Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist
Close
Frigoscandia bytte avtal och fackklubben består numera av transportare
Close
Månadens klubb

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

– Det har fungerat jättebra hittills med att komma in i Transports organisation, säger klubbordförande Stellan Malmroos.

Mycket har han med sig sedan tidigare, som ordförande för Handelsklubben på företaget i 18 år. På Frigoscandias stora lager i södra Helsingborg, där färska och frysta livsmedel hanteras, har Stellan arbetat i 25 år. Plus en vända på 1980-talet.

– Det behövs en klubb. Det har funnits här sedan 1950-talet, med starka fackliga företrädare. Tidigare var det högre anslutningsgrad, men i stort sett alla fackföreningar har ju tappat medlemmar, säger han.

Stellan framhåller vikten av fackets roll i en tid då allt fler arbetsgivare vill ha så kallade flexibla anställningsformer; använder sig av bemanningsanställda för påstådda produktionstoppar – som varar mer eller mindre permanent – eller hyvlar i tjänstgöringsgrad så att det är omöjligt att leva på lönen.

– Trygga anställningar är viktigt för oss, säger han.

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg
Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Att facket är där och att de också vänder sig till dem med otrygga anställningar är extremt viktigt, enligt Alexander Malmqvist. Han är ordförande för Transports Helsingborgavdelning sedan i våras och med när tidningen träffar klubbordföranden ute hos Frigoscandia.

– När jag tog över som ny hamnade övergången här från Handels till Transport lite i mitt knä och också att få i gång en klubb. Det får inte ta för lång tid, det fackliga är också en färskvara, säger Alexander.

Han är anställd som chaufför på Sydlog, som främst kör transporter av färska grönsaker och frukt från odlare i Sydsverige. Och det innebär en del körningar också till Frigoscandias terminal.

Har det blivit bättre med Transports avtal?

– Det är en svår fråga. Det går inte riktigt att jämföra, tidigare jobbade vi ju skift men det har vi slutat med, säger Stellan som numera själv jobbar 7–16.

Konsekvensen av att de anställda i dag arbetar dagtid blir att det knappast är en vinst för företaget: Handels avtal har högre ob-tillägg men Transports har högre grundlön.

Stellan Malmroos var ombud på Transports avtalsråd för terminaldelen i transportavtalet, den 30 och 31 oktober. Tidigare har han suttit i Handels förhandlingsdelegation för lageravtalet.

Vad är viktigast att lyfta i kommande förhandlingar?

– Det är nog en generationsfråga. För yngre handlar den kanske oftare om hundralappar mer i plånboken, för oss som är lite äldre är arbetstidsförkortning generellt sett viktigare, säger Stellan, som fyllt 60 i år.

Alexander framhåller också arbetstidsförkortning men att den samtidigt kan se olika ut. En timme per dag fungerar för terminal, för åkeri kan det i stället handla om en hel ledig dag.

”Hemma” hos Frigoscandia i Helsingborg handlar det också om att få tid för det fackliga arbetet i klubben. Förhandlingar pågår med företaget.

– Det är inte riktigt framme än. Den ombudsman som förhandlar har föreslagit en fast tid, och en siffra. Vi ska sätta oss och titta på det, säger avdelningsordförande Alexander Malmqvist.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lee Ljungberg har arbetat som flygvärdinna i 16 år. Lika länge har hon navigerat mellan olika hudtillstånd, till följd av den utmanande arbetsmiljön i luften. Foto: Maria Lund

Livet i luften – en utmaning för huden

Kabinpersonal. Livet i luften utmanar hudens status. En dränerande cocktail av nattflygningar, stress och arbete genom tidszoner fick flygvärdinnan Lee Ljungbergs hud att slå bakut.

Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Månadens medlem
I år satt säkerhetskontrollanten Therése Svenningsson för första gången, och som enda kvinnan, med i Transports förhandlingsdelegation för bevakningsavtalet.

Kärlek, flyg och väskor

Bevakning. Therése Svenningsson har 22 års erfarenhet av att kontrollera andras bagage. I år satt hon för första gången med i förhandlingsdelegationen för bevakningsavtalet.

Kulturintervju
Ahmed Alneaimi har varit undersköterska sedan 1995. Han jobbar på ett demensboende i Malmö. Nils-Petter Löfstedt / Stavro Filmproduktion

Med kameran riktad mot de som tar hand om oss

Dokumentärfilm. Hur värderas arbetet som går ut på att ta hand om andra människor? Det är den centrala frågan Nils Petter Löfstedt ställer i sin film Det omätbara.

Adhd i arbetslivet
”Det är bra om cheferna har lite extra koll på oss med diagnos så att vi inte kör på för hårt och går in i väggen”, säger Cindy Wannberg. Foto: Justina Öster

”Våga be om hjälp, fråga och säg ifrån”

Drömjobbet. Många VET vad adhd är, men FÖRSTÅR ändå inte vad det är. Man känner sig ensam och annorlunda, men vill man något ska man jobba för det, tycker Cindy Wannberg. Själv kämpade hon hårt för att uppnå sin dröm – att köra lastbil.

”Struktur, tydlighet och rutiner viktiga vid adhd”

Arbetsliv. Alla med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd, add och autism är olika. Därför är generella råd svåra. Men. Struktur, tydlighet och rutiner är viktiga ledord på jobbet för arbetsgivare som månar om sin personal, betonar personalkonsulten Linnéa Sandvik.

Hallå där!
Tommy Jonsson. Foto: John Antonsson

Tommy Jonsson

…som får 2024 års pris från Europeiska arbetsmyndigheten (European labour authority) för sitt initiativ att sätta upp ett mobilt fackligt kontor i Jönköping.

Månadens medlem
Malin Dahlström trivs som allra bäst när hon får stå på scenen med sitt rockband Acorise. Foto: Justina Öster

”Rock är ren glädje”

I rampljuset. Ren glädje. Så beskriver lagerarbetaren Malin Dahlström känslan när hon står på scenen med gitarren i hand.

Hallå där!

Hasse Lönn

…väktare utanför Mariefred som fyller 64 år i sommar. Du utmanar alla kollegor inom bevakning att ställa upp i Vasaloppet 2026. Varför då?

Hallå där!

Marina Larsson

…biljettkontrollant på Avarn security, som arbetar inom Skånetrafiken.