LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.

Avtalsrådet, LO:s centrala rådgivande organ, behöver mer tid innan ett beslut om förhandlingar om arbetstidsförkortning kan tas.

Tommy Wreeth Foto: Martin Hörner Kloo

– Det är bekymrande. Jag är besviken att vi inte blev klara i utsatt tid, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

– Samtidigt vore det dumt att inte ge avtalsrådet lite mer tid.

Tommy Wreeth betonar också vikten av att de olika LO-förbunden fortsatt håller ihop i arbetet för kortare arbetstid.

Enligt LO:s kommunikationsavdelning väntas ett beslut ”någon gång” i början av nästa år.

Att det inte gick på styrelsemötet den 15 december beror på att ”vissa knäckfrågor återstår att lösa”, uppger pressekreteraren Jens Lundberg till Arbetet.

– Det gäller att hitta en kompromiss som alla kan ställa sig bakom, säger han till tidningen.

Klart är att det under LO-paraplyet finns olika viljor och intressen. De enskilda förbunden har tidigare uttryckt olika syn när det gäller arbetstidsfrågan.

IF Metall vill exempelvis värna både formen för arbetstidsförkortning – med tidsbank – som förbundet redan infört, liksom industrins normerande roll för lönebildningen.

Kan bli fråga om lagstiftning

Frågan om arbetstidsförkortning har stått på LO-styrelsens agenda vid de senaste två mötena, den 8 respektive 15 december. Kortare arbetstid har dock varit ett mål som slogs fast vid LO:s kongress förra året.

Också på Socialdemokraternas kongress i år togs beslut att driva frågan om arbetstidsförkortning. Enligt partiet ska lösningen för kortare arbetstid i första hand förhandlas fram mellan arbetsmarknadens parter, inte genom lagstiftning.

– Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med, sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om arbetstidsförkortning.

I slutrapporten, som kom i maj, slog LO fast att förkortad ska införas genom fackliga förhandlingar mellan parterna. Den önskade lösningen var alltså att centralorganisationerna, LO och Svenskt Näringsliv, skulle förhandla om arbetstidsförkortning för alla löntagare.

Men Svenskt Näringsliv sa nej. Arbetsgivarsidan önskar i stället att förhandlingarna sköts av de enskilda förbunden under avtalsrörelsen. Och har gjort klart att kostnaden för kortare arbetstid skulle betyda lägre lönepåslag.

Inför årets avtalsrörelse valde Transport att inte driva frågan om arbetstidsförkortning. Förbundet ville avvakta LO-utredningen och Socialdemokraternas kongress och lyfte även linjen om kortare arbetstid genom lagstiftning.

Att beslutet om förhandlingar nu skjutits upp kan riskera att arbetstidsfrågan hamnar i förhandlingarna för nya kollektivavtal i avtalsrörelsen 2027. Men det är inget Transport vill kommentera i dagsläget. Förbundet avvaktar i stället att LO:s avtalsråd återkommer kort efter nyårshelgen med det som krävt mer tid. Och att det går att ta ett beslut i början av 2026.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Kortare arbetstid högt på agendan

Ordförandeord. År 2025 närmar sig sitt slut och jul- och nyårshelgerna är nära. Året som gått har varit minst sagt hektiskt. Det har varit en långdragen avtalsrörelse, som för oss i Transport pågått från mars till oktober.

Bakficka på jeans med två sedlar nedstoppade

Så blev de nya lönerna

Löner. Alla utom ett av Transports kollektivavtal är färdiga. Här är de nya lönerna – och så tycker facket, arbetsgivarna och arbetarna om de nya avtalen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Du förtjänar respekt och uppskattning

Ordförandeord. Vi är inne i mörkare tider med kortare dagsljus och minst sagt varierande väglag. Alla ni medlemmar som arbetar och rör er ute på vägarna oavsett årstid och väglag – var rädda om er.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.