Hård facklig kritik mot Ebrex Ford-terminal

Terminalarbetare. Facket larmar om farlig arbetsmiljö, godtyckliga avskedanden och en fackföreningsfientlig kultur på Ebrex terminal i Örebro.

Nerikes Allehanda var första att berätta om den bristfälliga arbetsmiljön på terminalen som drivs från Ebrex polska kontor. Bilder Transportarbetaren tagit del av visar hur anställda måste klättra på hyllor för att nå reservdelar. Skälet till det ska vara att truckarna inte når hela vägen upp i hyllsystemet. Problemet har varit känt i mer än ett år, utan åtgärd.

– Vårt regionala skyddsombud Mikael Wahlberg var där förra veckan. Han ställer flera krav på åtgärder som måste genomföras snarast, säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Enligt Hellsing har det varit fullständigt kaos på terminalen sedan den svenska platschefen tvingades bort för tre veckor sedan.

– Flera anställda gick samtidigt hem på dagen. Jag misstänker att företaget var berett på att flera skulle sluta. Samma dag som platschefen lämnade kom det en minibuss med polska terminalarbetare som gick in på golvet och började jobba direkt, säger Hellsing.

Den tidigare platschefen har enligt Hellsing en bakgrund som förtroendevald i Unionen och var en god förhandlingspart som alltid hört av sig vid avsked och liknande.

– Jag tror att hon gjorde så gott hon kunde, men till slut gick det nog inte mer. Trycket uppifrån blev för stort. När hon hade gått hem började medlemmarna ringa och mejla. De är rädda för att bli av med jobbet. Företaget gör hela tiden klart att alla är utbytbara, säger Hellsing.

Under de senaste åren har Hellsing och Örebroavdelningen haft flera ärenden kopplade till Ebrex. Vid ett tillfälle visade det sig att en medlem som skadade sig på jobbet saknade försäkringsskydd. En annan gång var det en terminalarbetare som inte fått ut övertid, traktamente eller arbetsgivarintyg.

– Cheferna kan gapa och skrika på personalen helt utan anledning. Som en medlem sa, det är management by fear, säger Hellsing.

Det var 2019 som Transport först försökte teckna kollektivavtal med Ebrex. Bolaget krävde då en avtalstext på engelska och allra helst polska. När Transport kom med en text på engelska backade företaget och sa att de planerade att gå in i Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det har Ebrex inte gjort än.

Transport har åter kallat företaget till förhandling och de ska mötas i slutet av månaden.

– Det verkar som att det är stor skillnad på svensk och polsk syn på fackförbund. De verkar tro att facket är något farligt man ska hålla sig borta från.

– Tackar de nej igen har vi både en plan A, B och C hur vi ska jobba vidare, säger Hellsing.

Transportarbetaren har varit i kontakt med den nya platschefen. Han vill inte svara på frågor och har skickat vår förfrågan vidare i bolaget. Vi har ännu inte fått någon ny kontakt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Stoltz:
    24 mars, 2021

    Inte förvånad, de har visat från början att detta är ett företag man inte kan lita på

Lästips:

Anders Palmqvist & Bert Johansson, avd 12

Vi är alla människor

Debatt. För inte så länge sen så råkade ett matbud ut för att personer kastade sten på hen vid Triangeln i Malmö och matbudet fick uppsöka sjukhus för sina skador. När vi träffar matbud i Malmö så berättar de att hot, våld, rån och kränkningar från allmänheten blivit en del av deras arbetsvardag.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser. – Men det räcker inte. Arbetsgivarna måste skapa god arbetsmiljö och höja lönerna, säger Transports Jimmy Ovesson.

Hallå där!

Adel Huskanovic

…lastbilschaufför, som levererat två ton ufo-material till ufo-arkivet i Norrköping.

Jagade renar – döms i hovrätten

Dom. Hovrätten för övre Norrland fastställer domen för djurplågeri mot den chaufför som jagade en renflock med sin lastbil, filmade och la ut i sociala medier.

Facket misstänker att distributionsbolaget systematiskt kallat in tidningsbud för att börja jobba tidigare och sluta senare – utan att betala för extratiden. Foto: Lilly Hallberg

Misstänkt fusk med löner på VTD

Tidningsbud. Start- och stopptider som ändrats kan betyda att Göteborgsregionens tidningsbud sammanlagt gått miste om miljonbelopp i lön. "Någon har tagit bort 40 000 kronor för en medlem. Jag vill veta vem", säger Peter Åkesson, ombudsman med ansvar för tidningsdistributörsavtalet.

