Hård facklig kritik mot Ebrex Ford-terminal

Terminalarbetare. Facket larmar om farlig arbetsmiljö, godtyckliga avskedanden och en fackföreningsfientlig kultur på Ebrex terminal i Örebro.

Nerikes Allehanda var första att berätta om den bristfälliga arbetsmiljön på terminalen som drivs från Ebrex polska kontor. Bilder Transportarbetaren tagit del av visar hur anställda måste klättra på hyllor för att nå reservdelar. Skälet till det ska vara att truckarna inte når hela vägen upp i hyllsystemet. Problemet har varit känt i mer än ett år, utan åtgärd.

– Vårt regionala skyddsombud Mikael Wahlberg var där förra veckan. Han ställer flera krav på åtgärder som måste genomföras snarast, säger Transports ombudsman Clas Hellsing.

Enligt Hellsing har det varit fullständigt kaos på terminalen sedan den svenska platschefen tvingades bort för tre veckor sedan.

– Flera anställda gick samtidigt hem på dagen. Jag misstänker att företaget var berett på att flera skulle sluta. Samma dag som platschefen lämnade kom det en minibuss med polska terminalarbetare som gick in på golvet och började jobba direkt, säger Hellsing.

Den tidigare platschefen har enligt Hellsing en bakgrund som förtroendevald i Unionen och var en god förhandlingspart som alltid hört av sig vid avsked och liknande.

– Jag tror att hon gjorde så gott hon kunde, men till slut gick det nog inte mer. Trycket uppifrån blev för stort. När hon hade gått hem började medlemmarna ringa och mejla. De är rädda för att bli av med jobbet. Företaget gör hela tiden klart att alla är utbytbara, säger Hellsing.

Under de senaste åren har Hellsing och Örebroavdelningen haft flera ärenden kopplade till Ebrex. Vid ett tillfälle visade det sig att en medlem som skadade sig på jobbet saknade försäkringsskydd. En annan gång var det en terminalarbetare som inte fått ut övertid, traktamente eller arbetsgivarintyg.

– Cheferna kan gapa och skrika på personalen helt utan anledning. Som en medlem sa, det är management by fear, säger Hellsing.

Det var 2019 som Transport först försökte teckna kollektivavtal med Ebrex. Bolaget krävde då en avtalstext på engelska och allra helst polska. När Transport kom med en text på engelska backade företaget och sa att de planerade att gå in i Biltrafikens Arbetsgivareförbund. Det har Ebrex inte gjort än.

Transport har åter kallat företaget till förhandling och de ska mötas i slutet av månaden.

– Det verkar som att det är stor skillnad på svensk och polsk syn på fackförbund. De verkar tro att facket är något farligt man ska hålla sig borta från.

– Tackar de nej igen har vi både en plan A, B och C hur vi ska jobba vidare, säger Hellsing.

Transportarbetaren har varit i kontakt med den nya platschefen. Han vill inte svara på frågor och har skickat vår förfrågan vidare i bolaget. Vi har ännu inte fått någon ny kontakt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Stoltz:
    24 mars, 2021

    Inte förvånad, de har visat från början att detta är ett företag man inte kan lita på

Lästips:

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.