Tindra Blomberg har under helgerna levererat paket med sin Dodge Ram 1500 i Östersund. Hon är glad för att unga Epa-förarna fått positiv respons för en gångs skull, men förstår samtidigt kritiken mot arbetet. Foto: Lilly Hallberg
Close
Tindra Blomberg har under helgerna levererat paket med sin Dodge Ram 1500 i Östersund. Hon är glad för att unga Epa-förarna fått positiv respons för en gångs skull, men förstår samtidigt kritiken mot arbetet.
Close

Kritik mot ungdomars epa-leverans

Ungdomsjobb. Vettig verksamhet för utskälld grupp eller inkörsport till gig-arbetens usla villkor? I Östersund har ungdomar kört ut paket med Epa-traktorer i juletid. Facket är kritiskt.

– Satsning på motorintresserade unga låter vackrare än det här är. Det måste göras på rätt sätt, och de ska ju ha betalt, säger Johan Molin, ordförande för Transports avdelning Mellersta Norrland.

Han reagerade starkt när han hörde om de planerade paketleveranserna som Destination Östersund initierat. I organisationen ingår bland annat företrädare för det lokala näringslivet. Kommunen har beviljat bidrag på 200 000 kronor till organisationens satsning på gruppen unga epa-förare, där paketleveranserna var ett första steg.

Hos Johan Molin väckte de ungas arbete en rad frågor, inte minst när det gäller arbetsmiljön. Det handlar om en förhållandevis liten grupp unga i åldern 15–17 år som för arbetet de utfört fått en symbolisk summa, förutom bensinpengar.

– De räknas som minderåriga, och första veckan handlade det om arbete efter skolan. Hur har arbetet gått ihop med arbetsmiljölagen? Har man trafiktillstånd?

Johan Molin har av Destination Östersund fått till svar att allt är kollat och dubbelkollat, och till och med fått lyckönskningar från Transportstyrelsen. Och Molin kan själv köpa tanken på att fånga upp motorintresserade unga med vettig verksamhet, men önskat att det gjorts på radikalt annat vis. Till exempel genom att stödja gruppen i att bilda en förening.

Genom sin 16-årige son har Johan Molin kommit i kontakt med flera av dem som under helgerna kört ut paket. En av dem är Tindra Blomberg.

– Jag tycker att det gått bra, vi har fått mycket positiv feedback. Både för själva grejen, med utkörning under pandemin, och för epa-traktorerna, säger hon.

– Många var intresserade av eporna. En bilintresserad kund gjorde beställningen bara för att se den och visade den hon själv körde. Vi är inte så vana vid sådan respons, förut har det mest varit klagomål.

Tindra Blomberg, som själv går i årskurs 9, kan ändå förstå kritiken:

– För det första är vi under 18 år, några under 16. Vi har ju inte fått riktig lön, som andra. Och sedan kanske folk ringer oss när de beställer på nätet för att det är gratis.

Inför julhelgen var de fem epa-förare som körde ut paket i staden. Men gruppen med unga är betydligt större än så, enligt Tindra.

– Det är väldigt många som kör just nu. Är man ute några och kör en kväll träffar man på många andra.

Arvid Einarsson körde varor med epan han själv byggt om, en Nissan Avaro från 2007. Foto: Lars Ljungmark
Arvid Einarsson körde varor med epan han själv byggt om, en Nissan Avaro från 2007. Foto: Lars Ljungmark/Länstidningen Östersund

En julklapp till stans epa-ungdomar. Så har Destination Östersund på sin hemsida beskrivet paketleveranserna.

Kommunalrådet Bosse Svensson (C) är medveten om att det finns kritik mot paketleveranserna, även från åkerihåll.

– Men jag förstår inte konfliktytan riktigt, om jag ska vara helt ärlig. Det handlar ju inte om konkurrens genom att bygga en transportkedja, eller något slags gig-ekonomi. Jag tycker att det de gjort nu inledningsvis är bra då situationen är så speciell under pandemin, och också visar på läget för butikerna som försöker överleva, säger han.

Bosse Svensson betonar att paketleveranserna är en första mindre del av något större, till stöd för unga A-traktorförare. Kommunen har gått in med pengar för att gruppen ska kunna samlas – utan att det uppstår konflikter. Stödet är tänkt för att bygga broar, kanske ordna med en träffpunkt och bildandet av en förening.

– Det är ett försök att göra något konstruktivt, att vända synen på ungdomarna. De har blivit något av en spottkopp, säger Bosse Svensson.

– Det har varit problem och mycket klagomål på störningar. Vi har som politiker varit tvungna att stänga av en parkeringsplats där epa-ungdomarna brukade samlas.

Destination Östersund skrev till en början avtal med fem epa-förare. Upplägget: Ungdomarna fick hämta beställda varor vid en upphämtningsplats på Stortorget, mitt i staden, och fick där också adresser till kunderna. För uppdraget fick epa-förarna ersättning för bensin, samt ”en symbolisk summa”.

Hemleveranserna av paket i staden – i högst 30 kilometer i timmen! – pågick fram till årsskiftet. Nu ska projektet utvärderas. Fast hittills har det bara varit positiva reaktioner, enligt ansvariga på Destination Östersund.

Bra med ungdomssatsning, men de som kör är under 18 år och får inte jobba som om de vore vuxna, påpekar Transports Gustaf Järsberg. Foto: Lilly Hallberg
Bra med ungdomssatsning, men de som kör är under 18 år och får inte jobba som om de vore vuxna, påpekar Transports Gustaf Järsberg. Foto: Lilly Hallberg

”Det är ett arbete!”

Arbetsmiljö. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport. Han har förståelse för satsningen på unga motorintresserade, med epa-traktorer.

