gruppbild gymnasieungdomar på läger
Close
Marie Samuelsson (i mitten) är ombudsman och den som ansvarar för gymnasieungdomarnas kurs.
Close

Läger in i vuxenlivet

Framtiden. Femkamp, avtalssnack och drömmar om framtiden. 20 gymnasister firade sista natten med gänget på ett läger arrangerat av Transport.

För den som går ut transportprogrammet på gymnasiet finns alla möjligheter att börja jobba med en gång. Åkerinäringen skriker efter utbildad personal.

På en lägergård knappa två mil utanför Borås ligger dimman tät över vattnet på Öresjö. Vid borden sitter en tjej och 19 killar som strax går ut det programmet på Viskastrands gymnasium.

Marie Samuelsson står längst fram i rummet. En liten projektor står på en provisorisk ställning byggd av psalmböcker, gården hyrs av Europeiska fosterlandsstiftelsen, EFS.

– Vilken lön ska den som är visstidsanställd ha? frågar Marie eleverna.

Samma som alla andra, svarar någon.

– Kan man ta in en förare för att köra två timmar? frågar Marie.

Ja, svarar någon.

– Nej, rättar Marie, för att sedan berätta att den som kommer in alltid har rätt till minst fyra timmars lön.

Lite så låter det när Marie Samuelsson pratar arbetsrätt och fackliga frågor med eleverna. Hon är ombudsman på avdelning 17 i Borås och har lett den korta lägerutbildningen varje vår sedan starten för tolv år sedan.

Samtidigt är regionala skyddsombudet Björn Lindgren och ombudsmannen Sven Sawatzki i full gång i köket. Björn häller flytande margarin på stekbordet som bubblar till innan det börjar fräsa. Sven langar över kartong på kartong med frusen pytt.

– Vi brukade göra lasagne men det blir så mycket jobb och kladd med ostsåsen, säger Björn.

Framtidsdrömmar

Lunchen serveras, nästan alla klämmer ut ketchup över pytten som går åt fort. Några killar ställer sig utanför och röker, andra springer i väg och sparkar lite boll. Tillbaka efter lunchen är det dags att lära sig mer om att rapportera lön. Viktor Samuelsson, Simon Sällberg och Linus Kristiansson sätter sig längst bak i hörnet vid fönstret. Efter studenten ska de köra grus, mjölk och gods.

Viktor Samuelsson, Linus Kristiansson och Simon Sällberg testar att räkna fram en lön.
Viktor Samuelsson, Linus Kristiansson och Simon Sällberg testar att räkna fram en lön.

Vad ser de fram emot?

– Vi har kämpat i flera år, gått en utbildning och nu får vi jobba. Jag ser fram emot att stå på egna fötter, säger Viktor Samuelsson.

– Jag ser fram emot att tjäna och spara pengar till en lägenhet och en ny bil, säger Simon Sällberg.

– Jag ser fram emot att köpa drinkar till att alla norska jäntor på krogen, säger Linus Kristiansson.

Lägret är en del av elevernas utbildning. De allra flesta känner igen Marie, Sven och Björn. Under andra året på gymnasiet kommer eleverna förbi expeditionen, många av dem blir då elevmedlemmar i Transport.

– Här propsar vi inte på att de ska bli vanliga medlemmar. Det viktigaste är att de är bekanta med avtalet, om vi tjatar om medlemskap finns det risk att det ger motsatt effekt, säger Marie.

Femkamp

Dagen ska avslutas med femkamp. I en kamp mellan tre lag. Tävlingen inleds med pilkastning och avslutas med att skjutsa en kamrat på skottkärra, med förbundna ögon.

Det vinnande laget heter Snus och Grus. Vid den andra stationen visade Pontus Svensson att de var ett starkt lag då han springer spikrakt efter att ha snurrat runt en pinne tio varv i grenen norsk fylla. Blev han inte yr?

– Jo lite, men det går över, säger han och fortsätter:

– Det känns så klart bra. Vi vann tack vare att alla var snabba på allt, säger han.

När femkampen avgörs står Sven Sawatzki vid grillen och vänder korvar och kotletter. Det har börjat mörkna ute. Eleverna sätter sig vid borden närmast fönstret.

Vad drömmer eleverna om?

Skottkärran välte aldrig – men det var nära att Natalie Hemmingsson åkte i backen.
Skottkärran välte aldrig – men det var nära att Natalie Hemmingsson åkte i backen.

– Min dröm är att starta ett eget åkeri, säger Linus Kristiansson och fortsätter:

– Det tror jag att alla drömmer om.

– Inte jag! ropar Natalie Hemmingsson.

– Min dröm är att jobba som bärgare i Nordnorge.

Varför då?

– Jag har sett det på tv. Jag vill jobba där på vintern, det skulle vara en riktig utmaning i livet.

