Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll
Close
Innehållet i det orange kuvertet oroar många unga transportare som nyss tagit klivet ut i arbetslivet.
Close

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

Den gamla sanningen om pension vid 65 år stämmer inte. En 20-åring som jobbar får sikta på 70 år för att få en hygglig pension, tidigast får hen gå vid 67 år. Men då blir det inte ens hälften av lönen i pension.

För den som jobbat på ett företag med kollektivavtal och tjänstepension blir det mer. Tjänstepensionen för en privatanställd arbetare utgör normalt ungefär en tredjedel av den totala pensionen.

Fyra exempel

I den gula rutan med rödvita staplar här intill ser vi exempel på hur pensionerna för dagens unga transportarbetare kan bli. Vi har fått hjälp av Hannes Nilsson på Pensionsmyndigheten för att ta fram siffrorna. Siffrorna är baserade på typfall där en viss lön och tjänst följer en arbetare hela livet.

– Prognosen gäller för en individ som arbetar heltid med avsättningar till tjänstepension fram till pensionsålder. I realiteten kommer en individ dock att vara sjuk, arbetslös eller föräldraledig, vilket kommer att påverka pensionen negativt under ett liv, säger han.

I uträkningen valde vi att inte ta med eventuella sjukskrivningar och annat som kan sänka pensionen. Det är ju nästan alla med om, någon gång i livet. Men vi har inte heller tagit med några antaganden om övertids- eller ob-ersättning. Något som också är väldigt vanligt för många transportare.

Pensionsrätter

Den som vill testa sig fram kan gå in på minpension.se och testa olika utfall på den egna lönen. Vi lägger in en del av vår lön i pensionssystemet och får pensionsrätter. Det du betalat in i pensionsrätter får du i genomsnitt ut när du går i pension. Om vi lever längre och medellivslängden ökar så ska pensionen betalas ut på fler år. Det betyder att samma påse pensionsrätter ska delas ut på fler månader, vilket sänker pensionen per månad. Det kan också bli tvärtom. Som under pandemin. Medellivslängden gick ner, pensionerna upp.

Världens rika länder kallas för OECD-länderna. Snittet bland dem är en pensionsutbetalning på 60 procent. I Sverige ligger vi på 55. Men utöver det tillkommer tjänstepensionen. För en LO-arbetare som jobbar på ett företag med kollektivavtal är det minst 4,5 procent av inkomsten.

– Det är bra för den som är ung och ska ut och jobba att komma till en arbetsplats med tjänstepension. Annars är ett viktigt råd att försöka spara själv och att försöka få mer i lön än annars. Det är kanske svårt i praktiken för den som är ung och ska förhandla lönen till sitt första jobb, men det är bra att veta i alla fall, säger Hannes Nilsson.

Oro för pensionen

Lisa Gemmel, Katalys. Foto: Severus Tenenbaum
Lisa Gemmel, Katalys. Foto: Severus Tenenbaum

Att pensionerna är så mycket lägre än lönerna ser ut att skapa en oro bland människor. Det har en rapport, (Pensionsoron: Så känner svenskarna inför sin pension) skriven av Lisa Gemmel på den fackliga tankesmedjan Katalys, visat.

Kanske är det också därför flera av riksdagens partier valt att lyfta pensionsfrågan. Senast vid förra årets regeringskris där Socialdemokraterna och Vänsterpartiet in i det sista förhandlade om frågan och kom överens om en lösning som är tänkt att ge ett tillskott till vissa pensionärer. Vi har inte sett det slutgiltiga förslaget. Sverigedemokraterna har också skrivit debattartikel om en satsning på pensionärerna.

”Orimligt”

Oron finns där ute. Lisa Gemmel pekar särskilt på att unga oroas.

– Jag tänkte inte på min pension när jag var 23, 24 år. Jag tycker att det är orimligt att ungdomarna måste vara så oroade. Nu undrar många hur de ska klara sig när de blir gamla.

– Oron syns särskilt i arbetaryrken. Hur ska det gå till. Hur ska jag orka jobba på ett äldreboende eller köra lastbil tills jag är 72 år gammal?

