Kraftig prishöjning på biobränslen – om EU får bestämma

Klimathotet. Om drygt ett år kan priset på biodrivmedel höjas med uppåt sex, sju kronor per liter. Bakom ligger EU som inte längre vill bevilja Sverige undantag för skatt på biobränslen. Risken är stor att många transportföretag går tillbaka till fossil diesel och bensin, varnar branschen.

– I dag går alla våra bilar på ren biodisel, HVO100. Utom två som drivs av biogas. Om EU driver igenom beslutet blir det tufft, säger Håkan Landgren, vd för åkeriets Stay Fresh, systerföretag till Börje Jönsson åkeri i Helsingborg.

Sverige är ett land som satsar hårt på biodrivmedel. Bilister och åkerier kan tanka rena produkter, som HVO100. Men även i den vanliga dieseln och bensinen är oljebolagen skyldiga att blanda in en gradvis större mängd biobränsle.

I övriga EU är entusiasmen betydligt mindre över biodrivmedel. De flesta länder förespråkar i stället en övergång till el-drift inom trafiken. Motståndet mot bioalternativen bottnar i att en hel del av produkterna hittills framställts ur livsmedel som majs eller raps, eller av fodergrödor.

I dagarna väntas EU-kommissionen lägga fram ett förslag som förbjuder medlemsländerna att särbehandla biodrivmedlen skattemässigt. I praktiken stopp för den kraftiga skattereduktion som Sverige haft. EU:s beslut är tänkt att gälla från och med den 1 januari 2021.

Att framställa biobränslen är betydligt dyrare än att pumpa upp och raffinera fossil olja. Redan nu kostar HVO100 drygt en krona mer per liter vid pumpen, än vanlig diesel.

Skulle EU-kommissionen få sin vila igenom beräknas biodiesel och biobensin att bli omkring 4-6,50 kronor dyrare på macken.

Det är en prisökning på 35 procent. Och det kommer att hota Sveriges klimatmål, där det ingår att trafiken ska minska sina utsläpp med 70 procent till 2030, skriver en rad debattörer i ett inlägg i Göteborgsposten.

Skribenterna, som främst företräder åkeribranschen, anser att Sverige måste agera kraftfullt för att få EU att tänka om. Debattörerna skriver:

”Många åkerier och över 90 procent av upphandlad kollektivtrafik med buss har minskat sina utsläpp av koldioxid nästan helt genom användning av skattebefriade rena biodrivmedel. Om åkerier och kollektivtrafik går tillbaka till fossil diesel är det en förödande signal för klimatomställningen.”

Håkan Landgren, vd på Stay Fresh, uppger att åkeriet kommer att försöka fortsätta på den inslagna vägen, med miljövänliga bränslen:

– Vi får ta en diskussion med våra kunder. Förhoppningsvis vill de fortsätta medverka till mindre klimatpåverkan. Men visst, får EU igenom sin vilja kommer konkurrenssituationen att påverkas på marknaden. Det finns alltid aktörer som jagar det billigaste alternativet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ny corona-dispens för YKB införs

Åkeri. Tillfälliga svenska regler för yrkeskompetensbevis införs den 1 februari 2021. – Jättebra för yrkesförare som kör i Sverige! Men EU-politikerna borde skynda på för att få till en överenskommelse som gäller för transporter i hela unionen.

Transportarbetarens logga

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Gdynia

”Ett hårt slag mot polsk åkerinäring”

Åkeri. Polen är en av de stater som konsekvent röstat nej till skärpta regler för åkerier och chaufförer som kör i andra EU-länder. Varför? Hur ser polska åkare på låglönekonkurrens, om de själva skulle drabbas? Vi tog färjan till Gdynia för att få svar.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.