Avtal 2020

Lönerna klara för Transports depåanställda

Depå. Ytterligare ett avtal är klart. Uppgörelsen gäller för anställda på bränsledepåer, smörjoljefabriker och en liten grupp tankbilchaufförer. Avtalet gäller i 29 månader och ger i snitt 1 654 kronor i lönehöjning.

– Vi hade med oss krav. Arbetsgivarna hade krav. Deras handlade om ökad makt, bland annat över arbetstiderna. Det kan vi inte acceptera, så det blev en ganska snabb överenskommelse om löptid, pengar och förbättrad pension, säger Transport centrala ombudsman Magnus Thelander.

Ett par hundra personer arbetar under depåavtalet och hanterar gas och olika flytande bränslen. Tidigare fanns en ganska stor grupp chaufförer, men den har krympt.

Överenskommelsen som Transport tecknade med motparten, Petroleumbranschens arbetsgivareförbund, gäller från den 1 november 2020 till den 31 mars 2023.

Lönehöjningarna baseras på dagens snittlön hos de anställda. Den uppgår till 30 919 kronor i månaden. Ökningar sker i två steg:

  • den första gäller från den 1 november 2020 och ger ett lönelyft på 915 kronor i genomsnitt.
  • nästa sker den 1 april 2022 och fyller på med i snitt 739 kronor.

Notera att såväl den utgående lönen som de kommande höjningarna alltså är genomsnitt. Depåavtalet skiljer sig från de övriga 27 kollektivavtalen i Transport. Normalt tillämpas inte individuella löner, utan det som styr är avtalens tariffer.

Men depåavtalet har en blandning av tarifflöner och individuell fördelning, via potter. Det gör att lönerna kan variera, liksom löneökningarna.

Det nya avtalet följer LO:s märke, som är 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

I märket ingår en förbättring av avtalspensionen som arbetsgivarna betalar in premier till. I dag börjar premierna ticka in först när arbetstagaren fyllt 25 år. Nu sänks åldern stegvis till 22 år.

Förbättringen får LO-arbetarna betala genom en mindre ”avräkning” på de 5,4 procenten. Avräkningen beräknas dessutom bransch för bransch, enligt formeln ju fler unga, desto större reducering.

På depåsidan blir avräkningen liten jämfört med många andra grupper – bara 0,12 procentenheter. Kvar av de 5,4 procenten blir då 5,28 procent.

När pandemin bröt ut i våras gick LO-förbunden med på att förlänga de gamla avtalen i sju månader, med frysta löner. Någon kompensation för de månaderna utgår inte, den anses inbakad i märket.

Fast lönerna för de depåanställda höjs nu retroaktivt från den 1 november 2020. Höjningarna för november och december månad ska betalas ut retroaktivt senast den 25 januari.

Precis som på andra avtalsområden försökte Transport få igenom krav på arbetsmiljöförbättringar, förslag som var tänkta att beredas i en gemensam arbetsgrupp.

– Det blev tvärt nej. Men det är ett litet avtalsområde och en hel del av det fackliga arbetet sker ute på företagen. Det gäller även arbetsmiljöfrågorna, så vi kan nog hitta lösningar ändå, säger Magnus Thelander.

Den nya uppgörelsen innehåller alltså inga omvälvande förändringar. Några mindre felskrivningar i avtalet rättas till. En föråldrad bilaga om kör- och vilotidsreglerna stryks.

Depåarbetarna kommer också att omfattas av en översyn som Transport och arbetsgivarna gör av spelreglerna som ska gälla för framtida förhandlingar och avtalsrörelser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kent.haglund:
    15 december, 2020

    Tyvärr kommer många lämna facket pga las. Och dåliga avtal mycket extra personal felaktiga löner osäkra anställningar inget stöd från facket.

Lästips:

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Preem-mack

Lönerna nu klara för alla mackanställda

Bensinmack. Lönerna är klara även för anställda på Preem och en del OKQ8-stationer. Uppgörelsen följer LO:s märke och ger 5,4 procent i lönelyft på 29 månader. Minus en avräkning för förbättrad avtalspension.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.