Sjukpenning om utsliten

Katalys följde upp rapporten om pensionsoro med en rapport där en reformering av dagens pensionssystem presenterades. Ett av kraven har till viss del redan mötts av regeringen. Det om att det ska vara lättare att få sjukpenning för den som fyllt 60 år. Det ska vara en slags ventil för utslitna arbetare. Att få vara sjukskriven när kroppen inte pallar med, i stället för det som många menar är vanligt: Att tidig pensionering blir en enda utväg när kroppen tagit slut.

– De sista åren innan pension påverkar pensionen jättemycket. Att den här ventilen saknades gjorde att fattiga pensionärer blev ännu fattigare.

Lisa Gemmel vill också se ökade inbetalningar till pensionssystemet. Så att dessa motsvarar den försäkrade inkomsten när en person blivit sjukskriven, arbetslös eller varit föräldraledig.

Vem gynnas av dagens system?

– Jag skulle säga akademiker som började studera direkt och tog examen vid utsatt tid, har haft bra lön och ett jobb som går att behålla några år efter riktåldern för pension. Den som inte är arbetare lever längre och får i praktiken fler år av pensionsutbetalningar och mer pengar av systemet. Så är du övre medelklass är det ett bra system.

– För en arbetare som börjar jobba tidigt får ofta en sliten kropp. Blir kanske sjukskriven eller tvingas jobba deltid. Är föräldraledig några gånger och arbetslös i perioder. Då är det inte ett särskilt bra system.

Ordlista

Garantipension: Är vad du får om du haft liten eller ingen inkomst.

Tjänstepension: Finns ett normalt kollektivavtal får du tjänstepension. Arbetsgivaren betalar in drygt 4,5 procent och det blir runt en tredjedel av pensionen för en privatanställd arbetare.

Premiepension: Är en liten del av den allmänna pensionen. 2,5 procent av din pensionsgrundande inkomst går till premiepensionen. Du kan själv välja bland ett antal fonder. Om du inte väljer hamnar pengarna i det statliga förvalsalternativet AP7 Såfa.

Bostadstillägg: Är ett tillägg för den som har låg pension. För att få det måste man vara 65 år eller äldre och bo i Sverige. Flera saker i den sökandes ekonomi avgör hur stort tillägget blir.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    1 februari, 2022

    Det gäller att ta eget ansvar för sin egen pension.Minska dina utgifter och öppna ett ISK-konto och köp fonder varje månad för minst 10% av din lön och låt sedan dina pengar arbeta för dig med ränta på ränta effekten under hela ditt arbetsliv.För egen del så betalde jag in 35% av min lön i tjänstepension under 7-8 år för att sedan successivt minska inbetalningarna när jag var egen åkare.Nu är jag 55 år och pensionär och sparar ca 60 % av mina inkomster och lever ändå ett väldigt bekvämt liv utan att behöva bry mig om vad det kostar att köpa det jag vill ha inom rimliga gränser.Ett gott råd är att spara mycket när du är ung för att sedan låta pengarna arbeta för dig med ränta på ränta effekten i hela ditt arbetsliv istället för att spendera dina pengar på onödiga saker.

  2. stevO:
    28 januari, 2022

    Vi har bland som sämsta pensionerna i hela EU, samtidigt som vi har bland dom högsta skatterna i världen. Vi betalar för en Ferrari, men vi får en Dacia.

Lästips:

Transports förbundskontor. Foto: John Antonsson

Kraftig ökning av Transports kostnad för personal

Facket. Under 2022 nära fördubblades Transports personalkostnad. Den främsta förklaringen är att kriget i Ukraina sänkt förbundets pensionsfonder som är placerade på börsen.

Meddy Linond jobbar natt, åker hem och sover och börjar sedan med middagen, så att barnen kommer i väg på sina aktiviteter. Allt skjutsande drar mycket diesel.

”Någon vill alltid åt ens stålar”

Privatekonomi. Boende, mat, bensin och diesel är de stora slukhålen i familjen Linonds budget. Och priserna pekar stadigt uppåt. Flygplåtslagaren Meddy Linond bilpendlar till jobbet på Arlanda och familjebilen rullar dagligdags till och från de fyra barnens olika aktiviteter.

På bilarna skyltar Skånetrafiken med miljöansvar. Men i verkligheten rullar fordonen tomma åtskilliga mil eftersom chaufförerna hålls utanför körplaneringen, menar en förare. ”Chaufförerna har som andra rätt att få rast”, säger Anders Palmqvist, Transport.

