Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.
Close
Kontrakt för sophantering avslutas i förtid. Bilden togs i oktober 2017 då det nya avtalet mellan Reno Nord, nu Urbaser, och Stockholm stad började gälla.
Close

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Den 18 juli skrev det kommunala bolaget och renhållningsföretaget Urbaser under ett övergångsavtal, som gäller som längst till oktober nästa år. De anställda miljöarbetarna fick informationen i måndags.

– Ingen av parterna har varit nöjd med situationen. Vi tog beslutet att avsluta det gamla avtalet tillsammans med Urbaser, säger Helena Strömer, kommunikatör på Stockholm Vatten och Avfall.

– Både vi och de har upplevt att vi inte uppnått den servicenivå vi vill ha. Sophämtningen framför allt i innerstaden har inte fungerat så bra som vi velat.

Spanska Urbaser tog förra våren över det krisande bolaget Reno Norden under den ursprungliga avtalstiden, som sträcker sig fram till april 2023. Urbaser sköter sophämtningen i sju av Stockholms elva områden, bland annat i innerstaden och Liljeholmen. Övriga hämtningsområden sköts av Suez och där fortsätter avtalet att löpa som tidigare. Där har det inte varit problem med reklamationer på hämtningen i närmelsevis lika hög utsträckning.

För Urbaser visar statistik från april i år att det var reklamationer på mer än 670 av bolagets hämtningar, totalt drygt 210 000.

– Vi har nu sökt en gemensam lösning för att få en stabil verksamhet, säger Helena Strömer om övergångsavtalet.

Magnus Kinnunen är ombudsman på Transports Stockholmsavdelning. Även om han inte har renhållningsavtalet har han förstått att Urbasers kontrakt med staden varit ohållbart:

–Det har varit för mycket problem med att klara turerna. De hinner inte med, det blir klagomål och de riskerar vite – så blir det när yrkesskickligt och erfaret folk slutar.

Magnus Kinnunen betonar att många av de nya, orutinerade miljöarbetarna gör ett mycket bra arbete med tanke på förutsättningarna. Men att det är helt omöjligt för den som är ovan och kanske just fått körkort att uträtta samma jobb, på samma tid, som den som kört en runda länge, hittar rätt i fastigheterna direkt och kan sitt fordon.

– Det är inte heller alla som klarar av jobbet heller, det är slitigt och fortfarande ofta ett tungt arbete.

Många valde att säga upp sig från bolaget i samband med sopkonflikten för två år sedan.  Sommaren 2017 har lämnat djupa spår. Konflikten utlöstes av ett nytt avtal som skulle medföra längre arbetstid och högre arbetsbelastning samt krav på en inventering av nycklar i ett hämtningsområde på Kungsholmen. I botten låg också Reno Nords planer på ny lönemodell, tids- och inte prestationsbaserad, som i praktiken skulle medföra en kraftig lönesänkning för miljöarbetarna.

I början av juli 2017 gick Stockholms sopgubbar ut i vild strejk. Efter konflikten följde uppsägningar, entreprenörsbyten och hård arbetsbelastning med många timmars övertid för dem som arbetade kvar.

Själva upphandlingen av Stockholms sophantering fick tas om efter en dom. Från den 1 oktober 2017 gäller det nya avtalet, som nu alltså delvis ersatts med ett övergångsavtal.

Transportarbetaren söker Peter Ekholm, vd på Urbaser – tidigare på samma post i Reno Norden – för att få svar på frågor om bolagets syn på övergångsavtalet och framtiden för de anställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Planen är att återvinningen ska flytta från stationerna till hushållen. Foto: Pernilla Ahlsén

Återvinningen flyttas från miljöstationerna in i husen

Arbetsmiljö. Återvinningsstationerna med de gröna plåtcontainrarna ska bort och ersättas av fastighetsnära sortering i till exempel källare, föreslår regeringen. Men vad innebär det för miljöarbetarna som ska tömma kärlen?

Transportarbetarens logga

Sophämtare brutalt misshandlad

Miljöarbete. Renhållningsarbetaren överfölls när han skulle tömma ett kärl. Två maskerade män gick utan förvarning till attack och började misshandeln med basebollträ. Nu är överfallslarm på gång att installeras i samtliga sopbilar.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt” (som vi lottar ut tre ex av).

Fredag 9/9 är Yrkesförarens dag!

Transport. De får Sverige att rulla varje dag, året runt. Ser till så att såväl människor som gods kommer fram. Den 9 september är det dags att uppmärksamma alla landets yrkesförare på deras egen dag.

Facket: Hyvla inte i vårt namn, VTD!

Tidningsbud. Minskad tid med nya organisationen innebär ekonomisk katastrof för många bud. VTD beskriver förändringen i Göteborgsregionen som ordnad tack vare centrala förhandlingar med facket. Transports centrala ombudsmän beskriver distributionsbolaget som lämpligt studieobjekt för forskare av människohat.

En man dog vid ett ingripande av två ordningsvakter på Rådmansgatans tunnelbanestation.

Ordningsvakter misstänkta efter dödsfall i tunnelbana

Bevakning. Två ordningsvakter misstänks för grovt vållande till annans död efter ingripandet i tunnelbanan i Stockholm, den 31 juli. – Vi vill vänta med att uttala oss tills vi har helt klart för oss vad som har hänt, säger Jerker Nilsson, central bevakningsombudsman på Transport.

Lastbilarnas väg valfråga

Åkeri. Om mindre än en vecka är det val till riksdag, regioner och kommuner. I Trelleborg får kommuninvånarna den 11 september dessutom rösta om vilken väg lastbilarna ska ta till färjeläget.

Kongress 2022
Tomas Eneroth på Transports kongress 2022. Foto: John Antonsson

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.