Corona

Krav på YKB-kurser skjuts upp

Chaufförer. Är din YKB på väg att gå ut? I spåren av corona föreslår regeringen att giltigheten för yrkeskompetensbevisen ska förlängas.

– Min prioritet är att säkra samhällsviktiga transporter. Därför har regeringen vidtagit ett antal åtgärder i syfte att underlätta för bland annat transportnäringen. Nu föreslår vi ytterligare regellättnader, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) i ett pressmeddelande.

Det handlar om yrkeskompetensbeviset, som är obligatoriskt för alla som kör tung trafik eller buss. YKB innebär dels en längre grundutbildning för alla som ska in i yrket, dels fem dagars fortbildning vart femte år.

Sveriges trafikutbildares riksförbund (STR) gjorde nyligen en undersökning bland sina medlemsföretag och frågade om de har problem att hålla YKB-utbildningar i coronatider.  56 utbildare, varav tre rikstäckande företag, svarade och beskedet var det finns gott om tillfällen och platser för den som behöver fortbildning.

Regeringens besked är ändå att giltighetstiden för en förares YKB ska förlängas. Den hänvisar till att det har varit svårt att ordna fortbildningarna. Ett annat argument är att viktiga transporter inte ska störas av utbildningskravet.

Enligt förslaget ska giltighetstiden förlängas för dem vars YKB går ut under pandemin. Även de som haft ett yrkeskompetensbevis vars giltighetstid löpt ut under perioden 1 mars 2020–31 maj 2020 undantas från kravet i sex månader.

Slutgiltigt beslut ska riksdagen fatta. Enligt planen kommer frågan upp under maj.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Edman Jan:
    22 december, 2020

    kul att ni är vakna o alärta

  2. jan edman:
    15 december, 2020

    mitt ykb gick ut 5/11 2020 ykb utbildningarna som vi påbörjade är inställda vad gäller för mig

  3. Lars-Gunnar Levinsson:
    22 augusti, 2020

    Det räcker väl att alla tar ykb när dom tar trafikkort det finns ju ingen anledning och upprepa det vart 5 år de är ju samma
    varje gång.

  4. Mia:
    9 juli, 2020

    JA det är ju toppen , om man tänkt på dom som varit föräldralediga och hade tänkt sig avsluta föräldraledigheten under pandemin . Vilket för mig inneburit att planen varit att ta ykb-fortbildning i slutet av föräldraledigheten, som tyvärr råkat hamna mitt i en pågående pandemi . Så ska man till annan ort , utbildas i trånga lokaler med nytt folk från olika orter . Helt tossigt !!

  5. Laurynas Glebas:
    12 maj, 2020

    Super

  6. Mixa:
    5 maj, 2020

    Jag som har varit tvungen att betala YKB nu för att kunna få timanställning, ersätter någon detta?

  7. Tommy Jensen:
    4 maj, 2020

    Tycker att det med YKB inte ska behövas ta för dom som har typ så många års erfarenhet som tex jag,, mer än 30 år, det borde väl räcka som yrkeskompetens
    Mvh

  8. Christer Nyman:
    4 maj, 2020

    YKB kan ingå i ny utbildning men tas bort för oss som redan kört i 20-år eller mer.

  9. Patrik Englund:
    4 maj, 2020

    Vi som e uppsagda men inte får jobb igen innan det går ut vem betalar vårt då?? Vi vill ju fortsätta köra men kan ej pga pandemin? Vi har ju bara a-kassa å hur ska man klara det då?

  10. Thomas Laursen:
    2 maj, 2020

    Varför ska vi som kört prickfritt i årtionden både fjärr och lokalt med 18 meters,24 meters, 25,25 m eller "enkelbil" behöva bli skolade och betala dyrt för det?

  11. Jörgen eng:
    1 maj, 2020

    Mycket bättre att ta bort ykb för gott
    Mkt stora kostnader för mig att ställa bilen
    I 5 dagar.för mig som är enbilsåkare.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Fyra YKB-utbildare stoppas

Chaufförer. Transportstyrelsen har stoppat fyra YKB-utbildare efter tillsyn. Utbildningarna brast i både kvalitet och dokumentation. Nu ska fler utbildningsföretag granskas.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Se till att det finns lärare till yrkesutbildningarna

Ledare. 327 473 personer var i april inskrivna som arbetslösa hos Arbetsförmedlingen. Uttryckt i procent blir det 6,3 procent. Öppet arbetslösa i Transports a-kassa samma period var 3 515 stycken och ytterligare 4 057 personer ingick i något program. Jämfört med hur det såg ut i april förra året så syns en viss ökning. Detta samtidigt som marknaden skriker efter chaufförer.

Åsa Alvetjärn. Foto: Privat

Klar… men nu då?

Blogg. Åsa är en snart 50-årig journalist som börjat ratta tunga fordon. Hon går en yrkesutbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är den femte och sista delen av hennes berättelse.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.