Mycket står på spel när las-drabbning avgörs

Arbetsrätt. Fack och arbetsgivare har nu bara timmar på sig att hitta en förhandlingslösning för nya spelregler på arbetsmarknaden. Lyckas man inte hänger hotet om lagstiftning över parterna. En lösning som sannolikt skulle missgynna arbetstagarsidan allra mest.

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har i veckor fått rapporter om de intensiva diskussioner som förs i ett slutet förhandlingsrum där Svenskt Näringsliv, LO och privattjänstemännen har två representanter vardera.

– Utifrån de signaler jag får är jag ytterst bekymrad. Och det bottnar i att arbetsgivarna tycks ta avstamp i den statliga utredning som kom på försommaren.

– I direktiven som utredaren fick skulle lagen om anställningsskydd ses över. Men det ingick också att en grundläggande balans skulle upprätthållas mellan arbetsmarknadens parter. Men så blev ju inte resultatet. Genomförs utredningsförslagen blir det förödande för våra medlemmar.

Tommy Wreeth är också skeptisk till den tidspress som präglat hela processen mot en uppgörelse som beskrivs som ett nytt Saltsjöbadsavtal. Det förra träffades 1938 och Transport var faktiskt ett av tre förbund som aldrig skrev under det historiska avtalet.

– Om parterna nu kommit en rejäl bit på väg, kan jag tycka att det vore rimligt att utsträcka tiden, säger Wreeth.

Då som nu handlar diskussionerna till stor del om löntagarnas trygghet. Arbetsgivare och borgerliga politiker har länge kritiserat lagen om anställningsskydd (las) – och då särskilt turordningsreglerna som avgör vem som får gå när en arbetsgivare vill dra ner.

Svenskt Näringsliv skjuter också in sig på de bestämmelser som gäller när en arbetsgivare vill säga upp en anställd av personliga skäl. I dag krävs saklig grund och facken kan ogiltigförklara uppsägningen i väntan på att tvisten avgörs. Antingen i förhandlingar eller slutligen i Arbetsdomstolen. Under den tid som tvisten pågår har den uppsagde rätt till lön. För dyrt, tycker arbetsgivarna.

Försöken att luckra upp anställningstryggheten splittrade LO och fem förbund, bland dem Kommunal, valde initialt att hoppa av las-förhandlingarna. På LO-kongressen blev debatten het och flera avhopparförbund kom sedan tillbaka – fast först sedan kongressmajoriteten slagit fast att anställningstryggheten ska förbli orörd.

Om fack och arbetsgivare skulle lyckas sy ihop ett förslag i natt så krävs att man tar ett helhetsgrepp där också a-kassan och förbättrat så kallat omställningsstöd ingår.

Och skulle man nå fram dit är den återstående vägen ändå lång. Först ska LO:s avtalsråd och styrelse säga ja. Sedan väntar LO:s representantskap och sannolikt en politisk vända till lagstiftarna, innan de enskilda LO-förbunden ska ge sitt slutliga godkännande.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Rabi Nori Abbed:
    1 oktober, 2020

    Om denna eftergift görs idag kommer du att göra fler eftergifter i morgon och därför finns det ingen motivering för din närvaro. Vi måste pressa de parter som stöder detta beslut och göra det klart att detta kommer att driva fackföreningarna att ge råd om vem som kommer att väljas bland politikerna i det kommande valet. Press, media och media är dina vapen nu.

Lästips:

Transports utredare Maja Nygren anser att förändringarna i turordningsreglerna drabbar förbundets medlemmar på små arbetsplatser hårt. Foto: Martin Hörner Kloo

”LAS-försämringarna drabbar Transport hårt”

Arbetsrätt. Århundradets reform sa arbetsmarknadsminister Eva Nordmark när hon tillsammans med Centerns Martin Ådahl presenterade den så kallade Trygghetsöverenskommelsen, populärt kallad LAS-överenskommelsen.

Transportarbetarens logga

Kritiserat LAS-paket på väg

Politik. Regeringen går vidare med kritiserade nya LAS och studiestöd till anställda som vill byta bana mitt i livet. ”Det är en historisk trygghets- och frihetsreform” säger arbetsmarknadsminister Eva Nordmark om omställningspaketet.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Plattformsföretagen måste börja ta ansvar

Ordförandeord. Nu ska plattformsarbetares villkor regleras inom ramen för EU:s arbetsrätt. Det blir resultatet om EU-kommissionen får som den vill efter att man la ett förslag till ministerrådet och Europaparlamentet strax före jul.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.

Schyst skifte

Sommardäck. I år satsar Euromaster på däckbyte i tält för drop in-kunder på sju orter runt om i landet. Till skillnad från andra kedjor med liknande verksamhet har Euromaster kollektivavtal och en särskild uppgörelse med Transport som möjliggör däckskifte även på fredagkvällar och helger – med schysta villkor för de anställda i tältet.