Sopgubbar från Reno Norden. Foto Jan Lindkvist.
Close
Kontrakt för sophantering avslutas i förtid. Bilden togs i oktober 2017 då det nya avtalet mellan Reno Nord, nu Urbaser, och Stockholm stad började gälla.
Close

Klart med övergångsavtal för kritiserad sophämtning

Renhållning. Stockholm har i förtid avslutat avtalet för sophämtning som gällt sedan hösten 2017, efter den stora sopkonflikten. Tillsammans med entreprenören har staden nu ingått ett övergångsavtal – utbrett missnöje och periodvis tusentals klagomål i veckan ligger bakom.

Den 18 juli skrev det kommunala bolaget och renhållningsföretaget Urbaser under ett övergångsavtal, som gäller som längst till oktober nästa år. De anställda miljöarbetarna fick informationen i måndags.

– Ingen av parterna har varit nöjd med situationen. Vi tog beslutet att avsluta det gamla avtalet tillsammans med Urbaser, säger Helena Strömer, kommunikatör på Stockholm Vatten och Avfall.

– Både vi och de har upplevt att vi inte uppnått den servicenivå vi vill ha. Sophämtningen framför allt i innerstaden har inte fungerat så bra som vi velat.

Spanska Urbaser tog förra våren över det krisande bolaget Reno Norden under den ursprungliga avtalstiden, som sträcker sig fram till april 2023. Urbaser sköter sophämtningen i sju av Stockholms elva områden, bland annat i innerstaden och Liljeholmen. Övriga hämtningsområden sköts av Suez och där fortsätter avtalet att löpa som tidigare. Där har det inte varit problem med reklamationer på hämtningen i närmelsevis lika hög utsträckning.

För Urbaser visar statistik från april i år att det var reklamationer på mer än 670 av bolagets hämtningar, totalt drygt 210 000.

– Vi har nu sökt en gemensam lösning för att få en stabil verksamhet, säger Helena Strömer om övergångsavtalet.

Magnus Kinnunen är ombudsman på Transports Stockholmsavdelning. Även om han inte har renhållningsavtalet har han förstått att Urbasers kontrakt med staden varit ohållbart:

–Det har varit för mycket problem med att klara turerna. De hinner inte med, det blir klagomål och de riskerar vite – så blir det när yrkesskickligt och erfaret folk slutar.

Magnus Kinnunen betonar att många av de nya, orutinerade miljöarbetarna gör ett mycket bra arbete med tanke på förutsättningarna. Men att det är helt omöjligt för den som är ovan och kanske just fått körkort att uträtta samma jobb, på samma tid, som den som kört en runda länge, hittar rätt i fastigheterna direkt och kan sitt fordon.

– Det är inte heller alla som klarar av jobbet heller, det är slitigt och fortfarande ofta ett tungt arbete.

Många valde att säga upp sig från bolaget i samband med sopkonflikten för två år sedan.  Sommaren 2017 har lämnat djupa spår. Konflikten utlöstes av ett nytt avtal som skulle medföra längre arbetstid och högre arbetsbelastning samt krav på en inventering av nycklar i ett hämtningsområde på Kungsholmen. I botten låg också Reno Nords planer på ny lönemodell, tids- och inte prestationsbaserad, som i praktiken skulle medföra en kraftig lönesänkning för miljöarbetarna.

I början av juli 2017 gick Stockholms sopgubbar ut i vild strejk. Efter konflikten följde uppsägningar, entreprenörsbyten och hård arbetsbelastning med många timmars övertid för dem som arbetade kvar.

Själva upphandlingen av Stockholms sophantering fick tas om efter en dom. Från den 1 oktober 2017 gäller det nya avtalet, som nu alltså delvis ersatts med ett övergångsavtal.

Transportarbetaren söker Peter Ekholm, vd på Urbaser – tidigare på samma post i Reno Norden – för att få svar på frågor om bolagets syn på övergångsavtalet och framtiden för de anställda.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Arbetsledaren Göran Ellby på miljöföretaget Urbaser visar en av alla småvägar vid Ängelholms havsbad. Förr tvingades sophämtarna backa på en lång rad småvägar in till villorna. Regionala skyddsombuden Bert Johansson och Bujamin Ismaili diskuterar de nya problemen med ökad kroppslig belastning när miljöarbetarna i stället drar sopkärlen långa sträckor.

Backa med sopbil tär på psyket

Miljöarbetare. Problemen med tillbud, allvarliga olyckor och dödsfall har stötts och blötts i åratal. Ändå lever sophämtarnas värsta gissel kvar: Att tvingas backa på smala vägar och i trånga bostadsområden. Där skolbarn, fotgängare och cyklister plötsligt kan dyka upp.

Renhållarna backar inte längre till de strandnära villorna vid Ängelholms havsbad. Göran Ellby arbetar på miljöbolaget Urbaser som slog larm. Kommunen anvisade en hämtplats, men villaägarna överklagade beslutet. Regionala skyddsombudet Bujamin Ismaili stoppade arbetet, men Arbetsmiljöverket hävde skyddsstoppet. Foto: Justina Öster

Backande sopbilar kostar människoliv

Miljöarbetare. Ökar eller minskar antalet olyckor med sopbilar? Det är svårt att avgöra utifrån tillgänglig statistik. Systemen för inrapportering av dödsfall, allvarliga och lindrigare personskador har också ändrats.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.