”Förarna ska ha bra villkor”

Färdtjänst. Blekingetrafiken kommer att följa upp kritiken från förarna. – Vi vill att förarna ska ha bra villkor. Därför skrev vi in i upphandlingskraven att villkoren skulle vara i nivå med kollektivavtalet, säger Pär Welander, planeringschef på Blekingetrafiken.

Pär Welander låter bekymrad när han tar del av förarnas vittnesmål. När det gäller låga löner och långa arbetsveckor säger han:

– Avtalsenliga villkor var en jätteviktig fråga för oss. Kristianstads taxi och buss har dessutom tecknat avtal med Transport. Vi har utgått från att arbetsmarknadens parter kontrollerar att avtalet följs.

– Och det är väl så att reglerna i kollektivavtalet slår fast vilken lön man ska ha och hur mycket man får jobba? I flera upphandlingar har vi också skrivit in att de anställda hos entreprenörerna ska ha meddelarfrihet. Ingen ska riskera jobbet för att man berättar om missförhållanden.

Enligt chaufförerna finns det brister som direkt påverkar säkerheten för resenärerna.

– Det är nytt för mig, säger Pär Welander. Vi är ute och gör frekventa kontroller. Det har inte framkommit att det saknas utrustning för att spänna fast rullstolar. Däremot händer det att förare inte använt de spännband som funnits.

Är det okej att chaufförerna måste ta emot Blekingetrafikens egenavgifter, kontanter, som förskott på lönen?

– Här får jag hänvisa till företaget. Vi säger varken att det är okej eller inte okej. Regleras den frågan inte i kollektivavtalet?

Transport anser att Kristianstad taxi och buss bryter mot kollektivavtalet på en lång rad punkter. Kommer Blekingetrafiken att agera med anledning av det?

– Vi har inte fått kännedom om detta tidigare. Det är möjligt att vi kommer att vidta åtgärder.

En ny upphandling är på gång, efter att den tidigare avbröts. Vad hände?

– Vi fick in anbud som var höga och väldigt lika från flera företag. Jag vill inte säga att vi misstänkte en kartell, men vi avbröt upphandlingen och använde en möjlighet att förlänga de gällande avtalen ett år till.

– Vi har träffat företagen, som förklarat att kostnaderna ökat markant för dem. Bland annat när det gäller lönerna och inköp av fordon. Nu håller vi på och sammanställer en ny upphandling.

Avtal 2021
Kalmar flygplats

Avtalen klara för flygets markpersonal

Löner. Efter månader av förhandlingar är lönerna klara för Transports lastare, mekaniker och flygfraktsarbetare. Avtalen följer LO-normen och ger 5,4 procent på 29 månader. Minus en mindre avräkning för en förbättrad avtalspension. Förbundet fick med sig en viktig princip som säger att höjningarna ska räknas på utgående löner.

Böter för brott mot kör- och vilotider ska betalas på plats

Åkeri. Utländska åkerier ska betala sanktionsavgift direkt på plats vid polisens vägkontroller om chaufförer brutit mot kör- och vilotiderna. I dag fattade regeringen beslut om strängare regler, med utgångspunkt från EU:s stora vägpaket.

Regeringen vill lägga ner Bromma flygplats

Flyg. Flygtrafiken vid Bromma flygplats ska så snart som möjligt flyttas över till Arlanda. Främsta skälet är överkapacitet för inrikesflyg, enligt regeringen.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.