”Ohållbart för färdtjänstförarna”

Färdtjänst. Skånetrafiken ”bombar” färdtjänstförarna med körningar utan att ta hänsyn till att de behöver ta lunch, rast och kisspaus. Transports regionala skyddsombud i Malmö är kritiskt.

Strejken på Tesla

Danska transportfacket varslar om stopp för Tesla-transporter

Danmarks största fackförbund 3F har tidigare uttalat sitt stöd, men tar nu steget in i Teslakonflikten. Facket varslar om att hamnarbetare och chaufförer i Danmark, om 14 dagar räknat från nu, inte kommer att ta emot eller transportera Teslabilar till Sverige.

Vinterdäcken är generellt okej på tunga fordon

Åkeri. Kraven på vinterdäck för tunga fordon över 3,5 ton behöver inte skärpas ytterligare. Dagens regelverk räcker gott och väl. Den slutsatsen drar forskningsinstitutet VTI och Transportstyrelsen i en utredning, gjord på uppdrag av regeringen.

Strejken på Tesla

Europeiska transportfack sluter upp i Tesla-konflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

34,5 meters ekipage – nu är de här

Åkeri. Från och med i dag, den 1 december, får 34,5 meter långa lastbilar köra på vissa vägsträckor. Enligt Trafikverket det leda till minskade utsläpp.

Kontroller avslöjar utbrett fusk bland matbudsföretag

Matbud. Nio av tio kontrollerade företag som erbjuder matleveranser måste betala mer skatt. Skatteverkets riktade insats har upptäckt oredovisade intäkter, momsfusk och bristande bokföring – och utnyttjande av människor.

Här sugs fartyg in

Hamn. Kappelskärs hamn är först i landet med att använda automatisk förtöjning med vakuumplattor. Att fartygen förtöjs med jättelika sugproppar i stället för trossar ska göra arbetet säkrare och effektivare.

Ojämlik vägstandard orsak till olycksrisk

Trafik. Risken att dö i olyckor på vägarna är betydligt högre i skogslänen i norr än i södra delen av landet. Kvaliteten på vägarna har avgörande betydelse, visar en ny rapport.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Mörk trend i trafiken

Trafik. Dödsolyckorna på vägarna fortsätter att öka. Under årets nio första månader omkom 194 personer i trafiken, visar statistik från Transportstyrelsen. Även i november har antalet olyckor legat högt, flera med yrkesförare inblandande.

Lönebidrag och nystartsjobb – en fuskfabrik

Lönebidrag. En granskning av subventionerade anställningar som lönebidrag och nystartsjobb visar på flera brister. Arbetsförmedlingen har svårt att kontrollera löner på arbetsplatser utan kollektivavtal, och trots omfattande bidragsfusk döms knappt någon alls.

Populärt soundtrack stoppas i Teslabilar

Konflikt. Musikerförbundet ansluter sig till de fackförbund som, likt Transport, vidtar sympatiåtgärder för att stötta IF Metall i kampen för att förmå Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall.

Strejken på Tesla
Jimmy Åsberg den första blockaddagen i Södertälje, en av de fyra hamnar som togs ut i första blockadvågen. Foto: Lilly Hallberg

Brett stöd i Tesla-konflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

”På en död planet finns inga jobb”

Klimat. Tjänstemannafacket Vision har som första fackförbund infört klimatombud – ett nytt fackligt uppdrag på landets arbetsplatser. Det går ut på att minska en verksamhets klimatavtryck och påverka arbetsgivaren att värna om miljön och minska utsläppen.

Granskning: Stora brister på yrkesvux lastbilsutbildningar

Utbildning. Dålig eller ingen träning på att köra lastbilsmonterad kran, truck och hjullastare. Ingen mörkerkörning. Listan på brister är lång när Skolinspektionen krävt åtgärder på 25 av 28 granskade lastbilsförarutbildningar inom yrkesvux.

Snabbkoll
Illustration av Mattias Käll

6 tips för bemanningsfolk

Bemanning. Vilka villkor gäller för bemanningsanställda? Hur långt måste man åka till jobbet? Och vad händer när man är mellan uppdrag? Svar på det och mycket mer finner du i Transportarbetarens snabbkoll.