Close
Infrastrukturminister Tomas Eneroth räknar upp de åtgärder som den S-ledda regeringen redan vidtagit kring godstrafiken.
Close

Många vill se hårdare kontroller av vägtrafiken

Åkeri. Kontrollerna av den tunga trafiken måste skärpas. Och framför allt bör tillsynen ute på vägarna prioriteras. Det är för många företagskontroller som baseras helt på färdskrivardata som utpekade åkerier själva skickar in till Transportstyrelsen.

På måndagen bjöd arbetsgivarorganisationen Transportföretagen in till ett seminarium kring ett ämne som varit en följetong i många år. Det handlar om bristfälliga kontroller av den tunga trafiken.

Transports ordförande Tommy Wreeth var en av de inbjudna talarna. Han tog upp exemplet Bring. Ett norskt statligt åkeri som satt i system att köra inrikestrafik i Sverige med lastbilar registrerade Slovakien. Och med lågbetalda chaufförer hämtade i Slovakien, Bulgarien eller Rumänien.

Wreeth sa:

– Transports har anmält Bring till Polisen, till Arbetsmiljöverket och vi har tipsat Skatteverket. Inget händer, annat än att utredningarna läggs ner. Trots att bilarna finns i Torsvik i Jönköping månad efter månad.

– Det här får stora konsekvenser. Förarna får 10 000-12 000 kronor, i stället för en svensk lön på 28 000 till 30 000 kronor. Staten förlorar skatteintäkter på fordon och personal. Det skapar en osund konkurrens.

Just osund konkurrens var en vinkel som flera av talarna tog upp, bland annat Mattias Dahl, vd på Transportföretagen. Han förklarade att långvarig kritik från medlemsföretagen gjorde att organisationen tillsatte en egen utredning som granskat tillsynen av godstrafiken.

I den slås fast att Sverige visserligen lever upp till EU:s uppställda minimikrav för kontroller av kör- och vilotidsreglerna. Unionen har beslutat att alla medlemsstater måste granska minst tre procent av alla ”dagsverken” som chaufförer utför på de svenska vägarna.

De senaste åren har Sverige nått närmare fem procent. Godkänt alltså, men långt efter exempelvis Tyskland och Frankrike som mäktat med omkring elva, tolv procent.

Utredarna, Susanne Karlsson och Urban Karlström, konstaterade att kontrollerna av kör- och vilotiderna sker på två sätt. Antingen genom att polisen stoppar ekipage vid vägkanten. Eller genom företagskontroller som Transportstyrelsen gör.

– Tranaportstyrelsen granskning är helt och hållet en skrivbordsprodukt, sa Karlström. Det är åkeriernas inskickade data som analyseras. Några besök på företagen sker aldrig. Många företagare vi intervjuat efterlyser besök och att Transportstyrelsen också får en rådgivande, stödjande funktion.

I Sverige har tredjedel av chaufförsarbetspassen granskats genom företagskontroller – kontroller som ofta leder till kännbara sanktionsavgifter. Resten gör polisen. Ute på vägen.

Transportföretagen skulle hellre se att Sverige tar efter Tyskland och Frankrike där företagskontrollerna är färre och polisinsatserna fler.

Utredarna föreslår ett batteri av åtgärder för en bättre tillsyn. Som:

  • fler kontroller och tydligare styrning från regeringen och ansvariga myndigheter. En ny tillsynstrategi behövs.
  • fler faktorer bör vägas in när Transportstyrelsen väljer ut åkerier för företagskontroller. I dag är det främst signaler från polisen som ligger till grund.
  • utbilda och anställ fler bilinspektörer. Det kan avlasta polis och underlätta i ett läge när rollen som trafikpolis inte har högsta status inom ordningsmakten.
  • se över sanktionsavgifterna, som ibland drabbar företagen väldigt hårt.

Det mest kontroversiella förslaget är en helt ny myndighet – en Vägtrafikstyrelse som får ett samlat ansvar enbart för vägtrafiken.

Förslaget fick tummen ner från flera talare, inte minst Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam. Han efterlyste i stället mer samverkan mellan myndigheter.

– Samverkan är ett mantra för oss. Och det ska ske både nationellt och internationellt, sa han.

Transports ordförande Tommy Wreeth argumenterade för ett hårdare beställaransvar. I dag finns inga rättsfall där transportköpare ställts till svars. Han vill också se en elektronisk övervakning av alla tunga fordon, så att tillsynsmyndigheterna får en rimlig chans att upptäcka lastbilar som bryter mot cabotagereglerna.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth fanns också på plats på seminariet:

– När jag tillträdde som minister blev jag förvånad över bristerna i tillsynssystemet. Godsmängderna ökar. Vi satsar på järnväg och sjöfart, men vi kommer att ha stora godsmängder på vägarna även i fortsättningen.

– Jag har redan föreslagit en ny myndighet, en yrkestrafikinspektion. Och vi måste titta på hur vi kan använda andra yrkesgrupper i tillsynsarbetet, exempelvis tullen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Fler dog i trafiken 2023

Trafik. 2023 blev ett mörkt trafikår i Sverige. Sammanlagt 232 personer omkom i trafiken, en ökning med fem personer jämfört med 2022, enligt Transportstyrelsens preliminära statistik. Den visar också att antalet döda ökat under den senaste treårsperioden.

Oleksander Mudryk vet exakt på vilken plats i den milslånga lastbilskön han befinner sig. Han kan köra ut och handla och komma tillbaka till sin plats i kön. Foto: Tadeusz Rawa

Ukrainare stoppas av polska åkerier

Åkeri. Sedan den 6 november har polska åkare blockerat de tre viktigaste polsk-ukrainska gränsövergångarna. Polska åkare är rasande för att ukrainska åkerier får fritt tillträde till EU och erbjuder lägre fraktpriser.

Dödsolyckor med lastbilar ökar

Åkeri. I takt med att transporterna blir fler på Sveriges vägar ökar också lastbilsolyckorna med dödlig utgång. I år har 37 dödliga mötesolyckor inträffat. Lastbilar fanns med vid sammanlagt 22 av dem.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.