Amazon Spanien
Close
I mars strejkade 2 000 arbetare, mer än hälften tillfälligt anställda, på Amazons lager i Madrid i Spanien för att få upp lönerna.
Close

Nätgiganten tar sikte på Sverige

Lager/distribution. Världens största näthandel ser ut att etablera sig i Sverige. Amazon är känt för sin antifackliga hållning och förmåga att på kort tid dominera marknader.

Amazon är ett av världens största företag och ägaren Jeff Bezos är världens rikaste. Företaget omsätter mer än Sveriges bruttonationalprodukt, alltså alla varor och tjänster som säljs i landet under ett års tid.

– Jag är helt säker på att Amazon kommer till Sverige. Jag är ganska säker på att det är i år, jag har bra källor på det. Men sker det inte i år så kommer de året därpå, säger Urban Lindstedt som driver podden E-handelstrender och är en av landets experter på e-handel.

Amazon kommer förändra hur varor handlas i Sverige, tror Lindstedt.

– Om man tittar på hur det har sett ut i andra länder där de har etablerat sig, så ser man att tillväxten inom e-handeln fördubblas.

– Till att börja med tror jag att de kommer skicka varor från Tyskland och övriga Europa. Men de kommer att bygga ett eget lager också. Amazon har köpt en tomt i Eskilstuna som är 200 000 kvadratmeter, och säger att de ska bygga en serverhall. De kanske ska göra det också, men de behöver inte så stora ytor för det.

Amazon är ett företag som på engelskt affärsspråk kallas ”distruptive”. Verksamheten påverkar helt enkelt hela marknaden genom sin storlek och förmåga att hela tiden prova nya saker. Enligt fackliga källor i USA är Amazon antifackligt.

Riktigt så är det inte i Europa. Här är arbetsmarknadslagarna annorlunda och det är lättare för facket att teckna avtal. Därför finns avtal på Amazons lager i bland annat Tyskland och Italien.

Arbetarna har strejkat för höjda löner och bättre arbetsvillkor ett flertal gånger förra året. Så sent som i slutet av mars strejkade 2 000 arbetare, mer än hälften tillfälligt anställda, på Amazons lager i Madrid, Spanien. De försökte få upp lönerna, rapporterar tidningen El Pais.

I USA har företaget fått uppmärksamhet för sin tuffa arbetsmiljö i ansedda tidningar som The New York Times och The Atlantic. Där berättar personal om tunga arbetspass där arbetsgivaren hela tiden sätter nya mål som ökar tempot. Många jobbar via bemanningsföretag och har otrygga anställningar.

The Atlantic skriver om San Bernadino, en mindre stad i Kalifornien. Där tjänar personalen på Amazon ungefär 12 dollar i timmen, att jämföra med ett lager i samma stad som har avtal med det amerikanska transportfacket Teamsters. Där börjar lönerna på 26 dollar
i timmen.

Enligt Teamsters har Amazons framväxt hittills gynnat förbundets befintliga medlemmar. Nätjättens frammarsch har flyttat jobb från butiker till näthandel och distribution. Teamsters har 250 000 medlemmar på budföretaget UPS, som har Amazon som en av sina största kunder.

– Det stora hotet för oss är att de vill kontrollera distributionsnätverken. De använder sig av personer som inte är anställda för att sänka lönerna ytterligare, säger Iain Gold som är utredare på Teamsters.

Redan i dag håller sättet att distribuera varorna på att förändras. I USA:s största städer kan Amazons kunder anslutna till tjänsten Prime få hem varor samma dag. Då går varorna genom hubbar som betalar uppdragsanställda bud att leverera varorna för lön som är betydligt lägre än för anställda hos distributionsföretagen.

– Det som kännetecknar Amazon är att de inte är rädda för att misslyckas i sin jakt att få ut sina varor så fort och billigt som möjligt. Om de misslyckas jobbar de vidare och har råd att göra det med förlust för att bli av med konkurrenterna, säger Iain Gold.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

En man dog vid ett ingripande av två ordningsvakter på Rådmansgatans tunnelbanestation.

Ordningsvakter misstänkta efter dödsfall i tunnelbana

Bevakning. Två ordningsvakter misstänks för grovt vållande till annans död efter ingripandet i tunnelbanan i Stockholm, den 31 juli. – Vi vill vänta med att uttala oss tills vi har helt klart för oss vad som har hänt, säger Jerker Nilsson, central bevakningsombudsman på Transport.

Lastbilarnas väg valfråga

Åkeri. Om mindre än en vecka är det val till riksdag, regioner och kommuner. I Trelleborg får kommuninvånarna den 11 september dessutom rösta om vilken väg lastbilarna ska ta till färjeläget.

Kongress 2022
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.