Eliseo Cordoba, tidningsbud.
Close
Bilden är tagen i ett annat sammanhang och har ingen direkt koppling till projektet.
Close

Glöd ska stoppa mackdöden i glesbygden

Bensinmack. Många bensinmackar har lagts ner och glesbygden drabbas extra hårt när servicen försvinner. Bogge Bolstad, som driver en bensinstation i Storuman, tog initiativ till ett projekt, Glöd, där målet är att få fler stationer att överleva. – I många byar är macken den sista utposten. Livsnerven, säger han.

Under toppåren på 1960-talet hade Sverige närmare 9 000 bensinstationer. Efter det har nedläggningarna gått i vågor och i dag finns bara omkring 2 800 mackar kvar. Oljekrisen i början av 1970-talet och den så kallade pumplagen, som ställde krav på ett tredje drivmedel på stationen, var två saker som drev på utvecklingen.

I dag räknar branschen med att ytterligare 300 stationer är nedläggningshotade. Det fick mackägaren Bogge Bolstad att börja fundera på hur lönsamheten kunde förbättras, samtidigt som servicen till invånarna i glesbygden skulle räddas.

Resultatet blev ett projekt som döpts till Glöd (initialerna står för Glesbygd LÖnsam långsiktig service Drivmedelsanläggningar).

Det är ett tvåårigt arbete som backas upp av Region Västerbotten, Tillväxtverket och mackägarnas branschorganisation, Svensk Bensinhandel.

Bogge Bolstad är anställd på deltid för att leda projektet. Han är nöjd med responsen så här långt:

– I våras blev jag faktiskt inbjuden till riksdagen för att berätta om vårt arbete. Det var i samma veva som Bensinupproret drog igång.

Projektet har nu pågått ett halvår och i första fasen har man gjort en förstudie, en granskning av förutsättningarna för bensinstationerna i Västerbotten. Nästa delmål är att hitta fem, sex stationer som får bli piloter i en försöksverksamhet.

Under arbetets gång har Bogge Bolstad identifierat en rad problem som mackägarna kämpar med. Ett handlar om kontanter. En granskning av tre stationer visar att varje fjärde kund fortfarande betalar med sedlar och 17 procent av omsättningen flyter in i form av reda pengar.

Samtidigt har banker ofta lämnat de små inlandsorterna. Det finns ingen insättningsbox där mackpersonalen kan deponera dagskassorna.

Omkring en miljon svenskar kan av olika skäl inte betala sina räkningar över internet. Många mackar erbjuder uttags- och betalservice för kunderna.

Det är en dyr, komplicerad lösning och den enda aktörer som finns på marknaden har börjat säga upp avtalen med bensinstationerna, på grund av för liten omsättning.

Bogge Bolstad berättar att många stationer tagit över en rad av samhällets servicefunktioner. Exempelvis som ombud för Systembolaget, apoteket och Spelmonopolet och som utlämningsställe för paket.

– Tyvärr tjänar man inga pengar på att tillhandahålla de här tjänsterna. Ersättningen är väldigt låg. Huvudmännen hävdar att tjänsterna skapar merförsäljning. Men den är minimal. När macken är sista serviceinrättningen i byn är kunderna hänvisade dit ändå, säger Bolstad.

Projektet har genomfört workshops i Sorsele, Vilhelmina och Stalon.

I närliggande Kittelfjäll biter sig mackägaren kvar, trots svag lönsamhet. Där framkom en pikant historia. En turist med elbil hade letat sig upp till Kittelfjäll. Men där finns ingen laddstolpe, så ägaren fick ta bärgare de elva milen tillbaka till Vilhelmina.

Tidigare har staten gjort försök med riktat ekonomiskt stöd till näringsidikare som upprätthåller service på mindre orter. Bogge Bolstad hoppas på en annan lösning:

– Vi vill försöka hitta nya långsiktigt hållbara servicefunktioner och nya sätt för stationerna att tjäna pengar på det man erbjuder. Mackarna är otroligt viktiga för glesbygden. Försvinner de är risken stor att andra företag flyttar också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Abbe Sylla jobbar treskift på macken i Solna. När Transportarbetaren hälsar på är det sena passet och han går av vid 23-tiden.

Abbe kör lugnt på stora macken

Bensinmack. Full fart för det mesta. Abdoulaye Sylla trivs med arbetet på bensinstationen. Han både bor och jobbar i Solna – många känner igen honom och hälsar på stan. Men lediga sommardagar tillbringar ”Abbe” gärna i Roslagens famn.

Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.