– Absolut, det är inga problem med att ordna vettig verksamhet för ungdomar! Problemet är att här utför de ett arbete, åt andra som tjänar på det. Destination Östersund är ju, vad jag förstår, ett företag med aktieägare.

Hade det rört sig om arbetsinsatser för en ideell förening – ungdomarnas egen, till exempel – hade det varit en annan sak, påpekar Gustaf Järsberg. Det är framför allt två saker som får honom att reagera:

– Dels är de som kör under 18 år, och då får de inte jobba som om det gällde vuxna. Dels måste man göra en riskbedömning och titta på risker som är förknippade med att köra ut varor. Förutom alla fysiska risker med budbilskörning, så finns även smittrisk i och med pandemin.

Arbetsmiljöverkets föreskrifter reglerar klart vilka särskilda regler som gäller för minderåriga i arbete. I övrigt gäller samma regler som för alla andra på avtalsområdet.

– Det kan låta jättetrist att komma här som vuxen och påpeka saken. Det tragiska är ju att de som ordnat verksamheten inte verkar tänkt, utan bara infört vuxenvärldens företagaridé, säger Gustaf Järsberg.

Transports arbetsmiljösamordnare hoppas dock att de motorintresserade ungdomar får fortsatt stöd. I Östersund och i övriga landet.

– Kanske kan avdelningarna hjälpa till om de vill starta en egen epa-förening, eller en ungdomssektion?! Vi behöver engagerade ungdomar, och vi kan hjälpa dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Håkan:
    1 februari, 2021

    Något jag reagerar på är att en A-traktor ska vara ombyggd så att den inte är avsedd för person eller godsbefodran. Det är med andra ord inte tillåtet att transportera gods med A-traktor. Och troligtvis så är heller inte paketen försäkrade då de transporteras med A-traktor.
    Till skillnad från post, tidningsbud och bussar så kommer ju paketen fram med A-traktorer vilket är positivt.
    Jag kan tycka att det är en rolig grej för ungdomar med dessa fordon att hjälpa till i samhället mot en mindre ersättning men självklart inte ta transporter från eller utnyttjas av transportföretag och andra.

Lästips:

Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Ygeman: Behovspröva arbetskraftsinvandring

Migration. Den 1 juni skärptes kraven vid arbetskraftinvandring. Nu vill regeringen strama åt ytterligare och tillsätter en utredning som ska presentera förslag som stoppar arbetstillstånd för jobb där det inte är brist på arbetskraft.

Transport: Tusenlappar hyvlas bort med VTD-plan

Tidningsbud. Sorg och vrede. Det är reaktionen på distributionsbolaget VTD:s plan att driva igenom en minskning i sysselsättningsgrad för majoriteten av sina bud – och ett lönetapp på flera tusen. Transports reaktion: ”Nej, vi köper inte det här.”

Filip på Arlanda: ”Vi gör ett hästjobb för varandra”

Timslånga köer och en överfull terminal 5. Det har varit stressiga veckor för personalen på Arlanda. – För en vecka sedan sträckte sig kön från terminal 5 till terminal 4 och tillbaka igen, säger Filip Rydolw, ordförande för Transports fackklubb för Avarns flygplatskontrollanter i säkerhetskontrollen på Arlanda.

TMA-förare omkommen

Olyckor. Skyddsfordonet skulle säkra E4:an efter att en bil tappat last på körbanan. I stället blev föraren av TMA-bilen påkörd och så svårt skadad att hon avled.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Kriget i Ukraina

Fackligt jobb under beskjutning

Fackligt arbete. Hamn- och sjöfolksfacket MTWTU i Ukraina utgår från hamnstaden Odessa som fått utstå ryska attacker. – Den 9 maj blev staden beskjuten av missiler. Vi förstår att vi inte är i säkerhet och det är skrämmande. Vi fortsätter att fokusera och leva så vanligt som möjligt. Men vi är alltid redo och vet att ingenting är säkert, säger Oleg Grygoriuk, ordförande för MTWTU.

Kriget i Ukraina

HF:s blockad stoppad av domstol

Hamn. Arbetsdomstolen anser att Hamnarbetarförbundets planerade, nya blockad av ryska fartyg inte är en tillåten facklig stridsåtgärd.

Cykelbuden har ingenstans att ta vägen mellan körningarna. Zabihullah Ahmadi sitter på en kartongbit utanför en nedlagd butik och väntar på nästa jobb. Foto: Anna Trenning-Himmelsbach

Franska matbud får fackliga ombud

Plattformsarbetare. Franska matbud får nu personalrepresentanter. 120 000 chaufförer och bud har fått rösta i fackliga val. Ett litet, första steg för bättre skydd av en utsatt grupp, enligt facken.

Facket tappar medlemmar

Transport. Två år med pandemi har slagit hårt mot organiseringen. Transports ledning ser allvarligt på utvecklingen med vikande medlemsantal. Men också chansen att vända på utvecklingen – nu.

Färre transportare behöver a-kassa

A-kassan. Transports arbetslöshetskassa har betalat ut mindre i ersättning under årets första tre månader än tidigare. Nivån är i dag lika, eller till och med något lägre, än före pandemin. Tvärtemot trenden hos andra a-kassor, som ökat utbetalningarna första kvartalet i år.

Transports taxiförarkommitté
Sven-Åke Österberg och Ronnie Persson är engagerade färdtjänstchaufförer. Foto: Lilly Hallberg

”Grunden är lagd – nu väntar hårt arbete”

Taxi. På ett historiskt svårt avtalsområde föddes en arbetsgrupp med påtaglig positiv energi. Taxikommittén består enbart av yrkesverksamma förare. För förbundet centralt en kunskapskälla – för dem som kör en kanal in, för att komma till tals. Win-win.