Hallå där!

Karin Smirnoff

… författare som tilldelats fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2021, för ”att i sin romantrilogi om hemtjänstens Jana Kippo förverkligat kollektivromanen som genre”.

Foto: Johan Gunséus

Grattis! När och hur får du ta emot priset i dessa pandemitider?
– Tack! Det blir en fysisk utdelning, men det kommer i princip bara vara jag och någon till närvarande på plats. En del ska spelas in i förväg och visas digitalt. Jag har fått välja musik, pianisten Stefan Nilsson, och Annica Norlin läser in en text. Po Tidholm gör en intervju med mig.

Var är du själv nu?
– I Hertstånger, mellan Umeå och Skellefteå. Jag arbetar på distans, den senaste månaden mer eller mindre isolerat. Men jag har också en lägenhet i Stockholm.

Stipendiefondens styrelse talar om att du har fört arbetarlitteraturen till en ny milstolpe. Definierar du dig själv som arbetarförfattare?
– Nä, det kan jag inte säga att jag gör. Jag vill undvika etiketter, och jag har inte så mycket klasstänkande. Möjligen en klassolidaritet. Men inte vill jag kalla mig arbetarförfattare bara för att jag skriver om folk som går till jobbet. Det känns lite uppblåst. Men det är klart, handlar det om en person som jobbar inom hemtjänsten så blir det ju också arbetarskildringar.

I din kommande bok, Sockerormen, handlar det om barn i Mellansverige?
– Ja, det är den första delen och den är berättad ur jag-perspektiv, om tre barn och deras förhållande till musik och sin musiklärare. I den andra delen, fortsättningen, är de vuxna. Boken har ett hämndtema, men är ingen deckare.

Du har öppnat för att det kan bli en fortsättning på trilogin?
– Ja, jag tänker så. Jag har svårt att släppa Kippo-människorna. Efter den första boken (Jag for ner till bror) kom jag på nya saker, och likadant var det efter den andra (Vi for upp med mor). Också ”trean” (Sen for jag hem) födde nya tankar, jag är inte klar. Det skulle också vara väldigt kul att gå tillbaka, och att skriva en fyra vore nästan som att vara ledig. Men det är svårt att säga när, får återkomma när jag är klar med de nya böckerna. Jag har redan skrivit två delar.

I Kippo-människornas liv verkar konsten fylla en viktig funktion, som mening i sig och inte bara som väg bort från arbetarlivet, uppåt i karriären. Är det något som håller på att glömmas bort i självförverkligandets tid?
– Hmmm, jag vet inte om det är svar på frågan, men väldigt mycket i vår tid är resultatbaserat. Allt ska leda någonstans och du ska ha svar på allt, det är lätt att det blir svart-vitt. Ett slags grundkreativitet kommer bort. Jag målar till exempel, men det är endast amatörmässigt och för att det är kul.

Fotnot: Fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris är ett av Sveriges största litterära priser och instiftades 1986. Det har till syfte att stödja och stimulera litteratur som för vidare den realistiska tradition som bar upp Ivar Lo-Johanssons författarskap.
Prisutdelningen sker på Ivar Lo-Johanssons födelsedag den 23 februari 2021.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lena Kallenberg

Lena Kallenberg

… som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2020 för sitt författarskap, vars många verk utgår från ett konsekvent klassperspektiv.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

Månadens medlem
”Jag är rutinmänniska, gillar att ha rutiner och vill göra ett bra jobb”, säger fackligt engagerade hundföraren Mattias Hansson. Kollegan Holger är sex, sju år och tidigare polishund.

Bästa kollegan har fyra tassar

Bevakning. Att jobba som hundförare är inget jobb. Det är en livsstil. Och schäferhunden Holger en trygg kollega i natten för fackligt engagerade väktaren Mattias Hansson.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Månadens avdelning
”Vi vill att Norrland ska leva och att de som är med i a-kassan också ska gå med i Transport!” Från vänster: Ulrika Wiklund (LO, hyr arbetsrum), regionala skyddsombudet Johnny Wiklund, Linda Björkner (telefontjänsten TPD). Längst fram ordförande och studieorganisatör Mikael Humlin.

”Vi vill att Norrland ska leva!”

Hälsingland. Mitt under brinnande pandemi flyttade Transports Hälsingeavdelning till nya lokaler. Ny ordförande är på plats och coronatiden har rullat på hyfsat. Fast ett gäng sopgubbar slog bakut, alldeles i början.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.