Robert Savela Foto:John Antonsson
Close
Robert Savela
Close

Känslosam debatt om partikrav

Kongressen. En av kongressens dittills mest känslosamma debatter utspelade sig på söndagskvällen och handlade om två förslag om att ta bort partikrav för att få delta i en facklig-politisk spetsutbildning. Till slut vann förbundsstyrelsens nej – och det utan att rösträkning behövdes.

Kongressen. För att få delta i en särskild facklig-politisk utbildning som anordnas av Transport krävs det medlemskap i Socialdemokraterna. Två motioner till kongressen handlade om att ta bort det partikravet.  

Första talare var Peter Eriksson från avdelning 4.  

– Det här är nog ett av de jobbigaste anföranden jag som demokratisk socialist hållit. Jag kommer att prata mot mitt eget parti. Men det är dags att öppna den dörr som stängdes för 105 år sedan, sa han och syftade på när Vänsterpartiet bildades av revolutionära utbrytare från Socialdemokraterna.  

Peter Eriksson ansåg att partiet sedan länge är ett vanligt demokratiskt parti och att det finns många vänsterpartister i Transport som är duktiga företrädare för förbundet, men ofta inte får politisk utbildning.  

–De är lite ute i kylan, sa han. 

Björn Eriksson Molin från avdelning 6 är vänsterpartist och har fått dispens att gå utbildningen. Från talarstolen berättade Björn Eriksson Molin att han först fått förtroendet att bli fackligt politiskt ansvarig för sin region i Transport, men blivit stoppad på grund av att han inte var medlem i Socialdemokraterna. 

Många talare tog därefter upp Socialdemokraternas försvagning av anställningsskyddet och undrade vem som egentligen lämnat vem. 

– Jag förstår rädslan och förstår viljan jag möter hos alla här inne som vill dra oss åt vänster, men jag är inte lika tålmodig som er. Min morfar var aktiv socialdemokrat. Palme var en enorm förebild för mig och det är därför jag är vänsterpartist i dag, sa Björn Eriksson Molin.  

Efter att många argumenterat för att ta bort partikravet svängde debatten. Bland andra ville Robert Savela från Norrbottensavdelningen, precis som förbundsstyrelsen, avslå motionerna.  

– Jag kan förstå tankegången. Men det skulle innebära att vi öppnar en dörr samtidigt som vi är på väg in i en rättegång om en uteslutning av en sverigedemokrat. Om vi förlorar den och valet går så illa som det kan. Var drar vi då gränsen för vem som ska få gå våra politiska utbildningar? Om vi röstar ja till förslaget och öppnar den här dörren ger vi oss ut på farligt vatten, sa Robert Savela och möttes av starka applåder. 

Streck sattes i debatten och när talarlistan var tom genomfördes röstning via acklamation. Förbundsstyrelsens förslag att avslå motionerna vann. Kravet på att vara medlem i Socialdemokraterna för att få gå den facklig-politiska utbildningen är kvar. 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transport vill minska arbetstiden genom lagstiftning

Arbetstid. Transportarbetareförbundet är helt överens med LO om det som framkommer i arbetstidsrapporten, att vi jobbar väldigt mycket jämfört med andra länder. Men vi har ett kongressbeslut om att Transport ska verka för lagstadgad sänkning av heltidsmåttet.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Insänt logga

Korkat om mensskydd

Insändare. Hej! Jag såg att ni har en otroligt korkad artikel i nummer 6, där ni nedgraderar kvinnan till en könlös stackare som bara är en livmoderbärare. Vad är då en man i era ögon – en penisbärare?

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.