Close
Arkivbild. Den som har diagnostiserats med adhd eller autism måste i dag ha läkarintyg för att få körkortstillstånd.
Close

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Det meddelar landsbygds- och infrastrukturdepartementet i ett pressmeddelande. Uppdraget att granska föreskrifter och allmänna råd kommer från regeringen. Med utgångspunkt från dagens kunskapsläge ber de Transportstyrelsen att särskilt utreda hanteringen av läkarintyg för personer med ”mild eller måttlig adhd”.

Individuella bedömningar

Eric Donell är vice ordförande i Riksförbundet Attention, som organiserar och sprider information om personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Han välkomnar utredningen.

– Jättebra! Vi har länge kämpat för att få individuella bedömningar och att enhel grupp inte ska diskrimineras. I synnerhet eftersom personer med NPF befinner sig inom ett så brett spektrum. De kan vara både bättre och sämre än andra på att köra. Därför är det väldigt fel att utesluta hela gruppen.

Bakgrunden till översynen är att det i dag krävs läkarintyg innan personer som diagnostiserats med adhd eller autism (tidigare bland annat Aspergers syndrom) får börja övningsköra och ta körkort.

Läkarintygen ska bland annat ta upp diagnos och när den eller de ställdes, uppgifter om eventuell behandling med läkemedel och hur den fungerar. En bedömning av aktuella symptom och funktionsnedsättningar ska också finnas med. Ibland krävs dessutom ytterligare bedömningar av exempelvis en psykolog, logoped, arbets- eller fysioterapeut.

Slutlig bedömning av en persons lämplighet i trafiken görs av Transportstyrelsens utredare eller läkare.

Fler får diagnoser

Sammantaget innebär dagens regler en ofta krånglig, tidskrävande och dyr process för den som vill lära sig köra bil och tyngre fordon. Samtidigt ökar belastningen på vården.

Socialminister Jakob Forssmed (KD) ger en tillbakablick i tiden, då diagnoser för adhd och autism ofta ställdes för barn och unga med svåra funktionsnedsättningar. Sedan dess har förutsättningarna ändrats.

– Inom en snar framtid väntas 15 procent av alla pojkar och 11 procent av alla flickor i åldern 10–17 år ha en adhd-diagnos. Och majoriteten av dessa barn har lätta eller måttliga symptom, säger han i pressmeddelandet som förklaring till behovet av att se över kraven.

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) pekar på det ökade trycket på vården.

– Det behöver vara en väl avvägd balans mellan en hög trafiksäkerhetsnivå och den belastning som dagens hantering innebär för den enskilde och för hälso- och sjukvården, säger han.

Tidigare forskning om NPF pekade på en förhöjd olycksrisk, speciellt i kombination med andra sjukdomar. Men efter att de nuvarande föreskrifterna togs fram har både forskningen, praktiken och samhället i stort utvecklats, beskriver landsbygds- och infrastrukturdepartementet.

Möter hinder

Eric Donell på Attention berättar om ett stort intresse bland personer med neuropsykiatriska diagnoser, inte minst adhd, att utbilda sig till yrkeschaufförer och de hinder de ofta möter. Det är en av anledningarna till att  intresseorganisationen drivit två körkortsprojekt.

– 2008 talades det till och med om att det skulle bli förbjudet att köra bil vid NPF! Vad som är viktigt att tänka på är i stället att det i vissa fall kan behövas anpassad utbildning och anpassat bemötande, som i annan skolverksamhet. Utan anpassning kan utbildningen bli väldigt utdragen och kostsam för den enskilda.

– Jag blev glatt överraskad över översynen, att alla inte ska behöva hålla på med läkarintyg i tid och otid. Många läkare vägrar också att skriva onödiga intyg, det gör det svårt och dyrt att ta körkort. Dagens regler kan även medföra att man drar sig för att få en diagnos, men den säger väldigt lite om hur du är som person, påpekar Eric Donell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

”Okej att bara testa alkoholberoende chaufförer”

Trafik. Det är okej som Transportstyrelsen föreslår nu, att bara förare med alkoholproblem ska testas för alkoholberoende. Så reagerar en lastbilschaufför som kör i västra delen av Sverige och vill vara anonym. Innan förslaget kom var han fly förbannad.

Långtradare på väg mot Göteborg. Foto: Justina Öster

Transportstyrelsen backar om peth-tester för körkort

Trafik. (UPPDATERAD 25-10-29) De så kallade peth-testerna, blodprov för att mäta förares alkoholkonsumtion, vållade skarp kritik. Nu backar Transportstyrelsen och föreslår att de inte längre ska kunna användas allmänt, som grund för att återkalla körkort. Testerna kommer dock att finnas kvar för personer som fått diagnosen alkoholberoende.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.