Fackmöte Karlshamn
Close
Många färdtjänstförare på Kristianstad taxi och buss är kritiska mot anställningsvillkoren och stressen i jobbet. Ett tiotal chaufförer kom när Transport kallade till möte.
Close

Ilskna färdtjänstförare kräver höjd lön och mindre stress

Färdtjänst. – Vi har väntat och väntat. I februari skulle vi äntligen få lite högre lön. Då kom blåsningen. Vi måste köra ett helt år till på samma skitvillkor! Jag orkar snart inte längre. Jag är piskad att jobba 220 timmar i månaden för att klara mig.

Kvinnan vid bordsänden fräser fram orden. De övriga färdtjänstförarna nickar. En man tar av sig uniformsjackan. Under har han en sliten tröja med loggan Kristianstadbuss. Vid höger ärm sticker armbågen ut genom ett stort hål.

– I två år har jag bett om nya arbetskläder. Förgäves. Nu är det så här jag får möta våra kunder, säger han.

För drygt tre år sedan vann Kristianstad taxi och buss merparten av de samhällsbetalda körningarna i Blekinge. I dag har bolaget omkring 140 fordon och 200 förare i Blekinge och Skåne.

Den här söndagen har ett knappt tiotal av chaufförerna kommit till Transports fackliga möte i Karlshamn. Nästan alla är förbannade, men också uppgivna.

Majoriteten av förarna avlönas med 115–118 kronor i timmen. Det blir drygt 19 000 kronor i månaden för normal heltid.

Lönesättningen utgår från taxiavtalets så kallade procentlön, det raka ackordet. Procentlönen innehåller också en låg garantisumma – för dem som kör in lite pengar. Det är den som ligger till grund för lönerna i Kristianstads taxi och buss.

– Det är helt fel, börjar ombudsman Tommy Jonsson.

Han förklarar att företaget bryter mot kollektivavtalet. Att förarna skulle ha haft betydligt högre lön redan från start.

Chaufförerna berättar att de satte sitt hopp till den nya upphandling som Blekingetrafiken gjorde 2019. Den skulle ha trätt i kraft i februari och då skulle färdtjänstförarna haft rätt till en högre, fast månadslön. Enligt det kollektivavtal som Transport tecknade 2017.

– Men Blekingetrafiken blåste av upphandlingen och förlängde de gamla kontrakten ett år till. Där rök den lönehöjningen, suckar en förare.

Den dåliga betalningen har fått långtgående konsekvenser. Många förare jobbar långa pass och arbetsveckor. Exempel finns på chaufförer som är uppe i 270 timmar i månaden.

Mannen med den utslitna uniformströjan arbetar alla helger. För då får han åtminstone ob-ersättning. Fast övertidsersättning förekommer inte. Oavsett hur mycket man jobbar.

En kvinna visar kalendern där hon är schemalagd 190 timmar under mars månad. Och då ingår inte de fasta specialkörningar på ungefär 30 timmar som hon utför varje månad.

En kvinnlig förare säger:

– En kille har gått med på att jobba 13 dagar i sträck, med bara en ledig dag. Sedan 13 nya arbetsdagar, och en dag ledigt. Han jobbar så hela tiden. Kroppen kommer inte att hålla.

Kvinnan som uttalar orden blev själv utbränd och var sjukskriven i flera månader. För några veckor sedan sa hon upp sig.

Flera förare vittnar om att de konsekvent hoppar över raster, för att inte förlora pengar. Det innebär brott mot arbetstidsreglerna.

– Om alla tog rast, skulle hela systemet haverera, inflikar en röst.

Många retar sig på att alla anställda i Blekinge tvingas acceptera kontant lön.

Det handlar om egenavgifterna som resenärerna betalar. Förarna kan inte redovisa eller sätta in pengarna någonstans, utan är ålagda att behålla dem. Som en del av lönen. Det kan handla om uppåt 10 000 kronor per månad.

– Har ni gått med på det skriftligt, undrar ombudsman Tommy Jonsson. Annars är det olaga kvittning.

Enligt färdtjänstförarna påverkar arbetsvillkoren även passagerarna.

– Vi kör fast vi är trötta och slitna. Stressen förvärras av Blekingetrafikens växel som lägger ut körningar som är omöjliga att klara. Det händer att man får två hämtningar vid sjukhuset, med exakt samma klockslag. Fast det är vid olika byggnader.

Flera röster vittnar om återkommande problem med bilarna och med utrustningen som behövs för att spänna fast rullstolarna.

– Det saknas ofta spännremmar. Det händer att växeln bokar in flera stora rullstolar i samma fordon. Som är omöjliga att få fast. Dagligen kör vi omkring med passagerare där det inte är trafiksäkert.

– På många bilar är det fel på AC:n eller värmen. Man får reglera med nedhissade rutor. Och passagerarna får sitta i draget.

Chaufförerna retar sig på att arbetsgivaren inte behandlar de anställda lika. Några har förhandlat till sig högre löner. En annan uppger att han får betalt när han tvättar färdtjänstbussen. Flera kollegor skakar på huvudet och säger att de måste tvätta gratis. På obetald tid.

Själva tvättproceduren är också ett diskussionsämne. Av kostnadsskäl får chaufförerna inte använda automattvättar, utan måste åka till manuella tvättstationer.

– Vi har inte skyddskläder, så man blöter hela tiden ner skor och kläder, säger en förare.

Förarna är ålagda att själva skaffa mörka skor och byxor. Fast någon ersättning för kläder betalar företaget inte ut. Också det ett brott mot kollektivavtalet.

Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson jobbar tillfälligt som ombudsmän på Transports Kristianstadsavdelning. De kommer att kalla Kristianstad taxi och buss till förhandling.

– Ju fler som går med i Transport, desto mer press kan vi sätta på arbetsgivaren, säger Jimmy Ovesson.

En kvinnlig förare upprepar orden hon sagt flera gånger under mötet:

– Lönen och stressen är värst. Man känner sig utnyttjad och situationen är helt klart sådan att det går ut över kunderna. Det måste bli en ändring!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. j:
    15 mars, 2020

    Finns många av oss som slutat av den enkla anledning, blir totalt pissad på av företaget, tar bort timmar trots att man har på papper att man ska jobba minst ex antal timmar, påstår sig stå upp för sina chaufförer fast dom bara pissar dem i ansiktet! Skamligt att ett företag ska få fungera på detta viset!

  2. Mika Hirvonen:
    15 mars, 2020

    Overkligt, närmast! Dessa arbetsförhållanden hade aldrig varit möjliga för ett par decennier sedan!

Lästips:

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

De flesta mötesdeltagare följde samtalen digitalt. Foto: John Antonsson

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Martin Kertész har testat många yrken. ”Jag skulle gärna jobba som ballongclown på heltid”, säger han.

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.