LO-beslut om kortare arbetstid dröjer
Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet först flyttas fram till 2026.
Avtalsrådet, LO:s centrala rådgivande organ, behöver mer tid innan ett beslut om förhandlingar om arbetstidsförkortning kan tas.

– Det är bekymrande. Jag är besviken att vi inte blev klara i utsatt tid, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.
– Samtidigt vore det dumt att inte ge avtalsrådet lite mer tid.
Tommy Wreeth betonar också vikten av att de olika LO-förbunden fortsatt håller ihop i arbetet för kortare arbetstid.
Enligt LO:s kommunikationsavdelning väntas ett beslut ”någon gång” i början av nästa år.
Att det inte gick på styrelsemötet den 15 december beror på att ”vissa knäckfrågor återstår att lösa”, uppger pressekreteraren Jens Lundberg till Arbetet.
– Det gäller att hitta en kompromiss som alla kan ställa sig bakom, säger han till tidningen.
Klart är att det under LO-paraplyet finns olika viljor och intressen. De enskilda förbunden har tidigare uttryckt olika syn när det gäller arbetstidsfrågan.
IF Metall vill exempelvis värna både formen för arbetstidsförkortning – med tidsbank – som förbundet redan infört, liksom industrins normerande roll för lönebildningen.
Kan bli fråga om lagstiftning
Frågan om arbetstidsförkortning har stått på LO-styrelsens agenda vid de senaste två mötena, den 8 respektive 15 december. Kortare arbetstid har dock varit ett mål som slogs fast vid LO:s kongress förra året.
Också på Socialdemokraternas kongress i år togs beslut att driva frågan om arbetstidsförkortning. Enligt partiet ska lösningen för kortare arbetstid i första hand förhandlas fram mellan arbetsmarknadens parter, inte genom lagstiftning.
– Det är dags att sänka arbetstiden för alla som jobbar i Sverige för det har vi helt enkelt råd med, sa ordförande Johan Lindholm när LO presenterade sin slutrapport om arbetstidsförkortning.
I slutrapporten, som kom i maj, slog LO fast att förkortad ska införas genom fackliga förhandlingar mellan parterna. Den önskade lösningen var alltså att centralorganisationerna, LO och Svenskt Näringsliv, skulle förhandla om arbetstidsförkortning för alla löntagare.
Men Svenskt Näringsliv sa nej. Arbetsgivarsidan önskar i stället att förhandlingarna sköts av de enskilda förbunden under avtalsrörelsen. Och har gjort klart att kostnaden för kortare arbetstid skulle betyda lägre lönepåslag.
Inför årets avtalsrörelse valde Transport att inte driva frågan om arbetstidsförkortning. Förbundet ville avvakta LO-utredningen och Socialdemokraternas kongress och lyfte även linjen om kortare arbetstid genom lagstiftning.
Att beslutet om förhandlingar nu skjutits upp kan riskera att arbetstidsfrågan hamnar i förhandlingarna för nya kollektivavtal i avtalsrörelsen 2027. Men det är inget Transport vill kommentera i dagsläget. Förbundet avvaktar i stället att LO:s avtalsråd återkommer kort efter nyårshelgen med det som krävt mer tid. Och att det går att ta ett beslut i början av 2026.