Kim Sjöberg-Staaf, återvinningscentralen i Tyresö.
Close
Välkomna, säger Kim Sjöberg-Staaf och sätter på kaffet. Transports uppsökerigrupp tittar in på återvinningscentralen i Tyresö
Close

När du får oväntat besök

Kim Sjöberg-Staaf sätter på kaffet när det plötsligt står några killar med Transportmärkta tröjor i dörren. – Trevligt, men vi har inga problem här, säger han innan han börjar berätta om överfallslarmet som snart ska installeras på återvinningscentralen.

Snart är snacket i gång. Hot och våld mot miljöarbetare har uppmärksammats de senaste veckorna, och frågan kommer upp när tre uppsökande transportare dyker upp på kretsloppscentralen i Tyresö, söder om Stockholm.

– Det kan bli lite småkonflikter med kunder som kommer just när vi har stängt eller som har glömt sitt passerkort, berättar Kim Sjöberg-Staaf.

– Om det skulle bli allvar kan vi gå in på kontoret och slå igen dörren, och här ska vi snart få en knapp som går direkt till larmcentralen, fortsätter han. Men de allra flesta kunder är bara trevliga och tar till sig när man säger åt dem att de kastar på fel ställe.

Uppsökeri för Transports avdelning 5 i Stockholm betyder att ett par, tre aktiva medlemmar från uppsökerigruppen oanmälda besöker en arbetsplats.

– Vi åker ut och säger ”hej, hur har ni det på jobbet?”. Meningen är att vi ska skapa ett kontaktnät och samtidigt hjälpa dem att få i gång en facklig struktur på arbetsplatsen, berättar Martin Margazyn.

Själv jobbar han inom bevakning och var för några år sedan på väg att gå ur Transport. Medlemsavgiften kändes dyr.

Men han gav facket en chans till och provade på en facklig grundkurs, startpunkten. Det blev flera kurser – och nu är han gruppansvarig för de ungefär tio medlemmar från olika branscher som ägnar sig åt uppsökeri. Facket har blivit hans stora intresse och nästan en passion.

– Det är häftigt att komma ut och träffa folk på olika arbetsplatser. På återvinningscentralerna har vi mött riktiga miljökämpar som brinner för sina jobb.

Återvinningen är det tredje området som uppsökerigruppen koncentrerat sig på. Varje bransch står i fokus mellan ett halvår och nio månader. Arbetsplatserna besöks ett antal gånger.

Inne på avdelning 5:s kontor i Solna finns Simon Bartosz, som är ansvarig för uppsökerigruppen.

– Vi insåg att ombudsmännen och regionala skyddsombuden inte hann med den här sortens kontakter, säger han.

Simon Bartosz konstaterar att vanliga medlemmar känner sig sedda av facket när uppsökerigruppen kommer. Utvärderingarna visar dessutom att antalet medlemmar ökar med runt 20 procent efter en avslutad aktivitet.

Martin Margazyn berättar att frågan om fackligt medlemskap inte är den första som ställs på de arbetsplatser som besöks.

– Syftet är att bygga relationer, säger han. Vi vill ha aktiva medlemmar, och mycket går ut på att ge stöd till de vi redan har. Det är ju vi tillsammans som är facket. Och så småningom ställer vi den fackliga frågan också.
På kretsloppscentralen i Tyresö är kaffet på väg att kallna. Kim Sjöberg-Staaf har en fundering som engagerar Henrik Sander, som ingår i uppsökeriet och själv jobbar inom bevakning.

– Joo, säger han. En arbetsgivare kan göra scheman som innebär jobb varje helg. Men det står i lagen att helgarbete ska undvikas om det går.

Kim Sjöberg-Staafs fråga gäller kompisen på en annan Transportarbetsplats, men snart sitter båda två fördjupade i schemat som det handlar om. Orättvist, blir det gemensamma omdömet.

– Jag tycker att din kompis ska gå till schemaplaneraren och säga att han vill vara ledig åtminstone en helg i månaden, säger Henrik Sander.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.