Fartyg i Karlshamn
Close
Den 1 januari 2018 höjer Sjöfartsverket lots- och farledsavgifterna. Det innebär ökade kostnader för både gods- och passagerarfartyg.
Close

Höjda farledsavgifter hotar regeringens miljömål

Sjöfart. Vid årsskiftet höjer Sjöfartsverket farledsavgifterna för sjöfarten. Det gör att det blir dyrare att frakta gods på båt. I transportbranschen anser man att det motverkar statsmakternas miljömål, att mer gods ska flyttas från lastbil till järnväg och sjöfart.

– Dagens farledsavgifter är dåliga och nu blir de ännu sämre. Om staten menar allvar med att mer gods ska gå på sjön är beslutet olyckligt. Jag förstår om det här skapar oro även i hamnarna, säger Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

Bengt Pihlqvist är stuveriarbetare och har många års erfarenhet som facklig förtroendeman för Transport i Helsingborgs hamn. Han påpekar att beslutet att höja lots- och farledsavgifterna får stora negativa konsekvenser för både rederierna och stuveribolagen i främst södra Sverige.

Det gäller bland annat Scandlines som kör färjorna över Öresund. Helsingborg hamn tappar också en kund som tidigare fraktat bananer dit. Nu blir det lossning i Danmark eller Tyskland och banankartongerna får åka lastbil till Sverige.

Systemet för farleds- och lotsavgifter är snårigt. Den nuvarande modellen bygger på fartygens bruttovikt och hur ofta de anlöper svenska hamnar. Många anlöp ger lägre pris. Rabatter ges också för båtar som infört reningsteknik för utsläpp av kväveoxid. Trafiken upp till Vänern är helt avgiftsbefriad.

I november tog Sjöfartsverket beslut om ett nytt system. Bakgrunden är att verket, som är affärsdrivande, går back. Mer pengar måste in om sjöfarten ska bära sina egna kostnader. Omkring 200 miljoner kronor mer beräknas det nya systemet dra in.

Avgifterna som börjar gälla från den 1 januari 2018 baseras på båtarnas ”nettodräktighet”. Alltså hur mycket de kan lasta. Antalet anlöp på en månad blir styrande även i fortsättningen. Systemet med miljörabatt byggs ut och är tänkt att träffa fler former av utsläpp.

Det låter kanske bra, men sjöfarten och många remissinstanser är starkt kritiska. Den statliga myndigheten Trafikanalys menar att förändringarna sammantaget minskar incitamenten för miljöförbättringar. Från bland annat färjerederier anförs att det till och med kan bli lönsamt att stänga av katalysatorer på båtarna.

Trafikanalys varnar uttryckligen för att de nya avgifterna kan leda till att gods flyttas över från sjön till lastbil. Särskilt gäller det för ”inre vattenvägar och kustnära sjöfart” som går i slingor längs kusterna. Alltså precis där som miljöpolitiker gärna vill se motsatsen – att gods flyttas från väg till järnväg eller sjöfart.

Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar påpekar att Sverige och Finland är de enda länder som har farledsavgifter. Och då har Finland gått motsatt väg och halverat avgifterna, för att stimulera sjöfartsnäringen.

Sveriges Hamnar ställer sig också frågande till beräkningarna som Sjöfartsverket lutar sig mot. För oljetankfartyg förutspår verket en avgiftssänkning på nio procent med det nya systemet, medan redarna ser framför sig en höjning på 30-48 procent.

Sjöfartsverket måste få in mer pengar för att verksamheten ska gå runt. Men hur ser ansvariga politiker på avgiftshöjningen och riskerna för att det påverkar godsflödena till nackdel för sjöfarten?

Transportarbetaren har sökt Karin Svensson Smith, miljöpartist och ordförande i riksdagens trafikutskott. Hon är upptagen, men utlovar en kommentar under torsdagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tåg lossas i Norrköpings hamn

Hamnen varslar – elva kan förlora jobbet

Hamn. Norrköpings Hamn har varslat om uppsägningar som kan beröra elva medarbetare. En nödvändig konsekvens av skogsindustrins nedgång, enligt bolaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

HF avbryter hamnkonflikten – skrev på Transports avtal

Hamn. Den segdragna konflikten mellan Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar har nått en lösning. Parterna tecknade nytt avtal under torsdagseftermiddagen.

Transportarbetarens logga

HF dras till domstol för hamnstrejk

Konflikt. Arbetsgivaren har stämt Hamnarbetarförbundet (HF) för olovliga stridsåtgärder. I går inledde facket strejker i en rad hamnar där de har medlemmar. I dag på eftermiddagen möts parterna i Arbetsdomstolen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.