Många förare känner skuld

Var tionde dödsolycka i trafiken är självmord. I ungefär hälften av fallen är det en lastbil som får ta emot smällen. Trafikverkets utredare Anna-Lena Andersson säger att många chaufförer känner skuld – trots att de inte hade en chans att bromsa.

Alla dödsolyckor som sker på svenska vägar utreds noga av Trafikverket. Var det en olyckshändelse eller var det ett självmord? Anledningen är att regeringen 2010 beslöt att självmorden i trafik ska särredovisas i statistiken.

Forskaren och kuratorn Anna-Lena Andersson är en av dem som fått i uppdrag att utreda dödsolyckor där anledningen inte är uppenbar.

Hon har bland annat granskat dödsolyckor mellan 2012 och 2014 genom att till exempel titta på om föraren använt bilbälte eller försökt bromsa, och om bilen hastigt svängt över vägen. Hon har pratat med anhöriga för att se om föraren varit självmordsbenägen, hon har tittat på obduktionsrapporterna och sjukvårdens dokumentation. Hon har också pratat med lastbilschaufförer och polis.

– Lastbilschaufförens vittnesmål väger tungt, säger Anna-Lena Andersson. Har personbilen gjort en hastig manöver över på lastbilens vägbana? Har den följt efter lastbilen när föraren försökt väja undan? Har föraren av personbilen tittat på chauffören och inte reagerat på ljusblinkning och andra signaler?

Rapporten har gett nya kunskaper om självmord på vägarna: Tidigare förmodade man att fem eller sex procent av dödskrascherna var självmord. I själva verket är tio procent av dem avsiktliga. Majoriteten, 84 procent, av självmorden på vägarna begås av män.

Den lastbilschaufför som möter någon som bestämt sig för att avsluta sitt liv är chanslös. Ändå vittnar de ofta om ett stor mått av skuld, säger Anna-Lena Andersson som utreder omkring 50 oklara dödsolyckor per år.

– Trots att de logiskt sett helt inser att de inte hade någon möjlighet att bromsa, stanna eller väja, grubblar de ändå på om de kunde ha gjort något annorlunda. Många chaufförer drabbas av dålig sömn, de återupplever det som hänt och drabbas av depression som kan hänga kvar lång tid efter händelsen. Det finns till och med de som byter jobb.

Andra känner en stor ilska över att ha ”använts” till ett självmord, berättar
Anna-Lena Andersson.

En del uppfattar det som att de blivit utsatta för en aggressiv handling från en självisk person.

– Men jag vill understryka att så inte är fallet, säger hon. Den som tar sitt liv känner sig mycket ambivalent, är förtvivlad, ibland förvirrad av långvarig oro och sömnlöshet. Personen ser helt enkelt ingen annan lösning på sina livsproblem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.

Kollage med 3 rondeller i Borlänge.

Rondellsafari i Borlänge

Rondeller. I Borlänge duggar rondellerna tätt. Hösten 2022 invigde staden sin 46:e. Hur kommer det sig?

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Privata lösningar för statliga vägar?

Vägtrafik. Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över ”alternativa modeller för finansiering av infrastrukturprojekt”. Transport har uttryckt kritik mot att privata intressen ska vara med och bestämma om satsningar på statliga vägar.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.