Hotande sopkaos uteblir – i vart fall tillfälligt

I december varnade Stockholms sopgubbar för sopkaos till våren. Renhållarna på företaget Liselott Lööf hade då sagt nej till fortsatt arbete i sex månader – när de ändå riskerar att förlora jobben när stadens upphandling blir klar. Men nu har sopgubbarna ändrat sig och Liselotte Lööf förlänger avtalet med staden.

– Upphandlarna på Stockholm Vatten har backat på flera viktiga punkter. Det handlar bland annat om hur och när sopkärlen ska registreras. Därför är vi beredda att jobba vidare, säger Mats Björnberg som kör in sopor på Södermalm.

Miljöarbetarna i Stockholm är en stridbar grupp som kämpat i många år för bättre arbetsmiljö och för att behålla ett lönesystem som baseras på hur mycket avfall som hanteras.

Precis som i övriga Sverige hamnar deras arbetsvillkor i fokus var gång kommunen upphandlar.

I Stockholm styrs avfallshämtningen av bolaget Stockholm Vatten. För ett par år sedan inledde bolaget en ny stor upphandling av sophämtningen, med sikte på den 1 april 2017.

Vinnare blev Reno Norden och Sita/Suez, samtidigt som konkurrenten Liselotte Lööf skulle förlora ett kontrakt som i dag omfattar halva staden.

Men upphandlingen överklagades. Först en gång. Staden fick då bakläxa och började om på ny kula. Även den andra upphandlingsrundan överklagades och ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten. Beslut kommer tidigast i januari.

Förseningen ställer till problem. När vinnarna väl är utsedda tar det normalt uppåt ett år innan entreprenörerna fått fram sopbilar och personal.

För att rädda verksamheten frågade Stockholm Vatten om de nuvarande aktörerna – Liselotte Lööf och Reno Norden – kunde fortsätta köra under en övergångsperiod.

På Liselotte Lööf sa de anställda nej. Ett beslut som sopgubbarna nu omprövat, med resultat att Liselotte Lööf sagt ja till att fortsätta hämta in sopor till september 2017. Mats Björnberg förklarar varför sopgubbarna svängt:

– Bland sopgubbarna finns en stor besvikelse över Stockholm Vattens agerande. Upplevelsen är att tjänstemännen inte lyssnar på oss. Men nu har staden ändå gått med på att låta oss jobba på samma sätt som förut.

– Vi slipper bära namnbrickor, som var ett krav i den nya upphandlingen. Vi har nog med kontroverser och hot ändå, från otåliga bilister.

Ett annat krav som Stockholm Vatten backar från är att miljöarbetare som precis tömt ett kärl måste låta bilen stå kvar precis vid hämtstället, var gång en avvikelse ska knappas in i datorn i lastbilshytten.

– I ett villaområde där gubbarna tömmer låt säga 700 kärl kan 150 bli felregistrerade. Vi måste kunna köra undan bilen och släppa fram bilister, innan vi går in manuellt i datasystemet.

– Att klättra in och ut i en lastbilshytt hundratals gånger varje dag sliter på kroppen. Det är ett arbetsmiljöproblem som förstås förvärras om man tvingas göra det 150 gånger extra, säger Björnberg.

Helt problemfri blir kanske inte våren för stockholmarna. Många av sopbilarna har rullat i sju år och är närmast skrotfärdiga.

– Vi kör runt i tesilar. Det sprutar lakvatten åt alla håll på grund av rosthålen, säger en sopgubbe.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Boel Godner är kommunstyrelsens ordförande i Södertälje. Foto: Liza Simonsson

”Fungerar avskräckande”

Miljöbrott. – Vi tror att arbetet ger effekt och upplever att problemen minskat de senaste åren. Vi polisanmäler misstänkta fall av illegal dumpning, säger Södertäljes kommunstyrelses ordförande Boel Godner (S).

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Här används ”sopspioner” i kampen mot brottslig dumpning

Södertälje. Små och stora brott – en sängbotten ställd framför pappersinsamlingen, en brinnande soptipp. I hela landet har kriminell avfallshantering fått ökad uppmärksamhet. I Södertälje arbetar ett par kommunala tjänstemän mot brottsligheten – som ”sopspioner”.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.