Lockouten dyr för hamnarbetare

Hamn. Sveriges Hamnars lockout på fridagar kan bli mycket kostsam för Hamnarbetarförbundets medlemmar. Ett tidigare rättsfall från flyget visar att arbetsgivaren hade rätt att dra av lön även för lediga dagar – när anställda var utestängda från arbetsplatsen genom strejk och lockout.

I fredags la Sveriges Hamnar ett massiv varsel i den inflammerade konflikten med Hamnarbetarförbundet (HF). Från den 6 mars och fem månader framåt blir det stopp för övertidsarbete och inhyrning av personal för övertidsarbete i alla hamnar. Stridsåtgärden riktas bara mot HF:s medlemmar.

Fast den mest kontroversiella åtgärden är den som tar sikte på fridagarna. HF-medlemmarna lockoutas alla lediga dagar.

Det kan tyckas som en verkningslös stridsåtgärd att stänga ute anställda som ändå inte skulle ha jobbat. Men arbetsgivarna hävdar att stuveriföretagen har rätt att göra löneavdrag för fridagarna. Det gör att HF-medlemmar kan mista uppåt en tredjedel av månadslönen i nästan fem månader.

HF har invänt och anser att själva lockouten på fridagar kan vara en olovlig stridsåtgärd. Dan Holke, chefsjurist på LO-TCO Rättsskydd, håller inte med:

– I en arbetsmarknadskonflikt får man vara hur elak som helst. Det finns inget hinder mot en lockout på fridagar.

Frågan är då om hamnarbetsgivarna kan göra löneavdrag för en lockoutad person som ändå jobbat full tid en viss månad.

En dom i Arbetsdomstolen (AD) indikerar att Sveriges Hamnar har rätt. På hösten 1993 låg Transport i fejd med SAS och flygarbetsgivarna. Facket varslade om strejk och motparten svarade med lockout.

Efter en dags arbetsnedläggelse, på luciadagen, enades parterna om ett nytt kollektivavtal. När lönen sedan kom i slutet på månaden hade arbetsgivaren gjort avdrag för en dag. Avdraget gjordes även för anställda som skulle varit lediga under själva strejk- och lockoutdagen.

Transport protesterade och stämde SAS inför AD. Arbetstagarna förlorade. AD ansåg att anställda har rätt till lön för den tid man står till ”förfogande för att utföra arbete”. Flygpersonalen var i praktiken i tjänst även på fridagar. Nu hade man alltså varit ute i konflikt en dag och inte stått till förfogande. Arbetsgivaren hade därmed rätt att göra löneavdraget.

AD tog också upp frågan om hur stort avdraget ska vara. Rätten kom fram till att vid vanliga konflikter, där anställda strejkat låt säga tre dagar, får alla lika stort avdrag på lönen – oavsett hur långa pass man skulle ha jobbat.

Samma formell kom att användas på de lockoutade flyganställda. Alla som varit utestängda, lediga eller inte, fick ett löneavdrag som motsvarande en 365-del av årslönen.

Frågan om stridsåtgärder på fridagar och avdrag på lönen har behandlats även i andra tvister. 1993 låg dåvarande Postverket i konflikt med brevbärare som var organiserade i Syndikalisterna. Löneavdrag gjordes då för alla konfliktdagar – oavsett om brevbärarna varit lediga eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jan-Erik Alm:
    26 februari, 2019

    Hamnarbetarförbundet har genom alla år lagt stridsåtgärder som kostar arbetsgivarna stora pengar men inte tärt på strejkkassan eftersom medlemmarna inte förlorat lön (övertidsblockaderna m.m). Nu får HF smaka på sin egen medicin!

    HF kan vara glada över att ha bidragit till att både ändra konflikträtten och dessutom gett arbetsgivarna möjlighet att slipa sina stridsåtgärder. Grattis! ”Enighet ger seger” osv.

  2. Peter Jansson:
    26 februari, 2019

    Jag älskar när det svider i hamnarbetarnas plånbok!!Hamnarbetarna i Göteborg har kostat mig miljoner i utebliven ersättning på grund av väntetider genom åren!!Numera njuter jag av att vara en ung pensionär vid 52 års ålder,men jag hade kunnat vara en MYCKET RIK ung pensionär istället!!!!

  3. Daniel Håkansson:
    26 februari, 2019

    Refererade rättsfall handlar ju om pågående ömsesidiga konflikter. Lockouter brukar ju vara så kallade spegel och konsekvenslockouter. AD har i dessa fall tittar på hur löneavdrag ska ske när det rådit strejk eller annat konfliktvapen från arbetstagarna och produktionen var påverkad eller låg nere p g a konflikt från endera eller bägge parter. I retrospektiv ganska självklara domar, att löneavdragen skulle omfatta hela kollektiven snarare än de som var schemalagda är ju logiskt, liksom ADs resonemang i slutklämmen om att konfliktbördan bör bäras gemensamt.
    SAS fallet gäller en dag där strejk var utlyst och konflikt uppstod efteråt om lockoutens löneavdrag skulle gälla alla eller endast schemalagda. Går inte att jämföra.
    Det svensk hamn försöker göra nu är att ju att använda konfliktvapnet utan någon större konsekvens för verksamheten . Det är lite för smart för att ligga i lagens mening, tillåts det har ju arbetsgivarsidan fått ett nytt vapen som kommer göra all form av konflikt helt meningslös i framtiden för alla fackförbund. Får hoppas AD prövar konfliktsrättsliga aspekterna på detta snarast, liksom att Medlingsinstitutet ber parterna besinna sig avseende omfattningen på konfliktåtgärder.

    Något fyra månaders varsel från HF föreligger ju ej, man har hittils ägnat sig åt punktstrejker .

    Lockout vid fridagar i fyra månader innebär ju att man jobbar halv gratis.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

HF avbryter hamnkonflikten – skrev på Transports avtal

Hamn. Den segdragna konflikten mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar har nått en lösning. Parterna tecknade nytt avtal under torsdagseftermiddagen.

Containrar i Helsingborgs hamn

Transportmedlemmar fick brev hem – kallades strejkbrytare

Konflikt. Under Hamnarbetarförbundets strejkdagar har Transports medlemmar jobbat på som vanligt, eftersom de har ett gällande kollektivavtal. Flera medlemmar har fått brev hem och kallats strejkbrytare och andra har fått klistermärken med svartfötter uppsatta på sina skåp.

Hamnområdet i Karlshamn. Foto: Lilly Hallberg

AD: Hamnarbetarförbundets strejk får fortsätta

Juridik. Hamnarbetarförbundets stridsåtgärder i svenska hamnar är inte olagliga. Det slår Arbetsdomstolen (AD) fast i ett beslut efter prövning.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.