Avtal 2020

Lönerna klara för Transports depåanställda

Depå. Ytterligare ett avtal är klart. Uppgörelsen gäller för anställda på bränsledepåer, smörjoljefabriker och en liten grupp tankbilchaufförer. Avtalet gäller i 29 månader och ger i snitt 1 654 kronor i lönehöjning.

– Vi hade med oss krav. Arbetsgivarna hade krav. Deras handlade om ökad makt, bland annat över arbetstiderna. Det kan vi inte acceptera, så det blev en ganska snabb överenskommelse om löptid, pengar och förbättrad pension, säger Transport centrala ombudsman Magnus Thelander.

Ett par hundra personer arbetar under depåavtalet och hanterar gas och olika flytande bränslen. Tidigare fanns en ganska stor grupp chaufförer, men den har krympt.

Överenskommelsen som Transport tecknade med motparten, Petroleumbranschens arbetsgivareförbund, gäller från den 1 november 2020 till den 31 mars 2023.

Lönehöjningarna baseras på dagens snittlön hos de anställda. Den uppgår till 30 919 kronor i månaden. Ökningar sker i två steg:

  • den första gäller från den 1 november 2020 och ger ett lönelyft på 915 kronor i genomsnitt.
  • nästa sker den 1 april 2022 och fyller på med i snitt 739 kronor.

Notera att såväl den utgående lönen som de kommande höjningarna alltså är genomsnitt. Depåavtalet skiljer sig från de övriga 27 kollektivavtalen i Transport. Normalt tillämpas inte individuella löner, utan det som styr är avtalens tariffer.

Men depåavtalet har en blandning av tarifflöner och individuell fördelning, via potter. Det gör att lönerna kan variera, liksom löneökningarna.

Det nya avtalet följer LO:s märke, som är 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

I märket ingår en förbättring av avtalspensionen som arbetsgivarna betalar in premier till. I dag börjar premierna ticka in först när arbetstagaren fyllt 25 år. Nu sänks åldern stegvis till 22 år.

Förbättringen får LO-arbetarna betala genom en mindre ”avräkning” på de 5,4 procenten. Avräkningen beräknas dessutom bransch för bransch, enligt formeln ju fler unga, desto större reducering.

På depåsidan blir avräkningen liten jämfört med många andra grupper – bara 0,12 procentenheter. Kvar av de 5,4 procenten blir då 5,28 procent.

När pandemin bröt ut i våras gick LO-förbunden med på att förlänga de gamla avtalen i sju månader, med frysta löner. Någon kompensation för de månaderna utgår inte, den anses inbakad i märket.

Fast lönerna för de depåanställda höjs nu retroaktivt från den 1 november 2020. Höjningarna för november och december månad ska betalas ut retroaktivt senast den 25 januari.

Precis som på andra avtalsområden försökte Transport få igenom krav på arbetsmiljöförbättringar, förslag som var tänkta att beredas i en gemensam arbetsgrupp.

– Det blev tvärt nej. Men det är ett litet avtalsområde och en hel del av det fackliga arbetet sker ute på företagen. Det gäller även arbetsmiljöfrågorna, så vi kan nog hitta lösningar ändå, säger Magnus Thelander.

Den nya uppgörelsen innehåller alltså inga omvälvande förändringar. Några mindre felskrivningar i avtalet rättas till. En föråldrad bilaga om kör- och vilotidsreglerna stryks.

Depåarbetarna kommer också att omfattas av en översyn som Transport och arbetsgivarna gör av spelreglerna som ska gälla för framtida förhandlingar och avtalsrörelser.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kent.haglund:
    15 december, 2020

    Tyvärr kommer många lämna facket pga las. Och dåliga avtal mycket extra personal felaktiga löner osäkra anställningar inget stöd från facket.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Transportarbetarens logga

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Transportarbetarens logga

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.