Sopkonflikten i Stockholm

Ljusning i sopkonflikten – parterna inleder dialog

Renhållning. Åtta timmar försenade rullade Liselotte Lööfs sopbilar ut på Stockholms gator. Hotet om utökad strejk och massuppsägningar är tillfälligt avvärjt. Reno Nordens bilar står fortfarande still, i avvaktan på en dialog som parterna inleder under måndagseftermiddagen – Det är åtminstone en öppning, säger en miljöarbetare.

Under hela dagen har sopgubbar från Reno Norden och Liselotte Lööf fört intensiva interna diskussioner om den uppkomna situationen. På Reno Norden anser en skara renhållare att de i torsdags fick avsked på grått papper. Andra har sagt upp sig eller är sjukskrivna.

Miljöarbetarna i Stockholm har en unik sammanhållning. När striden startade på Reno Norden kom snabbt sympatiyttringar på företaget Liselotte Lööf, som är den andra stora aktören när det gäller hushållssopor.

Klockan sex i morse skulle Liselotte Lööfs bilar ha rullat ut, men miljöarbetarna valde att stanna kvar i garaget vid Norrtull. Under hela dagen låg jobbet nere.

På Reno Norden skickade sopgubbarna redan i fredags över en lista på krav man vill ha igenom, för att återuppta arbetet. Svar begärdes till klockan 14 i dag, måndag.

Strax innan tidsfristen löpte ut stod det klart att företagsledningen kommer att träffa en representant för miljöarbetarna. Det ledde till att en serie planerade åtgärder nu skjuts upp i åtminstone ett dygn.

– Det är inga regelrätta förhandlingar som ska föras, men nu startar vi i alla fall en dialog med företaget. Det är positivt, säger en sopgubbe.

Vid lunchtid kom Sonny Lööf, ägare till Liselotte Lööf AB, och företagets vd, Ola Claesson, ut för att möta de anställda.

Hur ser de på konflikten?

– Det som händer nu är tråkigt för hela branschen. Det finns ingen vinnare om Stockholms stad förlorar en massa yrkesskickliga miljöarbetare. Jag förstår killarna. Ingen vill gå ner i lön och få mera jobb, säger Sonny Lööf.

Ola Claesson fyller i:

– Det här är en konflikt mellan Reno Norden, Stockholms stad och de anställda på Reno Norden. På Liselotte Lööf har vi ett avtal med poänglön, det system som sopgubbarna vill ha. Det fungerar bra hos oss.

Det finns personer som retar sig på löneläget bland Stockholms sopgubbar. En del skulle nog gärna se att de slutar och ersätts med nyanställda som går in på en betydligt lägre lön. Hur skulle det påverka sophämtningen?

– Vi har sett sådana exempel tidigare. Det har inte gått särskilt bra. Det som händer nu visar på en bristande respekt för en hel yrkeskår, säger vd Ola Claesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Richard Dwyer:
    10 juli, 2017

    Jag ger mitt fulla stöd till de strejkande. Självklart kan inte sänkta löner tolereras, lika lite som sämre arbetsvillkor. Att hävda att deras höga lön gör att de kan nöja sig med sämre betalt är i mina ögon bara dumheter. Om de strejkandes löner sänks, vilken yrkesgrupps löner ska sänkas nötta gång - byggarbetares, sjukvårdsanställdas, lastbilschaufförers? Pinsamt att Stockholms stad som styrs av SAP inte kräver goda villkor för anställda i företag som staden anlitar.

  2. Ingemar Svahn:
    10 juli, 2017

    All heder åt representanter från Liselotte Lööf som avslutar med att påtala att det som händer nu visar på bristande respekt för en hel yrkeskår

Lästips:

Risken för backningsolyckor med sopbilar skulle minska om soprummen inte låg i områden där det är mycket människor i rörelse. Det anser Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud, och Elisabeth Jansson, lokalt skyddsombud.

Backande sopbil ledde till ännu ett dödsfall

Miljöarbetare. Ytterligare en dödsolycka har inträffat när en sopbil backade. Hade en infart varit tydligare markerad hade olyckan kunnat undvikas, anser Transports regionala skyddsombud i Örebro.

Ådalen. Demonstrationståget på väg mot Lunde, 14 maj 1931.

90 år sedan militär sköt ihjäl arbetare i Ådalen

Ådalen 1931. I dag, den 14 maj 2021, är det exakt 90 år sedan skotten i Ådalen, då inkallad militär sköt ihjäl fem arbetare. Fyra av dem gick i ett demonstrationståg mot lönesänkningar och strejkbryteri. Transport hade en nyckelroll i tragedin som blivit en av de mest omtalade i modern svensk historia.

Transportarbetarens logga

Amazon-arbetare i Italien strejkar

E-handel. På måndagen gick personalen på e-handelsjätten Amazon i Italien ut i strejk. Uppslutningen blev stor. Även chaufförerna hos de olika underleverantörerna la ner abetet. Bättre organisation av arbetet och mindre stress är några av kraven.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.

Skadestånd efter farlig omkörning

Åkeri. En lastbilschaufför från Hälsingland har fått skadestånd på grund av en nackskada – konsekvensen av att ha tvingats bromsa häftigt då en bilförare svängde in alltför snabbt efter en omkörning.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.