SusanFoto: Fredrik Sandin Carlsonna Gideonsson, LO. Foto: Fredrik Sandin Carlson
Close
Nyvald LO-ordförande. Susanna Gideonsson möter pressen efter dagens digitala kongress.
Close

Susanna Gideonsson ny LO-ordförande

Facket. En enig digital kongress har valt Susanna Gideonsson till ny ordförande för LO. – Jag står inte här ensam, jag delar det med er alla. Det gör mig trygg, sa hon i samband med att Karl-Petter Thorwaldsson överlämnade ordförandeklubban.

I dag blev det klart. LO:s ledning för kommande fyraårsperiod valdes enligt valberedningens förslag till punkt och pricka.

– Min övertygelse är att det är tillsammans vi är starka. För att ta kampen för bättre villkor måste vi stå enande. Det är inget jag som ny ordförande kan fixa ensam, sa Susanna Gidensson i sitt tal på kongressen, efter att hon just utsetts till ny ordförande.

Och hon talade om kampen för trygga anställningar, en sjukförsäkring värd namnet, medlemsvärvning och om vikten av stärkt arbetslöshetsförsäkring. Och om allas lika värde och det nya uppdragets viktigaste utgångspunkt: medlemmarnas förtroende.

– Vi är inget politiskt parti, men vi har mängder av politiska krav. Kamrater, nu kör vi! sa Susanna Gideonsson.

Hennes företrädare Karl-Petter Thorwaldssons uppdrag har bland annat varit att göra LO mer synligt. Hennes blir i högre grad att ena ett delvis splittrat LO i  frågor som las, avtalsrörelsen och trygghets- och omställningsfrågor.

– Vi har varit oeniga till och från många gånger genom historien, en skillnad mot tidigare är att diskussionen i dag mer förs i medier i stället för i slutna rum. Vi måste prata ihop oss, de olika förbunden, samtidigt som vi står inför många utmaningar, sa Susanna Gideonsson på en presskonferens efter kongressen.

En enig fackföreningsrörelse och ökad jämlikhet i samhället, också globalt. Det är prioriteringar som hon lyfte i sitt första anförande på den nya posten. Och att fokus ligger på full sysselsättning:

– Att alla har ett jobb och en inkomst som det går att leva på är en grundpelare i bygget av det jämlika samhället.

Samtidigt framhöll Susanna Gideonsson direkt att hon inte kan redovisa någon linje för LO kommande kongressperiod – först måste hon tala med de andra i LO:s ledning, styrelsen och de förtroendevalda:

– Alla uppdrag som förtroendevald är lika fina för mig. Jag har ställt mig frågan ”varför just jag?”. Men jag har landat i att det är okej, kanske till och med bra, att ställa sig den frågan. Och jag har också landat i att jag är trygg i att förvalta ert förtroende.

Tidig Transportmedlem

För sex år sedan, i maj 2014, valdes Susanna Gideonsson till ordförande för Handels. Men hon har hunnit med två andra fack inom LO-familjen, Kommunal och Transport. Redan på sommarlovet före sjuan började hon som tidningsbud och hon gick med i Transport som 14-åring.

På presskonferensen efter dagens kongress fick hon flera frågor om Transports uteslutning av en medlem som är aktiv kommunpolitiker för Sverigedemokraterna, en fråga om är aktuell i Stockholms tingsrätt. Susanna Gideonsson svarade att det är en fråga som de enskilda förbunden äger, det är inte LO:s sak att sätta regler. Men hon var också tydlig: Sverigedemokraternas politik är oförenlig med fackets värdegrund.

Susanna Gideonsson sitter också i Socialdemokraternas verkställande utskott och har sedan förra året haft ordförandeposten i det europeiska handelsfacket, UNI Europa Handel.

Enig kongress

LO-ledning
Lisa Bengtsson, Torbjörn Johansson (omvald) och Therese Guovelin (omvald) i LO:s nya ledning.

Även övriga val vid dagens LO-kongressen gick helt enligt den eniga valberedningens förslag. Till förste vice ordförande valdes Therese Guovelin, från Hotell- och restaurangfacket. Också Torbjörn Johansson fick förnyat förtroende som avtalssekreterare, för en tredje kongressperiod.

Ny på posten som andre vice ordförande är Lisa Bengtsson, som närmast kommer från Kommunal, men också har många år i Transport bakom sig. I sitt tacktal talade hon om insikten hon fick som 19-åring och anställd på bensinstation – insikt om vilken skillnad det gör att organisera sig och hålla ihop.

Vid kongressen på måndagen utsågs också LO:s styrelse för kommande fyraårsperiod. Ordinarie från Transport är förbundsordförande Tommy Wreeth. Förste suppleant är förbundssekreterare Lars Mikaelsson, andre suppleant är Anna Ryding och tredje är avtalssekreterare Peter Winstén.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Per Olof Lundin:
    25 juni, 2020

    Man blir inte alltid glad ! "Turken"

Lästips:

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Transportarbetarens logga

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.

Transportarbetarens logga

Transport kör Nilsbuss till rätten

Arbetsrätt. Utebliven lön, oförutsägbara scheman och flexsystem som riskerar leda till ”undertid” – chaufförerna på småländska Nilsbuss har i flera år varit drabbade. En tidigare anställd har nu stämt bolaget på över 50 000 kronor och facket hoppas att det blir ett pilotfall.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.

SD-utesluten överklagar också

Arbetsrätt. Lastbilschauffören Mats Fredlund begär skadestånd för att han uteslöts ur Transport som politiskt aktiv sverigedemokrat. Han överklagar därför hovrättens dom, som ogiltigförklarade uteslutningen – vilket förbundet begärt ska prövas i högre instans.

Transporter, avfall och bilvård ska kontrolleras av nya krimcenter

Åkeri. Miljö. Bilvård. Transporter, avfall och bilvård. De finns med bland riskbranscherna som ska granskas i särskilda krimcenter för att motverka brottslighet inom arbetslivet. Två har påbörjat arbetet i Göteborg och Umeå och fem till ska vara på plats före årsskiftet.

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.