Close
Infrastrukturminister Tomas Eneroth hann snacka lite speedway med en åhörare innan han invigde lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.
Close
Elmia 2018

Lastbilsmässan invigd – Eneroth vill ha längre fordon på vägarna

Elmia. I morgon fattar regeringen beslut om att inrätta ett nytt nationellt godstransportråd. Beskedet kom när infrastrukturminister Tomas Eneroth invigningstalade på Elmias lastbilsmässa i Jönköping. Han vill också ha en ny kontrollmyndighet. En yrkestrafikinspektion.

För många chaufförer och åkare har ”Elmia” blivit samma sak som den stora lastbilsmässa som hållits vart annat år sedan 1983. I år trängs 400 utställare med allt från lastbilar till spännband på 75 000 kvadratmeter.

Under onsdagens invigning beskrev Mikael Nilsson, ordförande i branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, en näring som växer. Men samtidigt finns det problem.

Enligt Nilsson fattas det närmare 3 500 yrkesförare nu. Och 50 000 på tio års sikt. Han uppgav också om att det varje dag rullar 10 000 utländska lastbilar på svenska vägar.

– Vi behöver dem. Men det finns samtidigt en osund konkurrens från företag som inte följer reglerna.

Mikael Nilsson lämnade över scenen till Tomas Eneroth (S), som tog chansen att påminna om de åtgärder som den sittande regeringen vidtagit för att skapa mer ordning och reda i branschen. Det handlar bland annat om klampning av fordon, skärpta krav på vinterdäck på tunga fordon och det striktare beställaransvar för transportköpare som började gälla den 1 juli.

Eneroth tog upp klimatfrågan där han menar att Sverige är ett föredöme i världen:

– Jag har tidigare sagt att Sverige ska vara en permanent världsutställning för ny teknik och omställningen till ett fossilfritt välfärdssamhälle. Vi är redan på väg dit. Jag blir hela tiden kontaktad av infrastrukturministrar i andra länder som vill veta mer om hur vi gör för att klara omställningen.

Statsrådet Eneroth efterlyste mer samverkan mellan de olika trafikslagen:

– Många tror att det finns stora möjligheter att föra över gods från lastbil till järnväg. Så är det inte. Missförstå mig inte, vi ska satsa på järnvägen också. Men möjligheten ligger i bättre samverkan, bättre intermodalitet. Därför vill jag utreda ett omlastningsstöd, en omlastningspeng.

Ett nytt godstransportråd utlovade ministern redan i våras. Under torsdagen ska regeringen fatta det formella beslutet. Enligt Tomas Eneroth är det redan klart att Sveriges Åkeriföretags vd, Richard Gegö, ska ingå i rådet.

För att öka effektiviteten har regeringen öppnat för 74 tons lastbilsekipage på delar av vägnätet. Eneroth vill även öppna för längre fordon – hur långa sa han inte.

Han återkom sedan till den oschysta konkurrens som präglar delar av åkerinäringen:

– Vi har tyvärr beställare som inte ser värdet av att vi har egen transportkapacitet i landet. Vi ska inte ha social dumpning som konkurrensmedel. Nu har vi skärpt beställaransvaret. De som köper en transport har ett ansvar för att den sker lagligt i alla led.

– Det gör förmodligen frakterna lite dyrare, men ger också bättre möjligheter för seriösa företag, bättre trafiksäkerhet och bättre villkor för chaufförerna. Jag vill också ha en ny yrkestrafikinspektion, som ser till att det blir ordning och reda.

Direkt efter Tomas Eneroth genomfördes en kort transportpolitisk valdebatt. I panelen ingick Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson. Han fick frågan hur länge Transport medlemmar är beredda att vänta på mer ordning och reda på vägarna:

– De vill inte vänta alls. De senaste åren har regeringen infört flera välkomna åtgärder. Jag har personligen stora förhoppningar på det nya skärpta beställaransvaret.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jag:
    28 augusti, 2018

    Tjoohoo..

Lästips:

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

Transportarbetarens logga

Elmia Lastbil har startat

Åkeri. Efter pandemiåren är det äntligen samling för branschen i Jönköping. I dag invigde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Elmia Lastbil. På eftermiddagen blir det debatt om hur mobilitetspaketets intentioner om goda villkor inom åkerinäringen ska förverkligas.

Jens Holm (V). Foto: Agnes Stuber

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.