Amazon Spanien
Close
I mars strejkade 2 000 arbetare, mer än hälften tillfälligt anställda, på Amazons lager i Madrid i Spanien för att få upp lönerna.
Close

Nätgiganten tar sikte på Sverige

Lager/distribution. Världens största näthandel ser ut att etablera sig i Sverige. Amazon är känt för sin antifackliga hållning och förmåga att på kort tid dominera marknader.

Amazon är ett av världens största företag och ägaren Jeff Bezos är världens rikaste. Företaget omsätter mer än Sveriges bruttonationalprodukt, alltså alla varor och tjänster som säljs i landet under ett års tid.

– Jag är helt säker på att Amazon kommer till Sverige. Jag är ganska säker på att det är i år, jag har bra källor på det. Men sker det inte i år så kommer de året därpå, säger Urban Lindstedt som driver podden E-handelstrender och är en av landets experter på e-handel.

Amazon kommer förändra hur varor handlas i Sverige, tror Lindstedt.

– Om man tittar på hur det har sett ut i andra länder där de har etablerat sig, så ser man att tillväxten inom e-handeln fördubblas.

– Till att börja med tror jag att de kommer skicka varor från Tyskland och övriga Europa. Men de kommer att bygga ett eget lager också. Amazon har köpt en tomt i Eskilstuna som är 200 000 kvadratmeter, och säger att de ska bygga en serverhall. De kanske ska göra det också, men de behöver inte så stora ytor för det.

Amazon är ett företag som på engelskt affärsspråk kallas ”distruptive”. Verksamheten påverkar helt enkelt hela marknaden genom sin storlek och förmåga att hela tiden prova nya saker. Enligt fackliga källor i USA är Amazon antifackligt.

Riktigt så är det inte i Europa. Här är arbetsmarknadslagarna annorlunda och det är lättare för facket att teckna avtal. Därför finns avtal på Amazons lager i bland annat Tyskland och Italien.

Arbetarna har strejkat för höjda löner och bättre arbetsvillkor ett flertal gånger förra året. Så sent som i slutet av mars strejkade 2 000 arbetare, mer än hälften tillfälligt anställda, på Amazons lager i Madrid, Spanien. De försökte få upp lönerna, rapporterar tidningen El Pais.

I USA har företaget fått uppmärksamhet för sin tuffa arbetsmiljö i ansedda tidningar som The New York Times och The Atlantic. Där berättar personal om tunga arbetspass där arbetsgivaren hela tiden sätter nya mål som ökar tempot. Många jobbar via bemanningsföretag och har otrygga anställningar.

The Atlantic skriver om San Bernadino, en mindre stad i Kalifornien. Där tjänar personalen på Amazon ungefär 12 dollar i timmen, att jämföra med ett lager i samma stad som har avtal med det amerikanska transportfacket Teamsters. Där börjar lönerna på 26 dollar
i timmen.

Enligt Teamsters har Amazons framväxt hittills gynnat förbundets befintliga medlemmar. Nätjättens frammarsch har flyttat jobb från butiker till näthandel och distribution. Teamsters har 250 000 medlemmar på budföretaget UPS, som har Amazon som en av sina största kunder.

– Det stora hotet för oss är att de vill kontrollera distributionsnätverken. De använder sig av personer som inte är anställda för att sänka lönerna ytterligare, säger Iain Gold som är utredare på Teamsters.

Redan i dag håller sättet att distribuera varorna på att förändras. I USA:s största städer kan Amazons kunder anslutna till tjänsten Prime få hem varor samma dag. Då går varorna genom hubbar som betalar uppdragsanställda bud att leverera varorna för lön som är betydligt lägre än för anställda hos distributionsföretagen.

– Det som kännetecknar Amazon är att de inte är rädda för att misslyckas i sin jakt att få ut sina varor så fort och billigt som möjligt. Om de misslyckas jobbar de vidare och har råd att göra det med förlust för att bli av med konkurrenterna, säger Iain Gold.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbetsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd, som var på semester vid tidpunkten. Han har därför svarat skriftligt.

Skiftbyte på den jättelika terminalen i Brunna.

Olika bild av Zalandos omskrivna lager

Terminal. Klädjätten Zalandos logistikcenter norr om Stockholm har åter hamnat i fokus. Men många anställda känner inte igen sig i de beskrivningar av katastrofal arbetsmiljö som målats upp i riksmedia.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.