Nävertorps specialtransport.
Close
Nävertorp har förlorat trafiktillståndet för taxi. Samma bilar och samma chaufförer kör trots detta färdtjänsten i Sörmland. Bilden är tagen vid ett tidigare tillfälle.
Close

Nävertorp mister sitt tillstånd för färdtjänst

Färdtjänst. Nävertorps specialtransport har förlorat tillståndet att köra taxi och färdtjänst. Uppdraget i Sörmland har tagits över av ägarens hustrus företag. Men förarna är fortfarande anställda av Nävertorp. Samtidigt kräver Arbetsmiljöverket att en rad arbetsmiljöbrister ska åtgärdas.

– Jag tror att Sultan Salimovic försöker komma undan myndigheternas kontroll och kritik. Och krav på viten, säger Kjell Arbestål, ombudsman på Transport.

Följetongen om den sörmländska färdtjänsten har tagit nya oväntade vägar. Samtidigt som Kollektivtrafikmyndigheten tecknar avtal med nya entreprenörer, som börjar gälla nästa år, har både Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket reagerat mot hur färdtjänsten körs i dag.

– Det finns förbättringar att göra när det gäller kvaliteten i färdtjänsten, säger Katarina Olsson, verksamhetschef på Sörmlands kollektivtrafikmyndighet. Vår förhoppning är att den ska fungera bra när de nya upphandlingarna är klara.

Den 30 maj återkallades Nävertorps taxitrafiktillstånd. Företagets trafikansvariga (Sultan Salimovic, som också äger företaget) har bedömts som olämplig att driva taxiverksamhet. Dessutom konstaterar Transportstyrelsen att Nävertorps ekonomi inte uppfyller kraven.

Detta har Sultan Salimovic löst genom underentreprenörer. En av två firmor som han har anlitat för att sköta färdtjänsten i Sörmland heter K-holm vård och omsorg. Ägare: Usnija Salimovic, gift med Sultan Salimovic.

Bilarna från makens företag har, enigt uppgifter till Transportarbetaren, tagits över av hustrun. Samma bilar som både förare och fack gång på gång beskrivit som undermåliga.

– Det blir bara värre det här, säger en chaufför som vill vara anonym. Jag har ingen aning om vad som gäller … men jag är fortfarande anställd av Nävertorp.

Kollektivtrafikmyndighetens Katarina Olsson konstaterar att det är okej att det företag som har avtalet att köra färdtjänst i sin tur anlitar underentreprenörer.

– Det är inte svårt för oss att kontrollera att förarna hos underentreprenörerna har den utbildning och de tillstånd som krävs, säger hon.

Problemen inom färdtjänsten i Sörmland har upprepade gånger skildrats i Transportarbetaren och andra medier.

Det har rört sig om skatteskulder och konkurser. Bilar som rullat, trots körförbud, och chaufförer som inte fått lön i tid på Nävertorp.

Under våren har företaget också inspekterats av Arbetsmiljöverket (AV). Ett skyddsombud hade anmält en rad brister som fick myndighetens inspektör att gå vidare.
Det handlar om allt från att det systematiska arbetsmiljöarbetet inte existerar till att garagegolvet har stora, djupa hål. Inspektören konstaterar att fordon inte har fungerande klimatanläggning – och att personal som hanterar bakgavellyftar inte har utbildning för detta.

– De har till den 15 augusti på sig att rätta till bristerna, säger Robert Aldén, sektionschef på AV i Linköping. Vi har ännu inte beslutat om vilka påföljder som kan bli aktuella, det kan bli ekonomiska viten eller stopp för viss verksamhet om de inte följer våra krav.

Sultan Salimovic, hur löser du situationen på Nävertorps specialtransport utan trafiktillstånd och med kritik från AV?

– Det har du inte med att göra.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025

Tidningsbudens nya avtal klart

Tidningsdistributörsavtalet. En löneökning på 6,4 procent över två år – onsdagen den 23 april undertecknade Transport och Medieföretagen ett nytt kollektivavtal för tidningsbud. Avtalet följer industriavtalets lönemärke.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.