Gate gourmet Arlanda
Close
Även gårdagens förhandlingar slutade som tidigare, i oenighet.
Close
Kaos på Gate gourmet

Många nya förhandlingar väntar

(UPPDATERAD) Flyg. – Vi håller med om att det finns arbetsbrist men inte i den omfattning som företaget hävdar, säger Transports ombudsman Per-Olof Norgren. Ännu en gång har Gate gourmets och Transports förhandlare skiljts i oenighet. Samtidigt har cateringbolaget börjat säga upp anställda. Igen.

Cateringjätten Gate gourmet kallade snabbt till ny central förhandling om de 63 anställda som bolaget vill säga upp, med hänvisning till krisen i flygbranschen. I går eftermiddag möttes Transportarbetareförbundet, Gate gourmet och Svenska flygbranschen för ännu en mangling. Överläggningarna har blivit en följetong som pågått hela hösten – kantad av hård kritik från Transport och tystnad från Gate gourmet.

Vid den förra centrala förhandlingen om att säga upp personal fick Transport rätt. Företaget tvingades dra tillbaka uppsägningarna och göra den omplaceringsutredning, som facket krävde. Därefter kördes proceduren med lokal och central förhandling en vända till.

Oenighet

Den senaste (i går) slutade som de tidigare, i oenighet på alla punkter.

– Knappast förvånande. Vi håller fast vid att arbetsbristen för de anställda, som arbetar på Transports avtal, inte är så stor och rör så många som Gate gourmet hävdar, säger Transports centrala ombudsman Per-Olof Norgren.

Facket betecknar bolagets utredning om möjligheten att omplacera medarbetare på andra tjänster för ett otillräckligt hastverk. Företaget har fortfarande inte kollat upp kvalifikationerna hos var och en som de vill göra sig av med, anför Transport. Per-Olof Norgren förbereder sig nu för nästa steg, att ännu en gång ogiltigförklara uppsägningarna av 63 personer, som jobbar på Transports avtal.

”Tillbaka på ruta noll”

Flygombudsman Johan Einarsson är inte heller överraskad över utgången av måndagens förhandling. Det är han som hållit i överläggningarna på lokal nivå.

– Inget var annorlunda denna gång jämfört med tidigare. Nu är vi tillbaka på ruta noll och Gate gourmet har börjat säga upp folk, igen.

Einarssons telefon går varm, uppsagda medlemmar hör av sig, är ledsna, oroliga och frustrerade. Nästa vecka ska han träffa företaget igen. Då har Transport kallat till överläggningar om brott mot lagen om anställningsskydd och brott mot förtroendemannalagen.

– Arbetsgivaren får inte stänga av och skicka hem uppsagda från arbetsplatsen på det sätt bolaget gjorde. Bara om det finns särskilda skäl och det hävdar vi inte finns i det här fallet, säger Per-Olof Norgren.

– Ändå tog företagets ledning ifrån de uppsagda deras badge (som ger tillträde till arbetsplatsen) efter att de fått besked om uppsägning. Arbetsledarna uppmanade personalen att tömma sina skåp och gå hem direkt, fyller Johan Einarsson i.

Hindrades

Beträffande förtroendemannalagen handlar förhandlingarna om att Gate gourmet, enligt Transport, hindrat fackliga förtroendemän från att utföra sina uppgifter. Det vill säga att hjälpa och stödja kollegor i en svår situation där många trotjänare blev av med jobbet, trots lång anställningstid.

– Gate gourmet hindrade också skyddsombud från att göra de riskbedömningar som behövdes i och med att bolaget ville organisera om verksamheten, säger Johan Einarsson.

Det rörde sig bland annat om att införa det företaget kallar kombitjänster, för att personalen ska kunna arbeta på alla avdelningar. Men därmed inte slut.

Transport ska även lyfta vad man anser vara avtalsbrott och brott mot kvittningslagen. Det förra gäller det facket kallar avtalsshopping. Innebörden är att  Gate gormet nu avlönar medarbetarna enligt Hotell- och restaurangfackets (HRF) avtal. Detta trots att Transport och HRF är överens om att det är Transports kollektivavtal som gäller.

– Att byta till ett billigare avtal med lägre löner och sämre villkor har hela tiden varit Gate gourmets mål. Liksom att hyvla ner heltider till deltider, säger Per-Olof Norgren.

Fler förhandlingar att vänta

Beträffande kvittningslagen motsätter sig Transport att bolaget ”ensidigt” tagit tillbaka pengar från anställdas lön, utan medgivande från medarbetare och fack.

– Ytterligare förhandlingar är att vänta efter detta, konstaterar Johan Einarsson.

Han tillägger:

– Det är tragiskt att ett företag som är så stort och världsomspännande som Gate gourmet inte är intresserat av att följa lagstiftningen i det land man opererar.

Vill inte kommentera

Cateringfirman har tackat nej till ytterligare kommentarer kring nedskärningarna vid Arlanda, Landvetter (Göteborg) och Malmö airport. I ett tidigare mejl meddelar kommunikationsavdelningen i Zürich, Schweiz, att Gate gourmet: kommer att genomföra de uppsägningar som behövs i Sverige. Delar av vår personal kommer att erbjudas en kombitjänst-placering (multitask position) och organiseras inom Hotell- och restaurangfackets kollektivavtal.

Vi erkänner att det här är en svår situation för vårt folk och deras familjer och gör vad vi kan för att stödja dem under dessa tider som saknar motstycke.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. En besviken själ.:
    28 oktober, 2020

    Och nu sägs alla upp igen i rask takt..

Lästips:

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Ulrich kör malmtransporter – belönas för säkerhetsarbete

Arbetsmiljö. Ulrich Höntzsch jobbar med att köra 90-tons ekipage för Kaunis Iron logistik. Han är också skyddsombud och nu prisas han med ett stipendium på 15 000 kronor från Prevent.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.