Godstransporter på natten ska lösa Stockholms trafikproblem

Åkeri. Stockholms stad vill öppna för godstransporter nattetid. Minskad trängsel ska göra distributionen effektivare. Transport påpekar att nattarbete medför hälsorisker.

– Dessutom kan staden behöva bygga ut den kommunala servicen med fler nattöppna förskolor, säger Transports utredare Jonatan Karreskog.

Stockholms kommun har tagit fram en handlingsplan för godstrafiken som är tänkt att gälla från 2018 till 2022. Politikerna vill bland annat ha färre tomtransporter, ökad samlastning och mer gods på fartyg.

I dag råder förbud mot godstransporter nattetid mellan klockan 22 och 06 i huvudstaden. Efter försök med nattleveranser med elfordon är politikerna beredda att ompröva förbudet.

Femårsplanen har skickats ut på remiss till myndigheter, kranskommuner och branschens aktörer. De flesta är positiva – även till nattarbetet.

Transport utredare Jonatan Karreskog är tveksam. Det finns gott om studier som pekar på negativa hälsoeffekter vid nattarbete.

– Samtidigt kommer nya uppgifter som säger att kontinuerligt nattarbete i vart fall är bättre än skiftgång. Staden bör noga väga in de här sakerna, liksom ökad risk för att chaufförerna utsätts för hot och våld på natten, säger han,

Åkeriföretaget Schenker ställer sig bakom en regeländring som tillåter nattleveranser. Men åkeriföretaget påpekar att tidigare försök med distribution nattetid lett till klagomål på buller.

Schenker noterar också att det redan nu är svårt att hitta chaufför för jobb på dagtid. Hur blir det då på natten? Även Schenker ser ökade risker för nattjobbare.

I handlingsplanen hävdar Stockholms stad att var fjärde lastbil rullar tom. Det ifrågasätter Schenker. En distributionsbil både levererar och samlar in gods. Under en kort del av trippen kan bilen vara tom. Av naturliga skäl är exempelvis sopbilar tomma när det kör ut, påpekar Schenker.

Åkeriföretaget konstaterar att konkurrensverket inte tillåter att ett företag driver en samlastningscentral. Av konkurrensskäl. Antingen måste staden göra det. Eller så måste reglerna ändras.

Branschorganisationen Sveriges åkeriföretag (SÅ) har en lokalavdelning för Stockholm och Uppsala. SÅ pekar på flera problem som åkerierna brottas med i huvudstadsregionen:

  • Vilket bränsle gäller i framtiden? Stockholm stad vill ha fler elbilar. SÅ ser framför sig en utveckling där ökad konkurrens om biodrivmedel gör att den fossilfria dieseln HVO inte kommer att räcka.
  • Fler lätta lastbilar transporterar gods, ofta med överlass. En förklaring till trenden är bristen på C-kortschaufförer. Fler chaufförsutbildningar behövs, enligt SÅ.
  • Organisationen välkomnar nattrafik. Samtidigt efterlyser man fler tillgängliga lastzoner, fler rastplatser och fler ställen där chauffören kan parkerna ett släp, när bilen lossas.
  • Så och andra aktörer vill att staden tillåter längre fordon. I dag är gränsen tolv meter i innerstaden. Minst 15 meter vill SÅ ha.

Mer på gods på sjön avfärdas av flera bedömare. Här kan man erinra sig att Stockholms båda oljehamnar, Loudden och Bergs oljehamn i Nacka, kan vara borta om några år. Södertälje pekas ut som en alternativ hamn. Det skulle innebära hundratals nya tankbilstransporter med farligt gods varje vecka.

Enligt Stockholm stad utförs över 100 000 lastbilstransporter under en normal vecka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Bildtext: Martin Nyberg samlar sopor på jobbet och skräp på fritiden.

Martin tar kampen mot skräpet

Renhållare. Martin Nybergs Opel vectra med släpvagn är belamrad med soppåsar, handskar, krattor, sopborstar, griptång och båtshake. På dagarna hämtar han sopor, på fritiden plockar han skräp.

Alexandra Einerstam

Insektsdöden – ett hot mot vår existens

Alexandras krönika. Det är mitten av 1980-talet. Min mamma och jag är på väg hem. Det är skymning och insekterna slår mot bilrutan tills den nästan är svart. Mamma sprutar spolarvätska och försöker få bort dem med vindrutetorkarna.

Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.

Konkursskylt. Foto: Shutterstock

Braathens varslar ytterligare ett 20-tal kabinanställda

Fyg. I september försattes två av flygbolaget Braathens bolag i konkurs och 120 kabinanställda förlorade jobben. Nu går moderbolaget vidare och säger upp ytterligare cirka 20 kabinanställda på dotterbolaget Braathens people, vid flygbaserna i Göteborg och Malmö.

Liljaskolan först med ny transportcertifiering

Utbildning. På Liljaskolan i Vännäs var det stort firande den 6 november. Gymnasiet är först i landet med att ha klarat kraven för den nya certifieringen för transportutbildningar, CGT-certifiering.

Förslag om laddstationer vid statliga rastplatser

Trafik. Ett 30-tal av Trafikverkets omkring 270 rastplatser runt om i Sverige skulle kunna kompletteras med stationära laddstationer, som drivs av kommersiella aktörer. Först ut i ett pilotprojekt skulle kunna vara rastplatsen Brahehus vid E4, strax norr om Gränna.