Ordföranden har ordet

Jäkligt tuffa tider för våra medlemmar

Ordförandeord. När dessa rader skrivs, har vi precis landat taxiavtalet. Jag brukar vara återhållsam men för en gångs skull kan jag säga att avtalet är ganska bra, både för branschen och våra medlemmar.

Vi är särskilt nöjda med garantilönen som i det nya avtalet blir densamma för hela landet. Den höjs med totalt 2 285 kronor, vilket motsvarar 10,58 procent. Så där kan man verkligen snacka om en låglönesatsning! Den nya löneklassen för förare med mer än fyra år i yrket ger drygt 9 procent lönepåslag.

Men jag tänkte försöka höja blicken från förhandlingsbordet en stund, även om det känns som jag haft stenhårt fokus på förhandlingar senaste halvåret.

Det är jäkligt tuffa tider nu för våra medlemmar. Vi kämpar stenhårt för att försöka få till så bra avtal som möjligt på våra avtalsområden. Även om det gått hyfsat på de flesta, ni som brukar läsa den här krönikan vet att jag aldrig är nöjd, så ser vi hur inflationen äter upp löneökningarna och mer därtill.

Det var nära att det blev konflikt på bevakningsområdet. Arbetsgivarnas ovilja till konstruktiva förhandlingar tvingade oss att varsla om konflikt. Där hittade vi en lösning efter medling som var acceptabel, absolut inte mer än det.

Det var efter långa och intensiva diskussioner internt, både i förbundsstyrelsen och med delegationen, som vi kom fram till att säga ja till medlarbudet. Vi bedömde att vi nått vissa framgångar i för oss relevanta frågor, men nöjda var vi absolut inte. Det största problemet i de förhandlingarna var egentligen en motpart som varken ville eller kunde förhandla, utan behövde hjälp med motivationen av både varsel och medling.

Häromveckan presenterade LO en medlemsundersökning som visade att i dag kan en av fem i LO-kollektivet inte leva på sin lön utan behöver skjuta till pengar från annat håll. Och i detta läge ska tydligen Kristersson och hans hejdukar sänka skatten för dem som tjänar mest i vårt samhälle. Jag såg att han själv skulle få en bit över fyra tusen i månaden medan en undersköterska skulle casha in hela 80 spänn. I det häradet finns många med arbetaryrken, många av Transports medlemmar.

Att den borgerliga regeringen med sina kompisar från SD är en regering för de rika är det inget snack om. De stampar på arbetarklassen med sin skattepolitik. Inte för att det var en överraskning, men det blir lite extra känsligt när man sitter i förhandlingar om villkor för en medlemsgrupp som inte direkt har de bästa villkoren på arbetsmarknaden.

Inte heller blir jag särskilt imponerad av Socialdemokraternas kontring. De vill ju också ställa sig in hos den välbeställda medelklassen. Deras motdrag är, hör och häpna, att sänka skatten! Om jag förstod det rätt så skulle det dock ge samma dryga hundring i månaden till alla arbetstagare så där finns ju någon sorts rättvisa. Men sänka skatten nu? Med den här inflationen är det slöseri att pumpa in tio miljarder av statskassan för småpengar, även om det är bättre fördelat.

Tio miljarder skulle kunna läggas på insatser för att motverka inflationen, skapa jobb och samhällsnytta. Varför inte på infrastrukturen? Järnvägsunderhållet och vägnätet är ju sorgligt eftersatt. Och tycker man att tio miljarder är för lite i dessa svarta hål finns det ju en välfärdsapparat som skriker efter pengar och resurser. I och för sig ett svart hål det också, men man kan väl få hoppas att det skulle göra skillnad.

Med dessa funderingar är det tillbaka till förhandlingsbordet för att teckna så bra avtal som möjligt på de områden som är kvar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.

Trött på hänsynslösa förare!

Insändare. Jag bor efter vägen i Bergvik, en liten by i Gävleborg. Just nu leder de om E4 på en väg med bitvis 40 kilometer i timmen som hastighetsbegränsning. Tyvärr är det inte många lastbilar och personbilar som respekterar hastigheten.