Kraftig prishöjning på biobränslen – om EU får bestämma

Klimathotet. Om drygt ett år kan priset på biodrivmedel höjas med uppåt sex, sju kronor per liter. Bakom ligger EU som inte längre vill bevilja Sverige undantag för skatt på biobränslen. Risken är stor att många transportföretag går tillbaka till fossil diesel och bensin, varnar branschen.

– I dag går alla våra bilar på ren biodisel, HVO100. Utom två som drivs av biogas. Om EU driver igenom beslutet blir det tufft, säger Håkan Landgren, vd för åkeriets Stay Fresh, systerföretag till Börje Jönsson åkeri i Helsingborg.

Sverige är ett land som satsar hårt på biodrivmedel. Bilister och åkerier kan tanka rena produkter, som HVO100. Men även i den vanliga dieseln och bensinen är oljebolagen skyldiga att blanda in en gradvis större mängd biobränsle.

I övriga EU är entusiasmen betydligt mindre över biodrivmedel. De flesta länder förespråkar i stället en övergång till el-drift inom trafiken. Motståndet mot bioalternativen bottnar i att en hel del av produkterna hittills framställts ur livsmedel som majs eller raps, eller av fodergrödor.

I dagarna väntas EU-kommissionen lägga fram ett förslag som förbjuder medlemsländerna att särbehandla biodrivmedlen skattemässigt. I praktiken stopp för den kraftiga skattereduktion som Sverige haft. EU:s beslut är tänkt att gälla från och med den 1 januari 2021.

Att framställa biobränslen är betydligt dyrare än att pumpa upp och raffinera fossil olja. Redan nu kostar HVO100 drygt en krona mer per liter vid pumpen, än vanlig diesel.

Skulle EU-kommissionen få sin vila igenom beräknas biodiesel och biobensin att bli omkring 4-6,50 kronor dyrare på macken.

Det är en prisökning på 35 procent. Och det kommer att hota Sveriges klimatmål, där det ingår att trafiken ska minska sina utsläpp med 70 procent till 2030, skriver en rad debattörer i ett inlägg i Göteborgsposten.

Skribenterna, som främst företräder åkeribranschen, anser att Sverige måste agera kraftfullt för att få EU att tänka om. Debattörerna skriver:

”Många åkerier och över 90 procent av upphandlad kollektivtrafik med buss har minskat sina utsläpp av koldioxid nästan helt genom användning av skattebefriade rena biodrivmedel. Om åkerier och kollektivtrafik går tillbaka till fossil diesel är det en förödande signal för klimatomställningen.”

Håkan Landgren, vd på Stay Fresh, uppger att åkeriet kommer att försöka fortsätta på den inslagna vägen, med miljövänliga bränslen:

– Vi får ta en diskussion med våra kunder. Förhoppningsvis vill de fortsätta medverka till mindre klimatpåverkan. Men visst, får EU igenom sin vilja kommer konkurrenssituationen att påverkas på marknaden. Det finns alltid aktörer som jagar det billigaste alternativet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Ny corona-dispens för YKB införs

Åkeri. Tillfälliga svenska regler för yrkeskompetensbevis införs den 1 februari 2021. – Jättebra för yrkesförare som kör i Sverige! Men EU-politikerna borde skynda på för att få till en överenskommelse som gäller för transporter i hela unionen.

Transportarbetarens logga

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Gdynia

”Ett hårt slag mot polsk åkerinäring”

Åkeri. Polen är en av de stater som konsekvent röstat nej till skärpta regler för åkerier och chaufförer som kör i andra EU-länder. Varför? Hur ser polska åkare på låglönekonkurrens, om de själva skulle drabbas? Vi tog färjan till Gdynia för att få svar.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.