Mycket står på spel när las-drabbning avgörs

Arbetsrätt. Fack och arbetsgivare har nu bara timmar på sig att hitta en förhandlingslösning för nya spelregler på arbetsmarknaden. Lyckas man inte hänger hotet om lagstiftning över parterna. En lösning som sannolikt skulle missgynna arbetstagarsidan allra mest.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har i veckor fått rapporter om de intensiva diskussioner som förs i ett slutet förhandlingsrum där Svenskt Näringsliv, LO och privattjänstemännen har två representanter vardera.

– Utifrån de signaler jag får är jag ytterst bekymrad. Och det bottnar i att arbetsgivarna tycks ta avstamp i den statliga utredning som kom på försommaren.

– I direktiven som utredaren fick skulle lagen om anställningsskydd ses över. Men det ingick också att en grundläggande balans skulle upprätthållas mellan arbetsmarknadens parter. Men så blev ju inte resultatet. Genomförs utredningsförslagen blir det förödande för våra medlemmar.

Tommy Wreeth är också skeptisk till den tidspress som präglat hela processen mot en uppgörelse som beskrivs som ett nytt Saltsjöbadsavtal. Det förra träffades 1938 och Transport var faktiskt ett av tre förbund som aldrig skrev under det historiska avtalet.

– Om parterna nu kommit en rejäl bit på väg, kan jag tycka att det vore rimligt att utsträcka tiden, säger Wreeth.

Då som nu handlar diskussionerna till stor del om löntagarnas trygghet. Arbetsgivare och borgerliga politiker har länge kritiserat lagen om anställningsskydd (las) – och då särskilt turordningsreglerna som avgör vem som får gå när en arbetsgivare vill dra ner.

Svenskt Näringsliv skjuter också in sig på de bestämmelser som gäller när en arbetsgivare vill säga upp en anställd av personliga skäl. I dag krävs saklig grund och facken kan ogiltigförklara uppsägningen i väntan på att tvisten avgörs. Antingen i förhandlingar eller slutligen i Arbetsdomstolen. Under den tid som tvisten pågår har den uppsagde rätt till lön. För dyrt, tycker arbetsgivarna.

Försöken att luckra upp anställningstryggheten splittrade LO och fem förbund, bland dem Kommunal, valde initialt att hoppa av las-förhandlingarna. På LO-kongressen blev debatten het och flera avhopparförbund kom sedan tillbaka – fast först sedan kongressmajoriteten slagit fast att anställningstryggheten ska förbli orörd.

Om fack och arbetsgivare skulle lyckas sy ihop ett förslag i natt så krävs att man tar ett helhetsgrepp där också a-kassan och förbättrat så kallat omställningsstöd ingår.

Och skulle man nå fram dit är den återstående vägen ändå lång. Först ska LO:s avtalsråd och styrelse säga ja. Sedan väntar LO:s representantskap och sannolikt en politisk vända till lagstiftarna, innan de enskilda LO-förbunden ska ge sitt slutliga godkännande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rabi Nori Abbed:
    1 oktober, 2020

    Om denna eftergift görs idag kommer du att göra fler eftergifter i morgon och därför finns det ingen motivering för din närvaro. Vi måste pressa de parter som stöder detta beslut och göra det klart att detta kommer att driva fackföreningarna att ge råd om vem som kommer att väljas bland politikerna i det kommande valet. Press, media och media är dina vapen nu.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.

Transportarbetarens logga

Transport kör Nilsbuss till rätten

Arbetsrätt. Utebliven lön, oförutsägbara scheman och flexsystem som riskerar leda till ”undertid” – chaufförerna på småländska Nilsbuss har i flera år varit drabbade. En tidigare anställd har nu stämt bolaget på över 50 000 kronor och facket hoppas att det blir ett pilotfall.

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

Arbete och graviditet – Bya och Tya vill ge information

Information. – Många arbetsgivare har inte koll på vad som gäller för gravida och ammande arbetstagare, säger Marko Juvonen, regionalt skyddsombud på avdelning 17.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.