Vägen mot Nordnorge börjar redan nu i sommar. Då ska Natalie jobba på Assistanskåren i Borås. Hon är den enda i klassen som valt att inte köra lastbil.

– Jag insåg att jag inte vill köra gods. Nu ser jag fram emot ett jobb där ena dagen inte ser ut som den andra. Och så får jag rädda liv, säger Natalie Hemmingsson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Johan Lövgren, ungdomsansvarig i avdelning 17.

Målet: Bli bäst i Sverige på att värva elevmedlemmar

Facket. I början av året var Transports avdelning 17 Skövde-Borås på plats 12 när det gällde antalet elevmedlemmar inom förbundet. Sista oktober hade de avancerat till en tredje plats. Transportarbetaren ringde upp Johan Lövgren, väktare och ungdomsansvarig på avdelningen, för att fråga hur han gör när han är ute i skolorna och värvar.

Sven Sawatzki är lokal ombudsman i avdelning 17 Skövde-Borås.

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Avtal 2023
Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

Foodora-avtal höjer garantilön rejält

Matbud. Transport och Foodora har kommit överens om ett nytt kollektivavtal för matbud som kör cykel och moped. Enligt Transport höjs garantilönen med 12,06 procent fördelat på två år.

Avtal 2023

Cellprov in i Foodora-avtal

Matbud. Ett nytt kollektivavtal har tecknats mellan Transport och Foodora. Det ger anställda rätt till permission för mammografi, gynekologisk cellprovtagning och prostataundersökning – något kongressen beslutade att Transport ska verka för.

Forskare: Mindre batterier och billigare drift med el

Åkeri. Att köra långt med tunga lastbilar på el har länge ansetts olönsamt eftersom det krävs stora batterier. Men nu visar en forskningsrapport från Chalmers tekniska högskola, lite överraskande, att det kan vara billigare att tanka lastbilarna med el än diesel.

Avtal 2023

Nytt gummiavtal tecknat

Avtal 2023. Transport och Motorbranschens Arbetsgivareförbund har tecknat ett nytt avtal för gummiverkstäder. Lönerna ökar med upp till 1 400 kronor från 1 april 2023.

Avtal 2023
Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Fackförbund: ”Förbjud gratis returer”

Facket. Det är dags att styra upp i e-handelsträsket och stoppa gratis returer. Det skriver Transports Tommy Wreeth tillsammans med två andra förbundsordföranden i en debattartikel.

Avtal 2023

Bemanning har nytt avtal

Bemanning. Ett nytt, tvåårigt bemanningsavtal har tecknats av LO och Kompetensföretagen. För anställda i bemanningsbranschen betyder det en ökning av garantilönen på 1 350 kronor i år vid heltidsjobb, drygt 700 kronor år två.

Ordningsvakter döms för att ha orsakat en mans död

Bevakning. (UPPDATERAD) Två ordningsvakter döms för vållande till annans död. Enligt tingsrättens dom agerade de båda oaktsamt vid ett ingripande mot en aggressiv och hotfull man i Stockholms tunnelbana och det ledde till att han avled.

Visselblåsare. Illustration: Shutterstock

Ny lag ska stärka skyddet för visselblåsare

Lagstiftning. Den som slår larm om missförhållanden på jobbet ska få ett starkare skydd mot repressalier. Det är syftet med en ny visselblåsarlag. Privata arbetsgivare med minst 50 anställda ska ta fram särskilda rapporteringssystem för att skydda visselblåsares identitet.

Åsas resa
Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Avtal 2023

Öppet för konflikt i hamnar

Hamn. Sedan i fredags råder avtalslöst tillstånd i hamnarna. Det sedan Sveriges Hamnar har sagt upp kajavtalet med Hamnarbetarförbundet – både facket och arbetsgivaren har nu rätt att ta till stridsåtgärder.

Avtal 2023
Avarnklubbens konfliktskola maj 2023 avtalsrörelsen.

Laddar med kunskap om konflikt

Bevakning. En lunchrestaurang som klassrum: Två veckor innan avtalet löper ut samlades bevakningspersonal till konfliktskola i Västberga i södra Stockholm.

Tema sömn
Tema Sömn. Illustration: Unni von Feilitzen

Så klarar du nattskiften

Sömntips. Jobbar du natt? Då löper du större risk att drabbas av sömnstörningar, övervikt och hjärt-kärlsjukdomar. En trött förare är dessutom en farlig förare. Men det finns knep som gör att du klarar skiftarbetet bättre.

”Jag märker att det tar längre tid att återhämta sig och bli människa igen”, säger lastbilschauffören Tobias Olausson. Foto: Pernilla Ahlsén

”De mörka timmarna är jobbigast”

Skiftjobbaren. Kaffe, en bensträckare eller en kort tupplur. Det är knep som lastbils­chauffören Tobias Olausson tar till för att klara nattpassen. Men ju äldre han blir desto svårare är det att återhämta sig.