Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.
Close
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.
Close
Kultur

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Allan Johnsson framför museet som åter kunde öppna i augusti i år, i nya lokaler i Folkets hus. Foto: Lilly Hallberg
Allan Johnsson framför museet som åter kunde öppna i augusti i år, i nya lokaler i Folkets hus. Foto: Lilly Hallberg

Det hästdragna ekipaget för dammfri tömning, första sopbilarna med komprimering, latrinkärl och modernare fordon under palmer – miljöarbetets utveckling lyfts på museet i Mönsterås kommun.

I augusti i år var det invigning i de nya lokalerna. Sedan drygt 20 år har Ålems hembygdsförening drivit museet, som gestaltar den industri som växte fram längs Alsterån. Sopbilstillverkning men också gjuterier, möbel- och träindustri. Entrén ligger på baksidan av Folkets hus, som för många i östra Småland kanske mest förknippas med danstillställningar som tidigare arrangerades här.

Allan Johnsson i hembygdsföreningen är en av dem som ställt i ordning museets utställning.

– Vi har jobbat hela våren och sommaren. En del har vi skänkt bort eller sålt från de gamla lokalerna, som var betydligt större, säger han.

– Viktigast tycker jag är att visa utvecklingen, transporthistorien.

Allan känner väl till bakgrunden när det gäller sophanteringen. Under 30 år var han anställd på Norrbacken – senare Norba AB – och de sista fyra åren som produktionstekniker. Företaget utvecklade flera prisbelönta fordon för avfallshantering, som även exporterades till många andra länder.

Själv arbetade Allan Johnsson också fackligt, var aktiv inom Metalls avdelning 32 och förhandlade löner. Han var även skyddsombud och konstaterar att mycket har utvecklats när det gäller arbetsmiljön det senaste halvseklet.

Dammfri soptömning, en milstolpe från början av förra seklet när det gäller modern renhållning (foto från utställningen).
Dammfri soptömning, en milstolpe från början av förra seklet när det gäller modern renhållning (foto från utställningen).

– Företaget började tillverkning med latrin- och sopkärl, de allra tidigaste bars på ställning av två gubbar. På 1920-talet fortsatte det med vagnar för hämtning, vagnar som drogs av hästar, berättar Allan.

– Hästvagnen har en lite speciell historia. Det fanns ju inga hästar på fabriken så de som arbetade med modellerna fick gå ut på samhället och låna av en bonde. Men den första bakvagnen var alldeles för tung och drog upp hästen i luften…

Mycket de tidigare åren handlade om dammfri soptömning, med fordonsluckor som slöt tätt. Det som hämtades var aska efter bränning.

– Hushållssopor med matavfall var inget problem. Blev det något över gick det till grisen…

Företaget hade 1917 köpts av Ivar Kreuger, ”tändstickskungen”, som också finns avbildad på museet. Tillverkningen av hästfordon upphörde 1934 och samma år tillverkades den första sopbilen. På Norrbacken kom fokus att riktas på att ta fram komprimeringsanordningar. Tre år senare lyckades det och de två första bilarna som kunde komprimera last levererades, en till Oslo och en till Göteborg. Den senare var i drift som reserv ända fram till 1962 hos Göteborgs Renhållningsverk.

– Den sopbilen vann också första pris vid industriutställningen i Paris 1937.

Modellerna är gjorda i skala 1:5. Här börjar det med de första fordonen som togs fram på 1920-talet. Foto: Lilly Hallberg
Modellerna är gjorda i skala 1:5. Här börjar det med de första fordonen som togs fram på 1920-talet. Foto: Lilly Hallberg

Allan Johnsson guidar runt, visar också annat som gjuteriet levererade. Ett gigantiskt bykkärl, formar för vackert ornamenterade utsmyckningsföremål, papperskorgar i ”rutmönster” som känns igen från såväl Blomstermålas station som Stockholms tunnelbaneperronger. Och soptunnan känd från tv, den som programledaren Sverker Olofsson i konsumentmagasinet Plus dumpade skräpprodukter i!

Det är en vardag i september då museet har öppet på lördagar. Men under Allans guidning kommer två besökare spontant in och tittar runt, vilket är välkommet. Många har äldre anhöriga som jobbat på gjuteriet eller någon av industrierna som präglade samhället. I dag är de flesta nedlagda, andra har flyttat. Industrihistorien finns bevarad i dokument och minnen. Allan Johnsson visar det rika bildmaterialet:

– Varenda sopbil som gick ut från företaget är fotograferad, det finns hur mycket material som helst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Teslas verkstad i Segeltorp. Foto: Lilly Hallberg

Lång färd mot kollektivavtal

Konflikt. Tesla rundar hamnblockaden och tar in bilar landvägen från Tyskland. Transport öppnar för fler sympatiåtgärder framöver till stöd för IF Metall, som skulle acceptera om den amerikanska elbilstillverkaren lägger verksamheten i ett annat bolag som har kollektivavtal – ”gör en Amazon”.

Transports julhälsning till Tesla: nytt varsel

Konflikt. Transport trappar upp konflikten om rätten att teckna kollektivavtal och varslar om ytterligare sympatiåtgärder. Till nyårshelgen är all avfallshantering på Teslas verkstäder försatt i blockad.

Offentliga upphandlingar
Det förlorade taxitrafiktillståndet har lett till att Trendtaxi inte längre får köra serviceresor i Region Värmland och Södermanland, liksom i vissa kommuner. Men i Region Örebro vann bolaget nyligen en upphandling då det där räcker med att underleverantörer har tillstånd. Foto: Staffan Wolters (arkivbild)

Så körde upphandling av servicetrafik fast

Värmland. Bolagen är ökända men återkommer som vinnare i nya upphandlingar av sjuktransporter, skolskjutsar och färdtjänst. I Region Värmland har en process med överklaganden pågått i snart två år – ovissheten gör att förare söker sig bort.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Mitt i flytten. För Chris Michau och Anton Semeniuk rullar jobbet på bra. Foto: Justina Öster

Flytt med flyt

Flyttarbetare. 60 anställda, 50 rum, hundratals kartonger – för många på arbetsplatsen innebär flytten en stor omställning. För killarna från Flyttbolaget är det bara en dag som andra på jobbet, fysiskt en ny arbetsplats. Kanske lite mer organiserad än den genomsnittliga kontorsflytten.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.