Hallå där!

Karin Smirnoff

… författare som tilldelats fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2021, för ”att i sin romantrilogi om hemtjänstens Jana Kippo förverkligat kollektivromanen som genre”.

Foto: Johan Gunséus

Grattis! När och hur får du ta emot priset i dessa pandemitider?
– Tack! Det blir en fysisk utdelning, men det kommer i princip bara vara jag och någon till närvarande på plats. En del ska spelas in i förväg och visas digitalt. Jag har fått välja musik, pianisten Stefan Nilsson, och Annica Norlin läser in en text. Po Tidholm gör en intervju med mig.

Var är du själv nu?
– I Hertstånger, mellan Umeå och Skellefteå. Jag arbetar på distans, den senaste månaden mer eller mindre isolerat. Men jag har också en lägenhet i Stockholm.

Stipendiefondens styrelse talar om att du har fört arbetarlitteraturen till en ny milstolpe. Definierar du dig själv som arbetarförfattare?
– Nä, det kan jag inte säga att jag gör. Jag vill undvika etiketter, och jag har inte så mycket klasstänkande. Möjligen en klassolidaritet. Men inte vill jag kalla mig arbetarförfattare bara för att jag skriver om folk som går till jobbet. Det känns lite uppblåst. Men det är klart, handlar det om en person som jobbar inom hemtjänsten så blir det ju också arbetarskildringar.

I din kommande bok, Sockerormen, handlar det om barn i Mellansverige?
– Ja, det är den första delen och den är berättad ur jag-perspektiv, om tre barn och deras förhållande till musik och sin musiklärare. I den andra delen, fortsättningen, är de vuxna. Boken har ett hämndtema, men är ingen deckare.

Du har öppnat för att det kan bli en fortsättning på trilogin?
– Ja, jag tänker så. Jag har svårt att släppa Kippo-människorna. Efter den första boken (Jag for ner till bror) kom jag på nya saker, och likadant var det efter den andra (Vi for upp med mor). Också ”trean” (Sen for jag hem) födde nya tankar, jag är inte klar. Det skulle också vara väldigt kul att gå tillbaka, och att skriva en fyra vore nästan som att vara ledig. Men det är svårt att säga när, får återkomma när jag är klar med de nya böckerna. Jag har redan skrivit två delar.

I Kippo-människornas liv verkar konsten fylla en viktig funktion, som mening i sig och inte bara som väg bort från arbetarlivet, uppåt i karriären. Är det något som håller på att glömmas bort i självförverkligandets tid?
– Hmmm, jag vet inte om det är svar på frågan, men väldigt mycket i vår tid är resultatbaserat. Allt ska leda någonstans och du ska ha svar på allt, det är lätt att det blir svart-vitt. Ett slags grundkreativitet kommer bort. Jag målar till exempel, men det är endast amatörmässigt och för att det är kul.

Fotnot: Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris är ett av Sveriges största litterära priser och instiftades 1986. Det har till syfte att stödja och stimulera litteratur som för vidare den realistiska tradition som bar upp Ivar Lo-Johanssons författarskap.
Prisutdelningen sker på Ivar Lo-Johanssons födelsedag den 23 februari 2021.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Lena Kallenberg

Lena Kallenberg

… som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2020 för sitt författarskap, vars många verk utgår från ett konsekvent klassperspektiv.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.