Close
Elmia Lastbil har öppnat och i år samlas branschen på plats på mässområdet i Jönköping.
Close

Elmia Lastbil har startat

Åkeri. Efter pandemiåren är det äntligen samling för branschen i Jönköping. I dag invigde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Elmia Lastbil. På eftermiddagen blir det debatt om hur mobilitetspaketets intentioner om goda villkor inom åkerinäringen ska förverkligas.

– Åkerinäringen är helt avgörande för att Sverige ska fungera. Här visar inte minst den svenska fordonsindustrin att det går att ställa om och svenska åkeriföretag att schysta arbetsvillkor är avgörande för att locka människor till branschen, sa Tomas Eneroth vid mässans öppnande.

Infrastrukturministern är sedan också en av deltagarna i onsdagseftermiddagens diskussion med rubriken ”EU:s mobilitetspaket på riktigt”. I panelen ingår även Jimmy Ovesson från Transports Ordning och reda i åkeribranschen, som just arbetar för de schysta villkor som EU:s regelpaket ska reglera – förhoppningsvis.

Transport har länge framhållit vikten av kontroll, inte minst av trafikpolis, av regelefterlevnaden om mobilitetspakets syften ska nås. I panelen ingår också representanter från Transportstyrelsen, polisen och åkerinäringen.

Transports Jimmy Ovesson kommer att lyfta fler aspekter, ur fackets synvinkel:

– Jag kommer att påpeka en del av våra utmaningar i mobilitetspaketet.

Insynen i IMI-registret, över utstationeringsdeklarationer, är en sådan utmaning för facket som Jimmy Ovesson vill peka på:

– Vi behöver få tidigare insyn för att vi ska kunna få de uppgifter som krävs för att kunna teckna ett utstationeringsavtal. Problemet i dag är att vi får informationen åtta veckor efter att utstationeringsdeklarationen har gått ut. Vilket innebär att då är det för sent.

Under 2022 införs flera bestämmelser i mobilitetspaket inom hela EU. Bestämmelserna ska ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan åkeriföretag och ökad trafiksäkerhet. Paketet innehåller regler om godstransporter, färdskrivare och kör- och vilotider.

Paneldiskussionen startar klockan 13 i dag.

Viktig samling

Senare på eftermiddagen i dag, onsdag, handlar det om de vägval som åkerinäringen står inför. Här kommer bland andra Teres Lindberg (S) och Thomas Morell (SD), som båda sitter i riksdagens trafikutskott, att debattera. I morgon är det dags för ett seminarium med rubriken ”Framtidens elektrifierade transportsystem – hur kommer vi dit?”

På plats på Elmia finns i år alla landets stora lastbilstillverkare: Mercedes, Scania och Volvo. Här visas Sverigelanseringar och det finns möjlighet till demokörning.

På fredag blir det även mer politisk debatt i ”Valfrågor direkt från branschen” där Socialdemokraternas Teres Lindberg och Sverigedemokraternas Thomas Morell åter ska få komma till tals, liksom Anders Åkesson (C) och Maria Stockhaus (M). Alla sitter i riksdagens trafikutskott.

Politikerna ska få svara på frågor från två åkare om utmaningar som hållbara drivmedel och kompetensförsörjning i en bransch som lider akut brist lastbilschaufförer. Utfrågare blir Ingrid Skoog Bengtsson från Skoogs Åkeri, och Morgan Stahlgård, Gert Stahlgårds Åkeri.

Elmia Lastbil i Jönköping pågår i år den 24–27 augusti. I sitt invigningstal på onsdagsförmiddagen betonade Tomas Eneroth hur svensk åkerinäring gynnas av fokus på schysta villkor och mässans betydelse för branschen.

– Elmia lastbil är ett mycket viktigt forum för samtal mellan branschen, mellan förare och politiker, sa infrastrukturministern.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.

Foto: Peter Fredriksson/Teknik i Väst Arvika

Första eldrivna sopbilen i Arvika

Miljö. Renhållningsavdelningens första eldrivna sopbil är nu på rull i Arvika, för att minska utsläppen av växthusgaser.

Flygplatskontrollanter strejkar i Tyskland

Bevakning/Flyg. Säkerhetspersonal på 13 flygplatser i Tyskland inledde under natten till den 10 mars en dygnslång ”varningsstrejk”. Facket Verdi kräver bland annat åttaprocentig löneökning och en begränsning av visstidsanställningar.

Transportare ute på kamp på terminaler

Fackligt arbete. Fokus ligger på terminaler på Transports kampdag den 5 mars. Hos Instabee i Bromma träffade folk från Stockholmsavdelningen terminalare och chaufförer.

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Månskära över Bromma, dag tre i Ramadan 2024.

Ramadan och arbete

Arbetsvillkor. Lördagen den 1 mars startar den muslimska fastemånaden ramadan. Jobbpass utan mat och dryck kan vara en utmaning, men för de allra flesta fungerar det bra att arbeta som vanligt.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.