Mutbrottsanklagade sopgubbar i rätten

Brott. ”Nej”, sa den ena sopgubben. ”Absurt”, sa den andra. Under fredagen satt två före detta sopgubbar i rätten. Anklagade för att ha tagit 2 000 kronor i månaden för att hämta sopor på en restaurang i Stockholm som har sophämtningskontrakt.

På ena sidan av rättssalen satt den målsägande och åklagare Johan Lindmark. På andra sidan de två åtalade sopgubbarna tillsammans med advokaterna Robin Söder och Peter Dahlqvist.

Enligt restaurangägaren ska mutor ha betalats ut sedan 1990-talet, men själva åtalet rör den 1 juli 2012 till och med den 1 juli 2015. De åtalade sopgubbarna började köra i trakten i början av 2000-talet. Restaurangägaren ska ha fått problem med sophämtningen när han bestämt sig för att inte betala mer.

Tillställningen i Stockholms tingsrätt gick ganska fort på förmiddagen. Sopgubbarna nekade till anklagelserna.

Den ena har tidigare varit fackligt förtroendevald i Transport. Restaurangägaren kände igen honom och kunde hans namn eftersom de har en gemensam bekant. Sopgubbens försvarslinje handlade om att Stockholm vatten och avfall ska vilja göra sig av med obekväma sopgubbar, särskilt de som var ledande vid den vilda sopstrejken på Liselotte Lööf AB 2009. Dessutom menade han att många miljöföretag springer i soprummet, vem som är ansvarig för att det blivit stökigt där är oklart.

Den andra sopgubbens försvarare, Peter Dahlqvist, påpekade att restaurangägaren inte kunde identifiera hans klient vid en fotokonfrontation. Dessutom ska restaurangägaren ha använt fel namn när han talat om hans klient. Restaurangägaren kunde däremot identifiera sopgubben eftersom han brukade jobba i speciella arbetskläder. Den åtalade sopgubben medgav att han brukade ha detta.

Polisanmälan kom först från Stockholm vatten och avfall, därefter från restaurangägaren. Restaurangägaren var till en början misstänkt för mottagande av muta, men det lades ner.

Enligt restaurangägaren hämtade sopgubbarna pengar en gång i månaden. Antingen från restaurangägaren själv eller direkt från kassan, om han inte var där. Det bekräftades av två före detta anställda och ägarens dotter.

Åklagare Johan Lindmark frågade tidigt om de åtalade kunde se något skäl till varför restaurangägaren skulle vilja peka ut dem. Det enda de kunde komma på var att ägaren ska ha varit missnöjd över att sophämtningen inte fungerat bra, på grund av att så många olika företag varit inblandade.

I sin slutplädering hävdade åklagaren att det inte fanns någon anledning att ifrågasätta vittnesmålen. Han tyckte inte heller att de åtalades förklaring till varför de ska ha polisanmälts var rimliga. Åklagaren menade också att restaurangägaren blivit tvingad att betala mutor för att få sina sopor hämtade på rätt sätt. Problem med sophämtning gör att det börjar lukta och kan medföra problem med hälsovårdsmyndigheten.

Åklagaren yrkade på att sopgubbarna i första hand ska dömas för ocker och i andra hand för tagande av muta. Han hävdade också att det finns problem med mutor i sopbranschen och att tingsrätten därför ska överväga fängelse. Om inte, så i vart fall villkorlig dom och böter.

Försvarsadvokat Robin Söder framförde att vittnen inte kunnat identifiera vem som tagit mutorna vid fotokonfrontationen. Han tyckte inte heller att skadeståndsanspråket baserat på 2 000 kronor i månaden var rimligt, då restaurangägaren var något osäker på när den påstådda mutan höjts från 1 000 kronor till 2 000. Enligt försvaret ska förundersökningsprotokollet ha skickats till diverse renhållningsföretag i Stockholmstrakten, vilket har gjort att sopgubbarna inte kunnat få något nytt jobb. Söder tyckte att det skulle vägas in i rättens straffbedömning, om sopgubbarna skulle anses skyldiga.

Försvarsadvokat Peter Dahlqvist frågade om alla andra alternativa hypoteser blivit utredda och pekade på att restaurangägaren uppgett fel namn på hans klient. Advokaten sa också att om rätten väl kommer fram till att sopgubbarna tagit mutor bör den fundera på om det verkligen varit en ockersituation. Restaurangägaren hade inte hört av sig till Stockholm vatten och avfall förrän verksamheten börjat gå sämre och den påstådda kontantbetalningen blev en förlustaffär. Om båda parter tjänat på en uppgörelse rör det sig om svarta tjänster, olagligt, men ett annat brott än det rätten tar ställning till.

Dom meddelas fredag den 8 december.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Stoppade Ringhals Transports skyddsombud?

Bevakning. Två år efter att skyddsombudet Andreas Ehm sparkats ut från statligt ägda Ringhals möttes parterna i tingsrätten. Det domstolen ska ta ställning till: Hindrade Ringhals Transports skyddsombud?

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Utsnitt ur Anna-Lena Lindqvists nyhetsgrafik om dödsolyckan i Oxelösunds hamn.

Fällande dom efter dödsolycka– ny prövning i hovrätten

Hamn. 21-åriga Nima dog av hjärnskadorna han fick på en kolbåt i Oxelösund. Tingsrätten dömer stuverichefen till nio månader villkorlig dom, hans överordnade frias helt. Hamnbolaget får två miljoner kronor i företagsbot. Domen har överklagats till hovrätten.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.