

Vänsterpartiets Ali Esbati var syrlig i sin kritik av RSO-förslagets belackare.

– Tajmingen är extra magstark då man kunnat följa de ansträngningar som skyddsombud gjort på arbetsplatserna under pandemin. Där har skyddsombuden krävt handling och vid några tillfällen krävt skyddsstopp.

I många fall har Arbetsmiljöverket snabbt hävt stoppen. Flera fackförbund, inte minst Transport, har varit kritiska och menat att myndigheten för ofta gått arbetsgivarnas ärenden.

Sverigedemokraterna röstade också nej till regeringens förslag. I debatten sa Magnus Persson att SD:s förslag är att de regionala skyddsombuden ska få komma in på samtliga arbetsplatser. Men att SD vill frikoppla dem från facket, och att ett liknande uppdrag ska falla på rådgivare på Arbetsmiljöverket.

Kristdemokraterna var något mildare i sin kritik av fackliga skyddsombud, men vill också utreda.

Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) var först bedrövad över det väntade resultatet. Men sa också:

– Jag noterar utsträckta händer händer och nu måste vi se till att ge förutsättningarna för dem som jobbar där ute på arbetsplatserna.

Vad händer nu? Ministern lovade att hörsamma tillkännagivandet och gå vidare med en utvärdering av de regionala skyddsombuden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Synkrav för körkort utreds

Utredning. Syntester för körkort som används i dag kan upplevas som trubbiga, enligt regeringen. Därför ska metoderna för att bedöma om en person med synfältsbortfall kan köra trafiksäkert utredas.

Utredaren Samuel Engblom. Foto: TCO

Lättare för 60-åringar att få förtidspension

Arbetsmiljö. Mildare regler för att få rätt till sjukersättning för personer som är 60 år eller äldre och närmar sig pensionen. Förslaget framförs i en statlig utredning som presenterades i slutet av augusti.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Bromma kan läggas ned 2025

Flyg. Det är fullt möjligt att avveckla Bromma flygplats redan om fyra år. Det enligt utredningen som på tisdagen lämnades över till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S). Men många frågor återstår.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.