Susanna Gideonsson kommer närmast från uppdraget som förbundsordförande för Handels. Hon tar över ordförandeklubban efter Karl-Petter Thorwaldsson.
Close
Susanna Gideonsson, tidigare ordförande för Handels, valdes till LO-ordförande 2020. (ARKIVBILD)
Close

LO:s ordförande Susanna Gideonsson avgår

Facket. Efter fyra år på ordförandeposten har Susanna Gideonsson beslutat sig: Hon ställer inte upp för omval utan avgår i samband med LO-kongressen i maj, skriver DN.se.

Tidigare har Susanna Gideonsson sagt att hon som den enda av fyra i LO-toppen ställer upp för omval. Hon har nu ändrat sig, och personliga skäl väger tungt i beslutet.

– Den enkla anledningen är att 2023 var ett riktigt skitår på det personliga planet. Flera nära släktingar och vänner dog. Under julhelgerna frågade jag mig om jag verkligen skulle orka jobba så intensivt som det krävs i fyra år till, säger Susanna Gideonsson till Dagens Nyheter.

I intervjun berättar Susanna Gideonsson att hon till slut kom fram till ”nej”, och att det efter 20 års veckopendling till Stockholm var ”dags att skaffa sig ett vanligt liv på hemmaplan”:

– Det är helt enkelt dags för mig att satsa på nära och kära, säger Gideonsson, som är bosatt utanför Umeå.

Susanna Gideonsson efterträdde Karl-Petter Thorwaldsson som LO:s ordförande sommaren 2020. Hon var innan dess ordförande för Handelsanställdas förbund från 2014. Men de fackliga uppdragen kom långt tidigare och hon har hunnit med två andra förbund inom Landsorganisationen; Kommunal och Transport.

Redan på sommarlovet före sjuan började Susanna Gideonsson som tidningsbud och gick med i Transport som 14-åring.

I samband med att hon valdes för det ”finaste uppdraget” inom LO sa hon:

– Alla uppdrag som förtroendevald är lika fina för mig. Jag har ställt mig frågan ”varför just jag?”. Men jag har landat i att det är okej, kanske till och med bra, att ställa sig den frågan. Och jag har också landat i att jag är trygg i att förvalta ert förtroende.

När det nu är klart att hon lämnar ordförandeposten i vår svarar hon i Dagens Nyheter-intervjun på vad hon är mest nöjd med under de gångna fyra åren:

– Vi gjorde mycket bra under pandemin genom att driva på för korttidsarbete, vaccinering, skyddsutrustning och slopande av karensdagen.

Men också vad hon upplevt som svårast:

– Det är en riktig skämskudde på att vi, världens starkaste fackföreningsrörelse, inte kunnat åstadkomma mer när det gäller att begränsa deltids- och visstidsarbeten. Det gäller inte minst kvinnor, som inte kan klara sig på sin egen lön.

Vad Susanna Gideonsson, som fyller 61 senare i år, ska göra efter LO-kongressen i maj är inte klart, men hon kommer inte att sluta att arbeta. Klart är dock att det inte kommer att bli som politiker på riksnivå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.