Förarbristen
Taxihållplatsen vid Centralstationen

Taxiförbundet: 7 000 förare saknas

Taxi. Branschorganisationen Taxiförbundet säger att det saknas 7 000 taxiförare i landet. Mest akut är bristen i storstäderna.

Rastplats

”Goda villkor ger fler lastbilsförare”

Åkeri. Det är brist på lastbilsförare. 6 400 chaufförer behöver anställas det närmaste året och 50 000 på tio års sikt visar en ny rapport. Företagen efterlyser fler utbildningsplatser.

5 tycker till om förarbristen

Enkät. Hur lockar man fler till chaufförsyrket? Transportarbetaren har frågat fem yrkesförare.

Jessica Andersson ska göra samma jobb på kortare tid. Foto: Lilly Hallberg

Samma runda – lägre lön efter VTD:s omläggning

Tidningsbud. Jessica Andersson på Kungsbackafilialen har 27 år i yrket. – Jag älskar det här jobbet, vill inte jobba med något annat. Men jag förstår dem som lämnar nu, säger hon.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm lämnar Taxiförbundet

Taxi. Ett av Sveriges största taxiföretag lämnar branschorganisationen Taxiförbundet. – Vi i Taxi Stockholm pratar om god taxitradition. Då kan vi inte vara med i ett branschförbund där vi är det enda stora bolaget med kollektivavtal, säger Dimitrios Nikopoulos, ordförande för Taxi Stockholm.

Mildare regler för äldre som söker sjukersättning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Flygplanslastare, lastbilschaufförer, miljöarbetare… Transports medlemmar har tunga jobb och alla klarar inte av att arbeta fram till pensionen. Vid månadsskiftet infördes mildare regler för personer som fyllt 61 år och ansöker om sjukersättning, tidigare förtidspension.

Möte tidningsbudssektionen i Göteborg 15 september 2022

Fortsatt kamp mot hyvling

Tidningsbud. För jävligt – och djupt sorgligt. Men omöjligt att stoppa? Sista dagen för att skriva på de nya anställningskontrakten för VTD höll tidningsbudssektionen möte. För de flesta bud i Göteborgsregionen innebär ny lägre sysselsättningsgrad ett lönetapp på ett par tusen i månaden.

Vad gör jag om soporna brinner?

Miljö. Lasten börjar brinna i sopbilen. Vad gör jag? – Det är inte jättevanligt men det händer då och då, säger brandingenjör Anders Palm vid Storstockholms brandförsvar. Han ger några råd.

Bra miljöval – nu med schysta villkor

Distribution. Schampo och tvättmedel kan vara märkta med Naturskyddsföreningens Bra miljöval. Mindre känt är att märkningen även finns för transporter. I de nya kraven för lokala godstransporter ställs också krav på sociala villkor.

Yrkesförarens dag
Hyllade yrkesförare: Henrik Klefberg, Rikard Wedh, Rolf Eriksson, Björn Gustavsson, Rolf Eriksson och Pontus Isaksson. Foto: Lilly Hallberg

Förarna firas på sin dag

Åkeri. ”Bra att facket är ute och visar upp sig. Och vi är värda det!” sa lastbilschauffören Rikard Wedh som just fått en kaffe i avdelning 6-mugg på Rasta Värmland på Yrkesförarens dag.

Arbetsförmedlingen Malmö

Ska vi vara rädda att förlora jobben?

Ekonomi. Skenande energipriser. Hög inflation. Stigande räntor. Nu varnar Konjunktur­institutet (KI) också för en stundande lågkonjunktur. Är det dags att bli rädd för att förlora jobbet?

Kultur
Lars Sjölund vid utställningen på Transports kongress i Örebro. Foto: Lilly Hallberg

Vyer från sopbilen

Utställning. Stillheten och skönheten träffar rakt i hjärtat, berättar med skärpa om arbetsliv i renhållningens tjänst ur nya perspektiv. Ett urval av Lars Sjölunds bilder och texter finns nu samlade i boken ”Frihet och förakt”.